Gå til innhold

Kransekakemasse

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Sitter her med tre pk kransekakemasse som ble til overs etter jul. Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke denne til(for utenom tårnkake da)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cappuccinokake

300 g kransekakemasse

1 egg

2 eggehviter

⅓ liter fløte

2 ss pulverkaffe

1 dl melis

1 ss kakao

2 eggeplommer

Riv kransekake grovt på et rivjern og bland med egget. Stivpisk eggehvitene og vend inn kransekakeblandingen. Helles i en smurt springform (24-26 cm) og stek i ca. 20 minutter på 175 grader. Avkjøl.

Pisk fløten til krem. Pisk eggeplommer og melis til eggedosis. Bland inn kakao og pulverkaffe (røres ut i 1 ss varmt vann). Rør sammen halvparten av den piskete kremen med eggedosisblandingen. Fordel utover den avkjølte bunnen. Ha resten av kremen på toppen.

Kaken smaker best om den får en tur innom fryseren. La kaken da tine ca. en halv time før du brer over resten av kremen på toppen.

Eksotisk fruktterte

3 egg

150 g sukker

150 g hasselnøttkjerner

200 g kransekakemasse

1 ½ ss eggehvite

2 ½ plate gelatin

2 egg

4 ss sukker

1 ½ dl kremfløte

¾ dl tropisk nektar

druer, mango, kiwi, ananas etc

Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett malte nøtter og fyll i en smurt form. Stek på nederste rille ved 175 grader i 20-30 minutter. Rør kransekakemassen smidig med eggehvite. Tegn en ring på bakepapir, like stor som formen. Sprøyt en ring av massen og stek ved 225 grader i ca 5 minutter. Avkjøl før den løsnes. Legg gelatin i bløtt i kaldt vann i 5 minutter. Visp egg og sukker. Visp fløten stiv. Klem vannet av gelatin og smelt den i litt kokende juice. Tilsett resten av juicen og rør det i eggedosisen. Vend i kremfløten. Sett kaldt 10-15 minutter. Legg ringen på kakebunnen, fyll med krem og pynt med frukt og bær.

Mandel/sitronkake med jordbær

100 g mandler

300 g kransekakemasse

2 store eggehviter

2 store eggeplommer

½ ss revet sitronskall

2 ss sitronsaft

¾ dl sukker

2 dl kremfløte

1-2 liter jordbær

Hakk mandlene grovt i en foodprocessor, tilsett mandelmassen og eggehvitene. Ha bakepapir i en springform, 28 cm i diameter og bre ut deigen. Stek på midterste rille ved 200 grader i 12-15 min, til bunnen er lys brun.

Fyll: Bland eggeplommer, sitronskall, sitronsaft og sukker i en liten kasserolle. Varm opp til en tykk krem mens du visper godt. Avkjøl.

Pisk fløte til krem.

Legg mandelbunnen på et serveringsfat. Bre avkjølt sitronkrem over bunnen og legg krem på toppen. Legg over rikelig med jordbær.

Sikt over melis og pynt med mynte eller sitronmelisse.

Sjoko-mandelruter

400 g kransekakemasse

4 egg

1 appelsin

150 g kokesjokolade

2-3 ss kaffe

Kjør kransekakemassen i foodprocesor sammen med eggeplommer, saft og skall av appelsin. Stivpisk eggehvitene og bland dem forsiktig inn. Hell i en 20x30 cm langpanne (med bakepapir) og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 30 minutter. Smelt sjokoladen i kaffe og bre over den avkjølte kaken. Skjær i ruter.

Muffins med mandelmasse, lime og epler (ca 20 store)

250 g smør

4 dl melk

3 egg

finrevet skall av 2 lime

8 dl hvetemel

4 dl sukker

4 ts bakepulver

ca 150 g revet kransekakemasse

2-3 epler

Smelt smør og avkjøl. Rør sammen egg, melk og limeskall og bland i smøret. Bland sammen det tørre og tilsett i melkeblandingen. Vend lett sammen til en glatt røre.

Fyll røren i muffinsformer (doble, eller i muffinsbrett) ¾ fulle. Fordel halvparten av mandelmassen i muffinsforemen.

Rens og del epler i mindre biter og stikk ned i muffinsdeigen i formene, fordel resten av mandelmassen over.

Stek ved 200 grader på nederste rille i 20-25 min. Avkjøl før servering.

Skrevet

Hvis du ser på www.detsoteliv.no og skriver inn kransekakemasse i søkefeltet for ingredienser, får du opp mange lekre forslag :)

Skrevet

Maule den :sjarmor:

Kanskje litt mye om du har 3 ruller da :ler:

Skrevet

Kransekakemassen jeg fikk til overs har jeg rett og slett tenkt å rulle pølser av, og dyppe endene i smeltet sjokolade når de er ferdigstekt. Godt til en tekopp.

Skrevet

Gjerbakst,kringer og skillingsboller,med kransekakemasse som er blandet med smør!!!

Jeg har fått kjempe mye skryt for det fyllet!

Blir nesten som mandelmasse.

bland kransekakemasse med romtemperert smør,og smør det på gjørbaksen,kjempe godt :)

Gjest gjest1
Skrevet
Maule den  :sjarmor:

Kanskje litt mye om du har 3 ruller da :ler:

:ler: Har du røtter på Helgeland? De er de eneste jeg har hørt som bruker uttrykket "å maule".

Takk for forslag alle sammen.

Arkana: Er det Cappuccinokaka veldig søt?

Skrevet

Ikke oversøt, men som en "vanlig" kake.

Skrevet
:ler: Har du røtter på Helgeland? De er de eneste jeg har hørt som bruker uttrykket "å maule".

Jeg sier også maule, og jeg er vestlending.

Skrevet
Jeg sier også maule, og jeg er vestlending.

Jeg også, og jeg er østlending.

Skrevet
bland kransekakemasse  med romtemperert smør,og smør det på gjørbaksen,kjempe godt :)

Hvilket blandingsforhold? Jeg har også kransekakemasse igjen etter jula!

Skrevet

Det sier man i Bærum og det.

Skrevet

Takk for forslag alle sammen.

Nei, vet faktisk ikke hvor Helgeland er engang, men har det nok fra moren min som er fra Lillehammer.

Jeg er forøvrig ekspert på å maule sånne ting som deiger, rører ol :sjarmor:

Skrevet

Blandingsforhold??? Hm... husker ikke helt oppskriften,sist jeg lagde så "slumpa" jeg bare,sikkert ikke så viktig,bare at det skal litt smør i den!!!

Prøv da vel....d blir godt :)

Skrevet

His det er i sånne "pølser", hva med å skjære opp i 1 cm tykke skiver og steke i ovnen? Superenkelt, kan oppbevares lenge i kakeboks, godt til alt (en kaffekopp, som tilbehør til is, fruktdesserter, dyppet i smeltet sjokolade, servert med hermetisk fersken og krem.....

Hm, ble sulten jeg. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...