AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Vi venter andremann, og har ett guttenavn klar (fikk vite kjønn allerede). Tenkte på dette navnet lenge siden, men nr 1 ble en jente Problemet er at bestemor min liker ikke dette navnet i det hele tatt. Hun har en grunn til det: det er navnet bestefaren min hadde, og forholdet dems gikk dessverre dårlig. Vi vil egentlig ikke oppkalle barnet etter min bestefar (som døde for noen år siden), vi liker jo først og fremst navnet... Jeg synes at det er en vanskelig situasjon. Har en god forhold til bestemor, og vil helst ikke såre henne. Skjønner jo at det er vanskelig å akseptere et navn som minner om negative ting. Men samtidig hadde jeg et meget godt og nært forhold til bestefar, navnet er veldig fint, så fra vår side har vi ingen grunner til å ikke bruke det. Håper at noen kan dele tanker rundt dette! Anonymkode: e3901...c06
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Jeg tenker at når det kommer til navn til baby, er det kun far og mor som bestemmer. Alle andre kan tie. Anonymkode: c0b07...ec8 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Svigermor har sagt ganske rett ut at hun synes navnet vi har valgt er gammeldags, og at hun skulle ønske vi hadde valgt et navn som viser en kulturell tilhørighet på hennes side av familien. Hun har i tillegg kommet med andre, konkrete forslag til navn som er typisk mer «søtere-klingende» enn det vi har valgt (etter at vi hadde fortalt om navnevalget), og til sist prøvde hun seg med at «dere kan jo uansett ikke bestemme dere før dere har sett babyen». Men joda, navnet er bestemt, og det har vi vært helt «casual» med henne om. Vi bare smiler til kommentarene hennes, også har vi omtalt jenta i magen med det navnet vi har valgt. I starten så jeg tydelig på henne at hun hadde lyst til å si noe når vi sa navnet, men til slutt bare forsonte hun seg med at det blir det navnet. Det er deres barn, og dere bestemmer:) Så kommer nok bestemoren din til å få et helt annet forhold til det så fort babyen er ute og blir sin egen person. Anonymkode: cd3b7...245
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 For å være litt brutal…barnet kommer til å ha navnet sitt mye lengre enn bestemor kommer til å leve. Dere bestemmer. Anonymkode: bf1b4...3cd 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Dere bestemmer navnet tenker jeg. Men dere kan jo dra en hvit løgn til bestemor om at mannen har ønsket seg dette navnet så lenge og at det ikke er oppkalling etter din bestefar. Anonymkode: 057e9...db7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Jeg ville unngått navn som ga dårlige assosiasjoner hos mine nærmeste. Eller...hvis det var mobbing på ungdomsskolen så fikk de bare komme seg over det. Men hadde de behandlet en ektefelle stygt ville jeg unnlatt å ta navnet inn i familien igjen. Anonymkode: 2f4df...662 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville unngått navn som ga dårlige assosiasjoner hos mine nærmeste. Eller...hvis det var mobbing på ungdomsskolen så fikk de bare komme seg over det. Men hadde de behandlet en ektefelle stygt ville jeg unnlatt å ta navnet inn i familien igjen. Anonymkode: 2f4df...662 Enig. I utgangspunktet mener jeg at det kun er mor og far som bestemmer, men hvis dette navnet gir bestemor såpas dårlige vibber så ville jeg prøvd å kommet på et nytt navn. Ts: Hvordan var bruddet? Behandlet han henne dårlig? Var han voldelig?Var han utro? Forlot han henne sånn at hun måtte ta barna alene? I så fall skjønner jeg godt at hun har et dårlig forhold til navnet og at det blir kjipt for henne å potensielt tenke på ham hele tiden, i hvert fall i starten. Det går seg nok til etter hvert uansett, man venner seg jo til de fleste navn, men tror selv jeg hadde vært ukomfortabel med å velge et navn jeg visste ville gi noen nær meg en klump i magen. Hadde du et nært forhold til ham? Anonymkode: a20bf...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ville unngått navn som ga dårlige assosiasjoner hos mine nærmeste. Eller...hvis det var mobbing på ungdomsskolen så fikk de bare komme seg over det. Men hadde de behandlet en ektefelle stygt ville jeg unnlatt å ta navnet inn i familien igjen. Anonymkode: 2f4df...662 Enig. Jeg ungikk navnet til han som er dømt for drapsforsøk på familiemedlemmer liksom Anonymkode: 4c963...7e8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 Er bestemor 60 eller 90? Jeg hadde uansett gått for navnet jeg likte. Anonymkode: 11f53...8bf
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Ts: Hvordan var bruddet? Behandlet han henne dårlig? Var han voldelig?Var han utro? Forlot han henne sånn at hun måtte ta barna alene? I så fall skjønner jeg godt at hun har et dårlig forhold til navnet og at det blir kjipt for henne å potensielt tenke på ham hele tiden, i hvert fall i starten. Det går seg nok til etter hvert uansett, man venner seg jo til de fleste navn, men tror selv jeg hadde vært ukomfortabel med å velge et navn jeg visste ville gi noen nær meg en klump i magen. Takk for alle svar! Mye å tenke på. Det var ikke noe brudd. Alt var ok da jeg var barn, og jeg hadde et veldig nært forhold til begge besteforeldre (besøkte de flere ganger i uka, bodde sammen med de på hytta i sommerferien da mamma måtte jobbe en del om sommeren). Det var en arvesak som dukket opp da bestefar ble syk (kreft + demens). Jeg flyttet ut allerede. Det var mange koflikter, og ja, tror at han behandlet kona si gårlig (samtidig var han jo syk, men personlighetsendringer og mandlende dømmekraft). En meget tøff situasjon, rett og slett... Anonymkode: e3901...c06
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for alle svar! Mye å tenke på. Det var ikke noe brudd. Alt var ok da jeg var barn, og jeg hadde et veldig nært forhold til begge besteforeldre (besøkte de flere ganger i uka, bodde sammen med de på hytta i sommerferien da mamma måtte jobbe en del om sommeren). Det var en arvesak som dukket opp da bestefar ble syk (kreft + demens). Jeg flyttet ut allerede. Det var mange koflikter, og ja, tror at han behandlet kona si gårlig (samtidig var han jo syk, men personlighetsendringer og mandlende dømmekraft). En meget tøff situasjon, rett og slett... Anonymkode: e3901...c06 Skjønner. Vanskelig valg. Tror jeg hadde styrt unna. Men det selvsagt helt opp til dere 😊 Kanskje hun setter pris på å få en ny å forbinde navnet med. Anonymkode: a20bf...bd8
stepbystep Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Jeg kunne ikke brydd meg mindre over hva folk tenker om mine barns navn. Navnet til mitt første barn, var det mange som syns var stygt og hadde sine meninger rundt. Men jeg elsket det og valgte derfor å kalle ungen min etter det. Nå er ungen 5 år, og mange har sagt at de har endret mening rundt navnet og liker det mer og mer. Venter nr. 3 nå - vet at de heller ikke kommer til å like navnet på denne ungen. Men det gir jeg f**en i. Så lenge meg og mannen min er enig, så kan de andre mene og syns akkurat det de vil. Det er ikke dis unge - og de har hatt anledning til å kalle ungene sine det de vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå