Rødstrupa Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Det er ganske drøy betegnelse på en person. Psykopat, sosiopat og narcissist. Jada, vedkommende som de skal beskrive kan ha mange svært dårlige egenskaper/karaktertrekk men de fleste har ikke betegnelsene nevnt innledningsvis. . Just saying..c’’.) 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Trekk kan man ha uten diagnose, og ofre av narsissisme bruker gjerne utrykkene etter å ha opplevd mye over lang tid -og det er jo slik da, at endel mennesker har personligheter som er mer narsissistisk, sosiopatisk eller psykopatisk. Desverre.. De ødelegger virkelig folk og liv Anonymkode: 3be92...948 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Enig. Det er en svært liten del av befolkningen som faktisk har psykopati (antisosial disorder) eller narcissime. Men skulle man fulgt KG så er det nok å være en ex som oppførte seg som en drittsekk så er man både det ene og det andre. Folk må roe ned diagnostiseringen. En drittsekk er en drittsekk, ferdig. Anonymkode: 2ec9e...1ab 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Det er en svært liten del av befolkningen som faktisk har psykopati (antisosial disorder) eller narcissime. Men skulle man fulgt KG så er det nok å være en ex som oppførte seg som en drittsekk så er man både det ene og det andre. Folk må roe ned diagnostiseringen. En drittsekk er en drittsekk, ferdig. Anonymkode: 2ec9e...1ab Hm…nu vel… At en drittsekk er en drittsekk er greit nok. Men når psykisk mishandling pågår over flere år, så er det faktisk den personen som bedriver mishandlingen som faktisk er nødt til å ha en form for diagnose. Det er hverken humant eller normalt å ikke være empatisk eller god mot «flokken sin». At vi alle har diverse trekk er nå greit nok, men når det går over i det ekstreme og ødelegger helse og liv, så er det faktisk ikke «bare» en drittsekk det er snakk om. Anonymkode: b2ca2...778 6 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Særlig har narcissist blitt et moteord som folk kaster rundt seg om folk de ikke liker. Det blir litt dumt. Vet man ikke hva et fremmedord betyr så ikke bruk det. Anonymkode: 625f3...890 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Strengt talt kan ikke du vite om de som omtales har noen av disse lidelse. Det er også mulig å ha trekkene fra lidelsene uten å ha lidelsene og det er ganske utbredt. Selv har jeg vært med en diagnostisert sosiopat, men de fleste med disse lidelsene blir aldri diagnostisert fordi de ikke oppsøker hjelp. Min eks ble utredet av tvungen rettspsykiatrisk. Det er nok en del som bruker begrepet psykopat eller narsissist der det er snakk om trekkene og ikke lidelsen, men det er ikke "bare" fordet. Er man utsatt for noen med disse trekkene er det uhyre viktig å lære mer om det og det kan man gjøre ved å lese seg opp på lidelsene. Anonymkode: a7086...f8e 4 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Fordi det kan hjelpe å ha kunnskap om disse personlighetsforstyrrelsene hvis man selv er utsatt for en person med slike trekk. De fleste skjønner vel at folk på Kg ikke har kompetanse eller lov til å sette diagnose på folk, enten det gjelder ens ektefelle eller en person som blir beskrevet i et innlegg her på Kg, så slike "diagnostiseringer" er jo bare ment som hjelpemidler for folk til å forstå hva som foregår. Begrepene psykopat og narsissist har kommet inn i dagligtalen vår og er ikke bare diagnosebetegnelser. Dvs psykopat er ikke en diagnose engang, det heter dyssosial personlighetsforstyrrelse. Begrepet psykopat er derfor en folkelig betegnelse på en bestemt type drittsekk. Anonymkode: 97142...fa5 3 1
Rødstrupa Skrevet 8. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hm…nu vel… At en drittsekk er en drittsekk er greit nok. Men når psykisk mishandling pågår over flere år, så er det faktisk den personen som bedriver mishandlingen som faktisk er nødt til å ha en form for diagnose. Det er hverken humant eller normalt å ikke være empatisk eller god mot «flokken sin». At vi alle har diverse trekk er nå greit nok, men når det går over i det ekstreme og ødelegger helse og liv, så er det faktisk ikke «bare» en drittsekk det er snakk om. Anonymkode: b2ca2...778 Alt er relativt!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 Jeg tror også det handler om at man ikke alltid greier å snakke om disse tingene med venner og familie, og at man da henvender seg til et forum på nettet. Etter selv å ha blitt utsatt av flere av disse folkene, enten det er trekk eller diagnose er irrelevant, det som er relevant er hva disse menneskene gjør med deg, som ingen andre ser. Jeg ante ikke hva narsissist var engang før jeg hadde bodd med en over flere år. Det er en facinerende personlighetstype, da de ikke eier samvittighet eller skam og jeg syns det er helt utrolig at et menneske kan leve og fungere i en jobb uten disse tingene. En såkalt drittsekk klarer å se på et annet menneske hvordan mennesket har det, men han bryr seg ikke. Psykopater og narsissister de klarer ikke se hvor du er emosjonelt, derfor forsøker de å trigge deg hele tiden, for å vite hvor de har deg emsojonelt og hvikle knapper de kan trykke på. Anonymkode: 66763...6b4 4
Andro Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 Det er trekk som er lette å gjenkjenne, selv om de ikke er like lette å fordele på de ulike Cluster B-diagnosene uten å være psykiater - eller i det minste ha en god kjennskap til psykiatri. De diagnosene som tidligere var i den løselige sekken "psykopat", men nå er mer spesifikke. Jeg vil ikke kalle det "lidelser" som noen over her gjør. De lider ikke. De får andre til å lide. De er ikke hjelpetrengende. Eneste inngang til psykiatrien er stort sett når de har gjort noe så ille at de blir vurdert av rettspsykiater, for å få en formening om hvor farlige de er. Det er få som har anti-sosial eller dyssosial personlighetsforstyrrelse, men de gjør seg svært bemerket i livene til dem de møter. Langt flere har en narsissistisk personlighetsforstyrrelse eller trekk av denne. De er også veldig skadelige for dem rundt seg, og de pleier å forbruke langt flere partnere enn gjennomsnittet i befolkningen. Overfladisk sjarm er et diagnosekriterium, men det er også den skadelige oppførselen de tar fram når du kommer nær dem. Jeg tror det er viktig at folk snakker åpent om de farlige menneskene i livet sitt, og at flest mulig kan gjenkjenne disse handlingsmønstrene. De er overraskende like over hele verden, og få kulturtrekk skiller måten de opptrer på. Å ha blitt kjent med en narsissist er en opplevelse som sitter i ofrene livet ut, og som de tjener på å snakke om. Vi andre tjener på det vi også. Bevisstheten øker, og færre blir fanget over tid. Kunnskapen i hjelpeapparatet er også økende. 3 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 Av og til må man ha en knagg å oppførselen over tid på. Men den skal selvsagt ikke brukes i tide og utide. Anonymkode: 1d8a3...254 2
tussi84 Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 Nå ja, en del går ikke under det å ha en narsesistisk personlighetsforsryrrelse, men har heller En del trekk ved personligheten som er narsesistiske. Jeg kjenner blandt annet en som er sånn, og jeg har lest papirer som beskriver personen det gjelder på den måten. (Vedkommende gav meg selv tilgang til å lese) Jeg hadde en viss mistanke om at dette gjaldt for denne personen fra før. Nei han var ikke en sånn som sperret inn dama si og sånne ting. Han var mer på det nivået at han tok enhver form for kritikk, og tok dette som et stort person angrep. I mange tilfeller ville han også bruke silent treatment eller i utestengte deg helt. For å komme inn I varmen igjen måtte du be om unnskyldning, selv om du i utgangspunktet ikke hadde gjort noe galt. Hvis han gjorde noe galt selv derimot så hadde han aldri feil i det han gjorde. Han fikk alltid noen andre til å fremstå som syndebukken. I tillegg så spilte det ingen rolle hva de nærmeste følte ovenfor det han gjorde. Han kjørte sitt eget løp uansett. Vedkommende er fortsatt i livet, men jeg holder mest mulig avstand til Vedkommende nå. Jeg orker ikke ha sånne personer i livet mitt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 Ila årene her inne sitter man igjen med inntrykket av at alle higer etter å kjenne en eller flere av disse personene. Uttrykket blir brukt i hytt og pine ukritisk. Ser veldig latterlig ut. Anonymkode: 913c5...fb5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ila årene her inne sitter man igjen med inntrykket av at alle higer etter å kjenne en eller flere av disse personene. Uttrykket blir brukt i hytt og pine ukritisk. Ser veldig latterlig ut. Anonymkode: 913c5...fb5 De fleste har flere hundre venner på Facebook. En prosent eller to av oss er faktisk dyssosiale, og i tillegg kommer alle som "bare" har en del av trekkene eller andre diagnoser. De fleste har i løpet av livet møtt mange som i teorien skulle hatt disse diagnosene, og mange av disse er svært utadvendte og sosiale på sin måte. Disse møter mange på sin vei. Anonymkode: 6e8a1...b21 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste har flere hundre venner på Facebook. En prosent eller to av oss er faktisk dyssosiale, og i tillegg kommer alle som "bare" har en del av trekkene eller andre diagnoser. De fleste har i løpet av livet møtt mange som i teorien skulle hatt disse diagnosene, og mange av disse er svært utadvendte og sosiale på sin måte. Disse møter mange på sin vei. Anonymkode: 6e8a1...b21 Klart det. Anonymkode: 913c5...fb5
flusa Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 Det er mange som ikke vet forskjellen på de,og har lett for å slenge ut 'jævla psykopat',etc.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 Jeg kjenner to damer som bruker disse ordene om andre mennesker. En av dem har diagnose personlighet forstyrrelse og jeg mistenker hun andre også har noe liknende. Sykelig selvopptatte og med god dass av offer mentalitet. Ingenting er deres feil og alltid noen til å være skeptisk overfor. Fullstendig koko. Anonymkode: da600...c26
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 Er jo klart at dette må sees på individuelt, hvem som slenger fra seg sånne diagnoser. Man kan ikke sette folk i bås. Det fins kloke oppegående mennesker som har vært utsatt for slike mennesker, og det fins de mindre begavede som tror alle er sånn om de gjør noe "galt" mot de. Er ikke dette noe som sier seg selv? uansett, med tiden så vil sannheten komme frem for en dag. Anonymkode: 66763...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ila årene her inne sitter man igjen med inntrykket av at alle higer etter å kjenne en eller flere av disse personene. Uttrykket blir brukt i hytt og pine ukritisk. Ser veldig latterlig ut. Anonymkode: 913c5...fb5 Da har du feil inntrykk. Vi som kjenner noen eller har kjent noen skulle ønske mer enn noe annet at vi slapp det! Anonymkode: a7086...f8e 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 Disse menneskene eksisterer faktisk der ute i virkeligheten. De aller fleste har ingen diagnose fordi de aldri oppsøker hjelpeapparatet. Det er bare de av dem som begår alvorlig kriminalitet som blir utredet av rettspsykiatere. Det er opptil 1-2% av befolkningen som statistisk har disse diagnosene så det utgjør jo ganske mange personer. I tillegg har flere (vet ikke statistikk her) såpass mange trekk av disse diagnosene at de som kommer nært innpå dem vil merke dette tydelig. Synes det er lite innsiktsfullt å avfeie at slike mennesker finnes. Dere som er så heldige at dere ikke har møtt noen sånne burde heller være lykkelige at dere har unngått dem. Anonymkode: 425c9...98f 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå