Gå til innhold

Labradorer som alltid er sultne - uetisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt labrador selv, men har hørt flerfoldige ganger at labradorer er matvrak og alltid sultne, og har inntrykk av at labradorer oppfattes slik av folk flest (selv om det selvsagt finnes unntak). 

En studie har vist at 1/4 av labradorer kan ha en genmutasjon som gjør at de ikke får metthetsfølelse. Dette gjelder altså ikke alle labradorer, men mange nok til at rasen har fått rykte som ekstremt matglad. https://forskning.no/dna-hunder/derfor-er-labradoren-sa-glad-i-mat/421008

Men er ikke dette veldig uetisk? Det er jo fryktelig å gå rundt å være sulten hele tida? Disse hundene får heller aldri stilt sulten, da vi mennesker (selvfølgelig) begrenser tilgangen deres til mat.

At labradorer er sultne blir ofte presentert som en selvfølgelig eller humoristisk greie, men jeg synes det høres fælt ut for hundene det gjelder. Kunne dette vært luket ut ved å ikke avle på dyrene med denne genmutasjonen? Hvorfor har det ikke vært noe fokus på dette? Det kan da ikke være noe godt for de hundene det gjelder å alltid gå rundt med en konstant hunger? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men er de faktisk sultne, eller mer av typen som vil ha noe godt? 

Anonymkode: 5a6d1...41b

AnonymBruker
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke labrador så godt men tervueren og groenendael for eksempel som vi har, som er rasen belgisk fårehund, er mattyver deluxe om de får, det betyr at de kans spise seg syke om man ikke passer på. Regner med det er litt det samme, at man passer på tilgangen til mat er ikke å "sulte" dem men å holde dem friske.. 

Anonymkode: 2f32a...904

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er de faktisk sultne, eller mer av typen som vil ha noe godt? 

Har aldri sett en hund uansett rase takke nei til mer mat😂

Anonymkode: 726e2...bb9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå kjenner jeg ikke labrador så godt men tervueren og groenendael for eksempel som vi har, som er rasen belgisk fårehund, er mattyver deluxe om de får, det betyr at de kans spise seg syke om man ikke passer på. Regner med det er litt det samme, at man passer på tilgangen til mat er ikke å "sulte" dem men å holde dem friske.. 

Anonymkode: 2f32a...904

Ja nettopp. Føler de seg da aldri mette, og går rundt sultne konstant? Det er jo for deres beste, men det vet ikke hunden

Anonymkode: b3224...d28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en golden retriever som kan spytte ut godbiter🙈 Første hun gjorde da vi hentet henne😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en irsk ulvehund som nesten alltid lar det være mat igjen i skålen. Spytte ut godbiter kan han også finne på å gjøre. Han spiser bare om det faktisk er godt og han er sulten.

Anonymkode: d086c...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har labrador som alltid vil ha mat og har faktisk tenkt litt på dette, om dette er noe som er vanskelig for hunden. Mennesker med Prader-Willi-syndrom har det jo helt jævlig med den konstante sultfølelsen, og labradorer er veldig dårlige på å vise når de har det tøft. Men så tror jeg også at hunder har litt annen smerteterskel enn det vi mennesker har? De kan leke veldig røft med andre hunder uten at det er et problem og kommer seg veldig fort etter operasjoner f.eks., så det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig. Er sulten deres mer som mennesker med en ekstrem sukkercraving, eller sier faktisk kroppen deres at de konstant holder på å sulte ihjel?

Jeg synes det er et interessant spørsmål, TS. Jeg har ikke noe svar selv, og det er jo ekstremt vanskelig å finne ut av.

Anonymkode: 29f3b...e49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har labrador som alltid vil ha mat og har faktisk tenkt litt på dette, om dette er noe som er vanskelig for hunden. Mennesker med Prader-Willi-syndrom har det jo helt jævlig med den konstante sultfølelsen, og labradorer er veldig dårlige på å vise når de har det tøft. Men så tror jeg også at hunder har litt annen smerteterskel enn det vi mennesker har? De kan leke veldig røft med andre hunder uten at det er et problem og kommer seg veldig fort etter operasjoner f.eks., så det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig. Er sulten deres mer som mennesker med en ekstrem sukkercraving, eller sier faktisk kroppen deres at de konstant holder på å sulte ihjel?

Jeg synes det er et interessant spørsmål, TS. Jeg har ikke noe svar selv, og det er jo ekstremt vanskelig å finne ut av.

Ikke sant.

Jeg tror jo ikke at labradorer generelt har det fælt, men de som er VELDIG opptatt av mat og hele tiden på jakt etter noe å putte i munnen - det må jo være stressende eller distraherende å alltid ha fokus på det? Og om det faktisk skyldes at de går rundt med en konstant sultfølelse, kanskje det er noe man burde ta høyde for i avlsarbeidet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har jeg. En venninne av meg har en Yorkshire terrier, og den har alltid tørrfôr stående fremme i skåla. Gidder knapt å røre det. Det som er stas, er våtfôret den får hver morgen til frokost. Da tripper den mens den venter på servering, og kaster i seg maten. Men tørrfôr? Næh... det kan stå.

Hunden min er noe helt annet. Hun hadde antageligvis ikke sluttet å spise før hun fysisk hadde mat stikkende opp av spiserøret og ikke fikk ned mer. Hun hadde vel dødd om lokket på fôrtønna en dag ble stående åpent...!

• Liker 2
Skrevet

Det uetiske ville vært å fore dem feite.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Cocker Spaniel som heller ikke synes å ha metthetsfølelse, og som alltid er parat til å spise (eller stjele) mat. Han virker ikke stresset og urolig av den grunn og er en harmonisk fyr sånn generelt.

Anonymkode: 2d910...8cf

Skrevet

Jeg har tenkt det samme som deg, TS. Det må være helt forferdelig å aldri kunne føle seg mett. 

Hvis den genmutasjonen er arvelig så er det særdeles uetisk å avle på. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Myrmica said:

Ikke sant.

Jeg tror jo ikke at labradorer generelt har det fælt, men de som er VELDIG opptatt av mat og hele tiden på jakt etter noe å putte i munnen - det må jo være stressende eller distraherende å alltid ha fokus på det? Og om det faktisk skyldes at de går rundt med en konstant sultfølelse, kanskje det er noe man burde ta høyde for i avlsarbeidet. 

Nei, jeg er enig. Det gjør jo også at de er enkle å trene, da de er ekstremt matfokusert. Hunden min er villig til å gjøre alt mulig for én liten bit med vanlig tørrfôr.

Men ja… jeg er nysgjerrig på akkurat hvordan det utspiller seg. Føler de seg aldri stappmette eller går de konstant rundt med en kropp som sier at de dør av sult? For ganske mange mennesker har jo også lyst på mat hele tiden uten at det er noe farlig å bare overse den lysten. Det er noe helt annet å faktisk føle at man ikke får i seg nok næring.

Jeg skjønner ikke helt problemet med å avle vekk dette genet heller. Det burde jo være ganske enkelt når man sjekker for å mye annet? Men nå vet jeg ikke veldig mye om det utenom akkurat det du har nevnt i HI.

Verste min labrador spiste nylig var en pakke med 300 gram smør som hun fikk tak i på benken. Slukte hele greia på noen sekunder. Hvem klarer å spise 300 gram smør?? Det gikk forresten HELT fint. Fikk ikke diaré engang.

Men nå har ikke jeg erfaring med andre hunder og hvor sultne de er, så det er vanskelig for meg å sammenligne. Jeg vet jo ikke om min hund har det genet.

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan trøste deg med at det jo ikke er gitt at de føler sult på samme måte som vi føler sult.

Mange rovdyr er laget slik at de spiser når det er tilgjengelig mat -fordi de aldri vet når neste måltid er. 

Det trenger ikke bety at de føler sult like kvalmende og smertefullt som vi mennesker gjør. Kanskje kan det være at de bare aldri får den kvalmende metthetsfølelsen som vi får når vi overspiser. 

Anonymkode: 571f9...b98

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det du kan trøste deg med at det jo ikke er gitt at de føler sult på samme måte som vi føler sult.

Mange rovdyr er laget slik at de spiser når det er tilgjengelig mat -fordi de aldri vet når neste måltid er. 

Det trenger ikke bety at de føler sult like kvalmende og smertefullt som vi mennesker gjør. Kanskje kan det være at de bare aldri får den kvalmende metthetsfølelsen som vi får når vi overspiser. 

Når man ser hvor intense enkelte labradorer er i forhold til mat, mye mer enn mange andre hunder som også er matglade, så anser jeg det som temmelig sannsynlig at de kjenner på en sultfølelse som er såpass ubehagelig at de har stort behov for å dekke den.

Min hund er også veldig matglad. Han spiser alt han kommer over ute som kan minne om mat. Han raider søppelposene hjemme hvis han får tilgang og har alltid lyst på hva-det-enn-måtte-være jeg har. Han er enkel å belønne under trening, det mest av godbiter er digg. Men han er ikke i nærheten av den intensiteten som noen labradorer har når det gjelder mat.

Skrevet
Myrmica skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke hatt labrador selv, men har hørt flerfoldige ganger at labradorer er matvrak og alltid sultne, og har inntrykk av at labradorer oppfattes slik av folk flest (selv om det selvsagt finnes unntak). 

En studie har vist at 1/4 av labradorer kan ha en genmutasjon som gjør at de ikke får metthetsfølelse. Dette gjelder altså ikke alle labradorer, men mange nok til at rasen har fått rykte som ekstremt matglad. https://forskning.no/dna-hunder/derfor-er-labradoren-sa-glad-i-mat/421008

Men er ikke dette veldig uetisk? Det er jo fryktelig å gå rundt å være sulten hele tida? Disse hundene får heller aldri stilt sulten, da vi mennesker (selvfølgelig) begrenser tilgangen deres til mat.

At labradorer er sultne blir ofte presentert som en selvfølgelig eller humoristisk greie, men jeg synes det høres fælt ut for hundene det gjelder. Kunne dette vært luket ut ved å ikke avle på dyrene med denne genmutasjonen? Hvorfor har det ikke vært noe fokus på dette? Det kan da ikke være noe godt for de hundene det gjelder å alltid gå rundt med en konstant hunger? 

Hvis det stemmer, at de faktisk er sultne hele tiden, så er det veldig uetisk, ja. Veldig.

Men hvordan kan man "måle sånt"?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, jeg tror hunder føler på sterk sult som mennesker gjør.

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (46 minutter siden):

Når man ser hvor intense enkelte labradorer er i forhold til mat, mye mer enn mange andre hunder som også er matglade, så anser jeg det som temmelig sannsynlig at de kjenner på en sultfølelse som er såpass ubehagelig at de har stort behov for å dekke den.

Min hund er også veldig matglad. Han spiser alt han kommer over ute som kan minne om mat. Han raider søppelposene hjemme hvis han får tilgang og har alltid lyst på hva-det-enn-måtte-være jeg har. Han er enkel å belønne under trening, det mest av godbiter er digg. Men han er ikke i nærheten av den intensiteten som noen labradorer har når det gjelder mat.

Det kan veldig godt være at de kjenner på konstant kvalmende sult. 

Men det kan også være at de bare kjenner på mattrang lik vi får sug etter feks sjokolade. I så fall kan det forklare hvorfor de ikke kjemper mer for å få mer mat. Men at de i stedet godtar det lik 5åringen gjør når vi sier det er nok lørdagsgodt nå. 

(Vi kan jo aldri finne ut hva andre arter, eller individer faktisk føler). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på om min ikke hadde metthetsfølelse, for hun åt jo alt hun fikk og fant. Veterinæren vår tipset om å teste å gi henne lavkalori-fôr (senior-fôr, slankefôr, nedsatt energibehov pga. skadet hund-fôr...) i større mengder, enten som fire små måltider eller som to store. Hun fungerte veldig godt på to store måltider med 12 timer i mellom, et tredje litt mindre "måltid" hvor porsjonen ble brukt i trening, og påfyll med et mer energitett måltid de dagene hun hadde brukt seg hardt. Det var først da jeg oppfattet henne som mett. Hun var også mer avslappet i situasjoner hvor mat kunne falle på gulvet og mindre klengete og sleip rundt barn med noe spiselig i hånda.

Anonymkode: 739ac...35b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...