Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i et forhold i 3 år nå og er en dame på 23 år. Samboeren er på lik alder. Problemet er at når vi skal legge oss så har han ofte på høy musikk på mobilen og at den durer hele natta da han ikke skrur av lyden. Jeg har sakt ifra at dette er plagsomt og spurt om han kan skru ned. Han reagerer ved å bli sint på meg og si at jeg «bare klager» og at han ikke orker en klagekjærring som meg. Jeg må da få lov til å si ifra? Jeg føler meg overkjørt og føler dette ikke er greit. Så nå holder jeg egentlig bare munn selvom det plager meg om kvelden og natta. Kan noen komme med innspill?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit. Slå opp. Han respekterer deg ikke og behandler deg dårlig. 

Anonymkode: 485bd...ebd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor innser ikke vedkommende dette selv?? Han ber meg si unnskyld

AnonymBruker
Skrevet

Musikk hele natta? Er han mørkredd, har han angst?

Har han hørt uttrykket "nattero?" 

Finn deg en type som tør å sove om natta selv om det er helt stille, det er det som er det normale.

Anonymkode: af0f8...505

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Iselinberg skrev (1 minutt siden):

Han innser det, men han er en manipulerende og psykisk voldelig kjæreste som liker å få deg til å føle seg mindreverdt. Det at han ber deg si unnskyld kalles gaslighting og er veldig alvorlig manipulasjonsteknikk. Du kan lese mer om du googler det 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Iselinberg skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i et forhold i 3 år nå og er en dame på 23 år. Samboeren er på lik alder. Problemet er at når vi skal legge oss så har han ofte på høy musikk på mobilen og at den durer hele natta da han ikke skrur av lyden. Jeg har sakt ifra at dette er plagsomt og spurt om han kan skru ned. Han reagerer ved å bli sint på meg og si at jeg «bare klager» og at han ikke orker en klagekjærring som meg. Jeg må da få lov til å si ifra? Jeg føler meg overkjørt og føler dette ikke er greit. Så nå holder jeg egentlig bare munn selvom det plager meg om kvelden og natta. Kan noen komme med innspill?

Du har all grunn til å si ifra, for han overkjører deg med en egoistisk oppførsel som ikke er greit. 

Dette skal du ikke godta. Det går utover nattesøvnen din, helsen din og livskvaliteten din. 

Hvis han ikke slutter så bør du seriøst vurdere å forlate han. 

Han ber deg si unnskyld for hans idioti? Beklager, men han gashlighter deg også. Han høres ikke god ut.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bombasi skrev (3 minutter siden):

Du har all grunn til å si ifra, for han overkjører deg med en egoistisk oppførsel som ikke er greit. 

Dette skal du ikke godta. Det går utover nattesøvnen din, helsen din og livskvaliteten din. 

Hvis han ikke slutter så bør du seriøst vurdere å forlate han. 

Han ber deg si unnskyld for hans idioti? Beklager, men han gashlighter deg også. Han høres ikke god ut.

Jeg er helt enig i det du skriver, det er bare veldig vanskelig for meg da jeg er veldig glad i han og har det veldig bra utenom det her. Jeg sliter med hva jeg skal gjøre

Endret av Iselinberg
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han innser det, men han er en manipulerende og psykisk voldelig kjæreste som liker å få deg til å føle seg mindreverdt. Det at han ber deg si unnskyld kalles gaslighting og er veldig alvorlig manipulasjonsteknikk. Du kan lese mer om du googler det 

Sant det😪

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ofte synes jeg slike kommentarer blir skrevet her i tide og utide for små ting. Men her er jeg faktisk enig, nattesøvnen er så viktig for å fungere at dette er ikke akseptabelt.

Anonymkode: 3cc3c...522

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Iselinberg skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig i det du skriver, det er bare veldig vanskelig for meg da jeg er veldig glad i han og har det veldig bra utenom det her. Jeg sliter med hva jeg skal gjøre

Jeg skjønner at det er vanskelig, men du kan jo ikke fortsette å leve med problemet og med en type som er egoistisk og manipulerende. 

Kanskje du bør se etter andre "røde flagg" rundt han og dere som du kanskje ikke har lagt merke til. Er han så respektløs som han er med deg rundt dette så er jeg sikker på at han er det rundt andre ting også, som du kanskje ikke har lagt merke til. 

Fyren høres som sagt ikke frisk ut. 

Av og til er ikke kjærlighet nok for å bli værende i et forhold. Særlig ikke når kjærligheten koster deg og din helse dyrt. Du er ung, har mange muligheter og har hele livet foran deg, og kan ikke finne deg i slikt tull nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Iselinberg skrev (7 minutter siden):

Menn som slår har også gode dager i forholdet. Det betyr ikke at forholdet er bra. Psykisk vold er alvorlig og kan være like skadelig som fysisk vold 

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

Ett minutt tok det før du ble rådet til å slå opp ja. 

Siden ingen andre evner kritisk tankegang her inne - kan du kanskje utdype hvofor han har høy musikk på mobilen(!) når dere skal sove? Ingen propper? Blast rett ut av dårlige mobilhøytalere? Er det noe spesielt han må høre på? 

Jeg antar han skal sove han også, men han foretrekker å sove på et "utested"?

Endret av Exinferis
  • Nyttig 1
Skrevet
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det er vanskelig, men du kan jo ikke fortsette å leve med problemet og med en type som er egoistisk og manipulerende. 

Kanskje du bør se etter andre "røde flagg" rundt han og dere som du kanskje ikke har lagt merke til. Er han så respektløs som han er med deg rundt dette så er jeg sikker på at han er det rundt andre ting også, som du kanskje ikke har lagt merke til. 

Fyren høres som sagt ikke frisk ut. 

Av og til er ikke kjærlighet nok for å bli værende i et forhold. Særlig ikke når kjærligheten koster deg og din helse dyrt. Du er ung, har mange muligheter og har hele livet foran deg, og kan ikke finne deg i slikt tull nå. 

Setter pris på at du tar deg tid til å svare, det er jeg glad for. Jeg skal tenke meg nøye gjennom. En dag sier det nok stopp, og jeg er enig i at jeg fortjener bedre

Skrevet
Exinferis skrev (Akkurat nå):

Siden ingen andre evner kritisk tankegang her inne - kan du kanskje utdype hvofor han har høy musikk på mobilen(!) når dere skal sove? Ingen propper? Blast rett ut av dårlige mobilhøytalere? Er det noe spesielt han må høre på? 

Han legger seg sent på kvelden og ser på tiktok, unødvendig spør du meg

AnonymBruker
Skrevet

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: 80b8e...c84

• Liker 1
Skrevet
Iselinberg skrev (Akkurat nå):

Setter pris på at du tar deg tid til å svare, det er jeg glad for. Jeg skal tenke meg nøye gjennom. En dag sier det nok stopp, og jeg er enig i at jeg fortjener bedre

Alt i orden :) Du får prøve å ta en skikkelig samtale med han om det for se om ting kan bedres. Men reagerer han feil igjen og blir det ikke bedre så tror jeg du må innse at dette går nok ikke i et lengre løp. Du må tenke på deg selv, og ja, du fortjener virkelig bedre. Du fortjener å bli respektert og hørt, og ikke manipulert og trenert. 

Lykke til. Jeg ønsker deg noe bedre enn nåværende situasjon! 

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Alt i orden :) Du får prøve å ta en skikkelig samtale med han om det for se om ting kan bedres. Men reagerer han feil igjen og blir det ikke bedre så tror jeg du må innse at dette går nok ikke i et lengre løp. Du må tenke på deg selv, og ja, du fortjener virkelig bedre. Du fortjener å bli respektert og hørt, og ikke manipulert og trenert. 

Lykke til. Jeg ønsker deg noe bedre enn nåværende situasjon! 

Tusen takk. Jeg har egentlig et stort problem selv, det er at jeg ikke klarer tanken på å være alene. Jeg vet ikke hvorfor men jeg har alltid vært sånn. Derfor føles det bedre å være enn å dra, fordi det å dra innebærer å bli alene igjen.

Skrevet

Tusen takk. Jeg har egentlig et stort problem selv, det er at jeg ikke klarer tanken på å være alene. Jeg vet ikke hvorfor men jeg har alltid vært sånn. Derfor føles det bedre å være enn å dra, fordi det å dra innebærer å bli alene igjen.

Skjønner. Men husk at du kan ikke svi av dine beste år i livet, og da dine beste muligheter, på å bli i et forhold som er destruktiv for din del, bare fordi du er redd for å bli alene. At du blir værende i forholdet hindrer deg i å gå videre. Og det blir ikke akkurat lettere å gå ut av forholdet ved en senere anledning. 

Det er uansett dine valg, og du må gjøre som du vil. Men tenk på deg selv du, og ikke finn deg i å bli dårlig behandlet. Det er mitt budskap. :) 

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (3 minutter siden):

Skjønner. Men husk at du kan ikke svi av dine beste år i livet, og da dine beste muligheter, på å bli i et forhold som er destruktiv for din del, bare fordi du er redd for å bli alene. At du blir værende i forholdet hindrer deg i å gå videre. Og det blir ikke akkurat lettere å gå ut av forholdet ved en senere anledning. 

Det er uansett dine valg, og du må gjøre som du vil. Men tenk på deg selv du, og ikke finn deg i å bli dårlig behandlet. Det er mitt budskap. :) 

Det har du helt rett i. Kan jeg spørre hvor du er fra i landet og hvilket kjønn? Synes du virker som en hyggelig person å bli kjent med 😊

AnonymBruker
Skrevet
Exinferis skrev (10 minutter siden):

La meg gjette...  Du er mann? 

Siden du har lav risiko for å bli utsatt for psykisk mishandling kan du nok veldig lite om dette. 

Å ikke ta hensyn til partneren sin er vi nok begge to enige om at er tegn på en dårlig partner. 

Det å kjefte på partneren sin for å ytre sine behov og for å sette grenser er psykisk vold. Å forhindre at partner får tilstrekkelig med søvn er også helt vanlig i voldelige forhold, da det reduserer partnerens fysiske og mentale helse, gjør en mer nedbrutt og mindre overskudd til å orke å sette grenser igjen. 

Trådstarter er 23 år. Hjernen er ikke ferdig utviklet og det kan være katastrofalt for hennes fremtid og hennes fremtidige barn om hun nå lærer at dette er oppførsel hun må finne seg i, da blir det vanskeligere å avlære igjen når hjernen er ferdig utviklet. Å godta subtile former for psykisk vold og respektløs oppførsel fra partner lager grobunn for at man senere godtar enda alvorligere oppførsel. Som samfunn bør vi alle være opptatt av å lære unge jenter at en partner skal være respektfull mot en og ikke et hensynsløst svin som atpå til manipulerer en og undertrykker en og presser henne til å si unnskyld når det er han som har gjort noe galt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...