Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid, og jeg og barnefaren har akkurat gått fra hverandre. Vi er foreløpig ikke på veldig god talefot, og ikke snakket så mye om åssen ting blir framover. Etter som jeg forstår vil jeg alene få omsorgsretten til barnet, uten far, men han har rett på samvær. Er det noe annet jeg kan vente meg etter barnet kommer?

Han er for øyeblikket ikke enig på dette, ville ha barnet 50% og ingen barnebidrag, kommer det til å bli mye krøll ut av dette?

Har noen erfaringer her?

Anonymkode: 86e75...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ta kontakt med familievernkontoret der dere bor. Dere skal bli foreldre til samme barn og det aller beste for barnet er at dere klarer å sette dere ned sammen og finne noen løsninger. Det kan dere få hjelp med på familievernkontoret. Lykke til!

Anonymkode: aef5c...f9f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer ikke til å få 50/50 på en nyfødt... Det er umenneskelig. 

Anonymkode: b9d91...faa

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanskelig å få til 50 % fordeling i starten. Dette fordi babyen vil være mer avhengig av deg den første tiden, særlig om du skal amme. Foreslår at dere får på plass en samværsavtale så snart som mulig, men at den gir deg mer samvær. Om du har over 60 % samvær kan du få overgangsstønad. Dobbel barnetrygd med småbarnstillegg, etc. Enten så blir dere enige om et barnebidrag han betaler, eller så kan NAV regne det ut. 

Ta gjerne kontakt med familievernkontoret som nevnt over, men kontakt også NAV for en prat. Blir klar over alle ytelser du har krav på. Det er viktig å ha disse ting i orden fra starten av, så du slipper å styre så mye med økonomien når barnet kommer. Om far er vanskelig å få i prat, kan det være bra at dere har en nøytral tredjepart tilstede, som f.eks. på familievernkontoret. 

Denne babyen fortjener jo den beste starten, men det er ikke usannsynlig at du som mor må ta mange tunge løft her i starten, og da kan det være greit at overgangen er enklest mulig for deg. I alle fall praktisk og økonomisk.

Har du noen i nærheten, familie eller venner, som hjelper deg med det sosiale/praktiske?

Anonymkode: 8b3b6...f57

• Liker 3
Skrevet

Det skal også sies at det slett ikke er sikkert man slipper barnebidrag ved 50/50 heller... Det er inntekten som styrer, den som har høyest betaler mest...

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke anbefalt med 50/50 før barnet blir 3 år?

Anonymkode: 13ba9...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han får garantert ikke 50/50 i starten, så den tanken kan han bare slå fra seg med en gang. Å da blir det barnebidrag med mindre han har veldig lav inntekt (få NAV til å fastsette bidrag). Det skal mye til at han slipper å betale på bakgrunn av din inntekt om du har 100%. 
skaff dere time på familievernkontoret med en gang, så får dere laget en plan sammen med en 3. part. 
tenk også over om du ønsker å ha han med på fødselen eller om det vil bli et unødvendig stressmoment. 

Anonymkode: bb5bf...abb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (1 minutt siden):

Det skal også sies at det slett ikke er sikkert man slipper barnebidrag ved 50/50 heller... Det er inntekten som styrer, den som har høyest betaler mest...

Jeg er uføretrygdet og hjemmeværende, mens han tjener rundt 700 000kr, så d blir nok litt barnebidrag. 
Det høres sikkert brutalt ut men pga ting som har vært/skjedd og blitt sagt oss imellom ønsker ikke jeg at han har stort annet enn samvær/besøk, til jeg ser at ting går fint. Vi er jo verken gift eller bor sammen når barnet kommer.
ts

Skrevet

Dere bør dra på meklingsmøte på familievernkontoret, og planlegge alt dette i god tid.
Så lenge du ammer kan det være at alt samvær skal skje sammen med deg, eller rett i nærheten av deg.
Å ha 50/50 på en nyfødt er lite aktuelt, og han forelsår nok dette fordi han tror at det er billig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han får garantert ikke 50/50 i starten, så den tanken kan han bare slå fra seg med en gang. Å da blir det barnebidrag med mindre han har veldig lav inntekt (få NAV til å fastsette bidrag). Det skal mye til at han slipper å betale på bakgrunn av din inntekt om du har 100%. 
skaff dere time på familievernkontoret med en gang, så får dere laget en plan sammen med en 3. part. 
tenk også over om du ønsker å ha han med på fødselen eller om det vil bli et unødvendig stressmoment. 

Anonymkode: bb5bf...abb

Han blir nok ikke med på fødsel nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil flytte til hjemstedet ditt f.eks så gjør det nå før babyen kommer!

Anonymkode: 97d08...e47

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du vil flytte til hjemstedet ditt f.eks så gjør det nå før babyen kommer!

Anonymkode: 97d08...e47

Jeg har flyttet, må bare sende til folkeregisteret, har god tid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er gravid, og jeg og barnefaren har akkurat gått fra hverandre. Vi er foreløpig ikke på veldig god talefot, og ikke snakket så mye om åssen ting blir framover. Etter som jeg forstår vil jeg alene få omsorgsretten til barnet, uten far, men han har rett på samvær. Er det noe annet jeg kan vente meg etter barnet kommer?

Han er for øyeblikket ikke enig på dette, ville ha barnet 50% og ingen barnebidrag, kommer det til å bli mye krøll ut av dette?

Har noen erfaringer her?

Siden dere ikke bor sammen eller barnet vokser opp fast med faren sin, så kommer ikke samvær med overnatting osv til å være aktuelt før om flere år. Og han kan ikke ha 50% samvær med barnet hvis samarbeidet mellom dere to er utrolig godt. Så han kan nok bare se fremover mot å bli helgepappa om en del år. Før det har du 100% omsorg for barnet. 

Anonymkode: 2c6a2...c2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er uføretrygdet og hjemmeværende, mens han tjener rundt 700 000kr, så d blir nok litt barnebidrag. 
Det høres sikkert brutalt ut men pga ting som har vært/skjedd og blitt sagt oss imellom ønsker ikke jeg at han har stort annet enn samvær/besøk, til jeg ser at ting går fint. Vi er jo verken gift eller bor sammen når barnet kommer.
ts

Hvis du er ufør har du ikke rett på overgangsstønad,men du har rett på engangsstønad.

Og dobbel barnetrygd med småbarnstillegg.

Bidrag avhenger av samvær og inntekt.

Også forskjell på foreldrerett og foreldreansvar..

Foreldreansvar er det daglige ansvaret mens foreldrerett er retten til samvær med barnet (barnets rett til samvær med forelder) og at man har rett til å være med på feks helsestasjon,foreldremøter ol.

Anonymkode: f1400...d43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har flyttet, må bare sende til folkeregisteret, har god tid

Nei, det å endre adresse i folkeregisteret har en estimert ventetid på mange måneder hos flere kommuner. Så du burde endre med en gang, hvis du har leilighet/hus/bosted. 

Venninnen min måtte vente nesten 6 måneder på godkjenning i folkeregisteret i 2021 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (10 minutter siden):

Dere bør dra på meklingsmøte på familievernkontoret, og planlegge alt dette i god tid.
Så lenge du ammer kan det være at alt samvær skal skje sammen med deg, eller rett i nærheten av deg.
Å ha 50/50 på en nyfødt er lite aktuelt, og han forelsår nok dette fordi han tror at det er billig.

50/50 ordning er kun anbefalt og aktuelt for foreldre som har et veldig godt samarbeid. Og her har ikke barnet vokst opp med far ved sin side 100% en gang, så det å få 50% ordning hadde ikke far fått uavhengig om han gikk til rettssak. Når foreldre ikke bor sammen og barnet dermed ikke er vokst opp fullstendig trygg og tilknyttet den ene parten, så har faktisk ikke den ene parten alle mulige rettigheter til samvær heller. Siden barnet kommer til å vokse opp et stykke unna barnefar, så kommer ikke samvær med overnatting o.l til å være aktuelt før barnet er minst 3 år.

Så dette avhenger av barnefar. Han må ta initiativ til å treffe barnet sammen med barnemor fra fødsel av, ofte - for å skape en tilknytning. Gjør han ikke det så får han ikke særlig med rettigheter senere heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han kommer ikke til å få 50/50 på en nyfødt... Det er umenneskelig. 

Anonymkode: b9d91...faa

Jepp. Likestilling gjelder bare om det er i kvinnen sin favør, tross alt.

Til TS: Om han vil ha 50/50 for å slippe barnebidrag tror jeg han blir overrasket over hva det koster å ha barn 50%.

Anonymkode: b9f51...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å få til 50 % fordeling i starten. Dette fordi babyen vil være mer avhengig av deg den første tiden, særlig om du skal amme. Foreslår at dere får på plass en samværsavtale så snart som mulig, men at den gir deg mer samvær. Om du har over 60 % samvær kan du få overgangsstønad. Dobbel barnetrygd med småbarnstillegg, etc. Enten så blir dere enige om et barnebidrag han betaler, eller så kan NAV regne det ut. 

Ta gjerne kontakt med familievernkontoret som nevnt over, men kontakt også NAV for en prat. Blir klar over alle ytelser du har krav på. Det er viktig å ha disse ting i orden fra starten av, så du slipper å styre så mye med økonomien når barnet kommer. Om far er vanskelig å få i prat, kan det være bra at dere har en nøytral tredjepart tilstede, som f.eks. på familievernkontoret. 

Denne babyen fortjener jo den beste starten, men det er ikke usannsynlig at du som mor må ta mange tunge løft her i starten, og da kan det være greit at overgangen er enklest mulig for deg. I alle fall praktisk og økonomisk.

Har du noen i nærheten, familie eller venner, som hjelper deg med det sosiale/praktiske?

Anonymkode: 8b3b6...f57

En baby som er fullstendig avhengig av mor får ikke samvær med den andre parten i det hele tatt, så sant det ikke er et veldig godt samarbeid dem imellom. Og hvis barnefaren ikke viser interesse fra fødsel av, ofte og kontinuerlig - så blir det neppe noe lovfestet samvær. Holdt jeg på å si. 

Hadde disse to bodd sammen fra start og babyen var tilknyttet far, så hadde saken stilt seg annerledes. I denne saken har Ts overtaket, og så lenge ikke barnefar viser interesse og har mye samvær/besøk hos TS med babyen for å skape en tilknytning så kan han se langt etter å ha samvær. Overnatting i helger når barnet er større, ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp. Likestilling gjelder bare om det er i kvinnen sin favør, tross alt.

Til TS: Om han vil ha 50/50 for å slippe barnebidrag tror jeg han blir overrasket over hva det koster å ha barn 50%.

Anonymkode: b9f51...e5a

Dette har ingenting med likestilling å gjøre, dette handler om et nyfødt barn som har en tilknytning til en av foreldrene sine. Og ja, hovedsakelig er det mor som er primæromsorgspersonen det første leveåret. Er verken foreldrene sammen eller bor sammen, så er det en tøff og vanskelig prosess å få en baby til å tilknytte seg. Da må man isåfall være på besøk med babyen så og si hver dag (flere ganger i uken) over mange måneder. Først da får babyen en tilknytning. Ifht HI så kommer vel neppe denne barnefaren til å ta initiativ til en slik tilknytning. 

Og det er kun foreldre med et svært godt samarbeid som faktisk får 50/50 ordning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, da føler jeg at jeg har tenkt riktig og forstått det. Jeg fikk bare så mange tanker om at kan kunne «sette kjepper i hjulene» på noe vis, og ønsker ikke å ha unødvendige bekymringer om at han f eks kan lage en sak ut av fordelingen og mulige rettigheter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...