Gå til innhold

Pollenallergikere hvordan holder dere ut i sesongen?😝

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er du sterkt plaget? Hva gjør du for å komme deg så godt som mulig gjennom sesongen? Hva gjør du/gjør du ikke i denne perioden!

Jeg dusjer morgen/kveld

skifter sengesett hver uke

lufting på soverom sen kveld eventuelt

solbriller

skifter tøy hver dag

Endret av Rødstrupa
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nesespray, øyedråper, allergipiller, dusjer hver dag, bruker solbriller ute... skifter sengetøy hver uke, men siden jeg dusjer får jeg ikke pollen i sengetøyet 

Anonymkode: a58ff...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Allergipiller og Nesespray men hjelper lite. Formen er helt utslått.

Noen som har info om vaksinen? 

Anonymkode: 1142f...1ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nesespray, øyedråper, allergipiller, dusjer hver dag, bruker solbriller ute... skifter sengetøy hver uke, men siden jeg dusjer får jeg ikke pollen i sengetøyet 

Det m/dusjing hver kveld er helt vesentlig😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Allergipiller og Nesespray men hjelper lite. Formen er helt utslått.

Ikke annet enn at jeg er for allergisk til å ta den 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ikke annet enn at jeg er for allergisk til å ta den 

Hva mener du? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere som sitter i kontorlandskap? Jeg føler meg som en plage med snufsingen og nysingen min.

Anonymkode: c171e...40e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det finnes flere ulike måter å "behandle" allergi på, og som på folkemunne kalles "vaksine". Alt fra kortisonbehandling, som ikke har andre effekter enn å dempe symptomer, til årelange injeksjoner som gir hyposensibilisering eller spesifikk immunterapi. Prinsippet for behandlingen er å gjentatte ganger eksponere deg for små mengder av stoffet (allergenet) som du er allergisk mot, for å kunne gradvis redusere den overdrevne immunresponsen mot stoffet over tid. Har et barn som har gjennomgått dette, med ukentlige injeksjoner i en treårsperiode. Hun har så og si blitt symptomfri, også for andre allergener enn dem hun fikk i behandlingen. Denne behandlingen tilbys nå i tablettform, og er mer trygt og praktisk  gjennomføre.

Er ganske plaget selv også, men reagerer verst i gress-sesongen. Lufter ikke på dagtid, skifter tøy daglig og sengetøy ukentlig. Dusjer minimum daglig, men tar en ekstra skylling om jeg driver med hagearbeid. Bruker ikke såpe ved hver dusj, unngår kosmetikk og andre ting som kan gi kryssallergier. 

Drikker mye vann for å holde renseanlegget så aktivt som mulig. Bruker også saltvann for å skylle nese og bihuler. 
Støvsuger litt oftere enn ellers, og mopper gangen daglig.

Er så vant med dette at jeg egentlig ikke tenker så mye over at vi automatisk gjør disse greiene.

• Nyttig 1
Skrevet

Går på Telfast 180 daglig for jeg reagerer på mer enn bare bjørkepollen. (Har gått på Telfast siden 2018). 
Bruker Dymista for nese og øyendråper i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (2 timer siden):

Det finnes flere ulike måter å "behandle" allergi på, og som på folkemunne kalles "vaksine". Alt fra kortisonbehandling, som ikke har andre effekter enn å dempe symptomer, til årelange injeksjoner som gir hyposensibilisering eller spesifikk immunterapi. Prinsippet for behandlingen er å gjentatte ganger eksponere deg for små mengder av stoffet (allergenet) som du er allergisk mot, for å kunne gradvis redusere den overdrevne immunresponsen mot stoffet over tid. Har et barn som har gjennomgått dette, med ukentlige injeksjoner i en treårsperiode. Hun har så og si blitt symptomfri, også for andre allergener enn dem hun fikk i behandlingen. Denne behandlingen tilbys nå i tablettform, og er mer trygt og praktisk  gjennomføre.

Er ganske plaget selv også, men reagerer verst i gress-sesongen. Lufter ikke på dagtid, skifter tøy daglig og sengetøy ukentlig. Dusjer minimum daglig, men tar en ekstra skylling om jeg driver med hagearbeid. Bruker ikke såpe ved hver dusj, unngår kosmetikk og andre ting som kan gi kryssallergier. 

Drikker mye vann for å holde renseanlegget så aktivt som mulig. Bruker også saltvann for å skylle nese og bihuler. 
Støvsuger litt oftere enn ellers, og mopper gangen daglig.

Er så vant med dette at jeg egentlig ikke tenker så mye over at vi automatisk gjør disse greiene.

Jeg lurer på om noen vet hva denne årelange vaksine/eksponeringen heter, for jeg har spurt legen som svarer at det ikke finnes noen vaksine. Jeg ønsker å prøve det som omtales som vaksine som går ut på årlige små doser av allergener (?) for å gradvis bygge opp immunforsvaret mot pollen

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på om noen vet hva denne årelange vaksine/eksponeringen heter, for jeg har spurt legen som svarer at det ikke finnes noen vaksine. Jeg ønsker å prøve det som omtales som vaksine som går ut på årlige små doser av allergener (?) for å gradvis bygge opp immunforsvaret mot pollen

Det står i innlegget. Hyposensibilisering, det kalles også spesifikk immunterapi. Det kan gjennomføres med injeksjoner eller i tablettform. Du må henvises til spesialisthelsetjeneste for å få slik behandling.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du? 

Jeg prøvde å ta den og hovnet opp i magesekken så kan ikke, reagerte på den 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Grazax

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ventiler i vinduer/vegg.

Du får pollen inn på soverommet og sengen, selv om det er mindre. Og ventiler kan ikke stenges uten å ødelegge inneklima og gi risiko for mugg.

Anonymkode: 59dac...817

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får vaksine i tablettform: Itulazax mot bjørk og Grazax mot gress. Merket bedring allerede første sesong. 

Har litt symptomer akkurat nå, men på et helt annet nivå enn tidligere. Og jeg har fremdeles ett år igjen av behandlingen. 

Min fastlege sa bare kjapt at jeg ikke kvalifiserte, men jeg var hos spesialist for noe annet og tok det opp da. Han sa at man kvalifiserer så lenge man har sterke symptomer og vanlig allergimedisin ikke hjelper. Jeg har også tatt kortisonsprøyter tidligere med god effekt, men vil ikke utsette kroppen for det mer. 

Anonymkode: 6e68c...975

Skrevet

I tillegg til tabletter (har brukt både Cetirizin, Aerius og nå prøver jeg ut Telfast) bruker jeg Dymista nesespray. Den er gull verdt for meg og gjør at neseplagene minsker betraktelig. Den smaker grusomt, men det er det verdt.... Har ikke funnet noen øyedråper jeg synes fungerer bra nok, bruker kontaktlinser og det hjelper faktisk noe, men akkurat nå er det ganske intenst allikevel (bor på Østlandet).

Kroppen er tom for energi ofte, og hvert år får jeg en "aha-opplevelse" og skjønner sammenhengen mellom tom kropp og kløe i øynene etter en stund.... Føler meg like dum hvert år.... ;)

Har hatt pollenallergi i over 40 år, og heldigvis har det blitt litt bedre enn det var, og medisinene har blitt bedre. 

Synes det høres ut som om du gjør det meste riktig, TS, men du skriver ikke noe om eventuell medisinering...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ventiler i vinduer/vegg.

Du får pollen inn på soverommet og sengen, selv om det er mindre. Og ventiler kan ikke stenges uten å ødelegge inneklima og gi risiko for mugg.

Anonymkode: 59dac...817

Jeg har pollenfilter i ventilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...