AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Vi er 15 personer på jobben min, jeg har kjemi med 12 av dem, de tre andre er det så å si ingen kjemi med. Jeg er glad i de alle, de er flotte mennesker på hver sin måte, men jeg klarer ikke føre en samtale eller være avslappet med tre av de, det er bare en sperre.. lurer på om det er meg det er noe galt med. Anonymkode: 8579d...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Tror du virkelig det er vanlig å ha kjemi med alle...? Nei Anonymkode: 856e6...6fc 10 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Ja det er helt normalt. Du kan sammenlikne arbeidsplassen med en hvilken som helst annen arena. Et sted full av mennesker som er veldig forskjellige. Det er helt naturlig å ikke ha kjemi med alle. Man må bare prøve å behandle hverandre med respekt, og være profesjonelle. Jeg er en sosial utadvendt person, men jeg klikker ikke med alle på min arbeidsplass. Passer derimot på at jeg behandler alle med respekt, og ikke bruker ulikheten mot vedkommende. I et kreativt arbeidsmiljø kan det være særlig viktig med ulike perspektiver. Anonymkode: ee6e8...cce 2 1
Ma.Ya Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er 15 personer på jobben min, jeg har kjemi med 12 av dem, de tre andre er det så å si ingen kjemi med. Jeg er glad i de alle, de er flotte mennesker på hver sin måte, men jeg klarer ikke føre en samtale eller være avslappet med tre av de, det er bare en sperre.. lurer på om det er meg det er noe galt med. Anonymkode: 8579d...e4a Dette er helt vanlig og det er ikke noe galt med deg. Kjemi går begge veier. Noen mennesker snakker man bedre/lettere med enn andre. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Ma.Ya skrev (4 minutter siden): Dette er helt vanlig og det er ikke noe galt med deg. Kjemi går begge veier. Noen mennesker snakker man bedre/lettere med enn andre. Men hva kommer den sperren av? Hvorfor går ikke samtalen videre liksom? 😅 Anonymkode: 8579d...e4a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Selvfølgelig er det vanlig. Dessverre er det en del sjefer som ikke skjønner det. De forventer at alle skal være bestevenner 🙄 Anonymkode: bac11...ef9 3 1
Ma.Ya Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva kommer den sperren av? Hvorfor går ikke samtalen videre liksom? 😅 Anonymkode: 8579d...e4a Godt spørsmål. Er nok individuelt også. Hva er det som gjør at det funker med de du har kjemi med, da? I relasjoner der samtalen flyter er gjerne begge parter gode til å stille oppfølgingsspørsmål. Man finner lett noen tema begge er interessert i og bygger samtalen rundt eller videre på dette. Eller man føler seg så vel og trygg i hverandres selskap at man ikke føler man trenger å ha noe å snakke om hele tiden. Jeg har ofte tenkt at i samtaler som ikke flyter (folk jeg ikke har like god kjemi med), så er en av partene, eller begge, usikre, og utstråler det. Det merker man ofte ubevisst, og det gjør at man blir usikker og dermed mindre trygg på hva som passer å snakke om eller hvordan. Så blir man oppmerksom på denne kjemien, og kanskje redd for hva den andre tenker. "Synes h*n jeg er kjedelig å snakke med? Tror h*n at jeg ikke liker h*n? Liker h*n ikke meg?". Og begge går sannsynligvis med slike tanker. (Bare en amatør-analyse fra meg). 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Ja, det er veldig vanlig. Vi er 22 stykker, alle damer. Jeg har varierende kjemi med flere av dem. Noen er nære, noen har jeg litt kontakt med og andre har jeg ingen kjemi med i det hele tatt. En av dem, misliker meg ganske tydelig og kan være nokså skarp i replikkene sine. Men hvem bryr seg. Jeg er meg og trenger egentlig ikke ha så mye med henne å gjøre. Anonymkode: 442a9...c07 2
Andro Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 Det er helt unormalt å ha like god kjemi med alle. Forvent ikke noe mer enn å kunne omgås sivilisert med folk som ikke direkte har gjort deg urett. Man går på jobb for å få gjort de oppgavene som skal løses. Det holder. 2 1
Phoenix Heart Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 Helt normalt å ikke ha kjemi med alle mennesker. 2 1
Lothlorien- Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 Det er helt vanlig. Jeg har mange kollegaer, men det er selvsagt noen av dem jeg har bedre kjemi med enn andre. Det er bare slik det er. Men har heldigvis ikke noe dårlig eller konfliktfylt forhold til noen av kollegaene mine, tror det er mer uvanlig. Så så lenge du ikke har noen konflikter på jobb, så er det ingen grunn til å stresse. Bare prøv å være hyggelig mot de du ikke har kjemi med også. 1 1
lysestake Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 Ma.Ya skrev (4 timer siden): Godt spørsmål. Er nok individuelt også. Hva er det som gjør at det funker med de du har kjemi med, da? I relasjoner der samtalen flyter er gjerne begge parter gode til å stille oppfølgingsspørsmål. Man finner lett noen tema begge er interessert i og bygger samtalen rundt eller videre på dette. Eller man føler seg så vel og trygg i hverandres selskap at man ikke føler man trenger å ha noe å snakke om hele tiden. Jeg har ofte tenkt at i samtaler som ikke flyter (folk jeg ikke har like god kjemi med), så er en av partene, eller begge, usikre, og utstråler det. Det merker man ofte ubevisst, og det gjør at man blir usikker og dermed mindre trygg på hva som passer å snakke om eller hvordan. Så blir man oppmerksom på denne kjemien, og kanskje redd for hva den andre tenker. "Synes h*n jeg er kjedelig å snakke med? Tror h*n at jeg ikke liker h*n? Liker h*n ikke meg?". Og begge går sannsynligvis med slike tanker. (Bare en amatør-analyse fra meg). Jeg tror det stemmer. Sånn føler jeg for en kollega og selv om vi ikke har gjort hverandre vondt så er kjemien oss i mellom svært klein. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 Har du alltid hatt god kjemi med alle andre folk du har truffet tidligere? Anonymkode: c411a...7b8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 Dette er selvfølgelig helt normalt. Men kommer jo litt an på hvor ille det er med de du ikke har kjemi med? Jeg har en på jobben som jeg virkelig må gå i meg selv for å være hyggelig mot. Jeg liker rett og slett ikke vedkommende. Det har jeg aldri tidligere kjent på i en jobbsituasjon. Jeg er egentlig en person som går gått overens med de aller fleste. Så er det et par andre jeg forsøker å unngå å havne i lunsjen med. Men det er mest fordi de er så kjedelige. Noen mennesker har en utrolig evne til å prate og prate, og alt de sier er dørgende kjedelig. Men sånne folk kan jeg jatte med. Det er verre med den kollegaen som utstråler ett eller annet jeg bare ikke fikser. Anonymkode: 0bd1c...829 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er selvfølgelig helt normalt. Men kommer jo litt an på hvor ille det er med de du ikke har kjemi med? Jeg har en på jobben som jeg virkelig må gå i meg selv for å være hyggelig mot. Jeg liker rett og slett ikke vedkommende. Det har jeg aldri tidligere kjent på i en jobbsituasjon. Jeg er egentlig en person som går gått overens med de aller fleste. Så er det et par andre jeg forsøker å unngå å havne i lunsjen med. Men det er mest fordi de er så kjedelige. Noen mennesker har en utrolig evne til å prate og prate, og alt de sier er dørgende kjedelig. Men sånne folk kan jeg jatte med. Det er verre med den kollegaen som utstråler ett eller annet jeg bare ikke fikser. Anonymkode: 0bd1c...829 Hvorfor liker ikke du vedkommende? Det er mange jeg ikke fikser å havne i lunsj med. De som er kjedelige tåler jeg, men de som utstråler noe merkelig klarer jeg ikke. Anonymkode: 8579d...e4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå