AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Hei! Jeg trenger litt råd til hva jeg skal si til barnet mitt. Nå vet ikke jeg hva som egentlig er tilfellet hos det andre barnet, men jeg ble litt overasket over en slik kommentar. Datteren min spurte en gutt i bhg om de skulle gifte seg med hverandre. Hun synes han er morsom å leke med. Da hadde han rynket på nesen og sagt at han ikke liker brune jenter. Datteren min er ikke helt etnisk norsk, så derav utseendet. Hun virket ikke særlig berørt av det, men jeg er redd det skal komme flere slike kommentarer i fremtiden og jeg trenger råd til hvordan jeg skal takle det. Heldigvis skal hun begynne på en mer mangfoldig skole, da bhg hun går har nesten bare etnisk norske.. Er det foreldrene her som har smittet av sine holdninger eller er det bare uvant for denne gutten å se forskjellige mennesker til at han sier slikt? Pappaen hans har laget et dårlig førsteinntrykk da han snakket høyt og nedlatende om hvor hjelpesløs sønnen hans var under henting her om dagen, så overrasker meg ikke om han har slike holdninger i tillegg, men jeg skal ikke trekke konklusjoner.. Kjenner at det er ubehagelig.. :/ Anonymkode: ab9db...3ad
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Jeg synes du skal ta dette opp med bhg. Det er ikke greit hvis fordommer får blomstre og årene i barnehagen er perfekte til å bekjempe slikt. Anonymkode: 9af0b...96b 16 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Usj, det høres guffent ut. Men denne "preferansen" trenger ikke stikke dypere enn at han f.eks synes jenter med musefletter er søte. Det kan hende han ikke tenker på hudfarge som noe mer avvikende enn blondt eller brunt hår. Han er ikke gammel nok til å vurdere hvilke preferanser det er akseptabelt å prate høyt om. Anonymkode: 37676...9e5 21 12
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Anbefaler deg å lese deg mere opp på rasisme, for ja dette kommer hun beklageligvis til å oppleve mere av. Det er veldig viktig at hun tidlig får lære om rasisme som et samfunnsproblem så hun ikke formes av rasismen til å tro at det er hun og hennes verdi/mindreverd som er problemet. Gutten som sa det vet ikke hva rasisme er men kommentaren kommer pga rasistiske fordommer som hvite formes til ofte uten å forstå det selv. Denne dokumentaren og eksperimentet er veldig bra og belyser akuratt denne ubevisste rasismen i oss alle, bør ses av alle unge og voksne https://tv.nrk.no/serie/rasisme-paa-timeplanen Og blandt annet denne er for småbarn https://tv.nrk.no/serie/tema-rasisme Som mor for et farget barn er det ditt ansvar å ha god kunnskap om hverdagsrasisme og fordommer og gi barnet verktøy til å navigere gjennom dette fra hun er liten. Du bør gjøre en innsats for å lese bøker om emnet og hvordan oppdra barna med bevissthet rundt dette. Det finnes også mye lærerikt og bra rundt om kring på instagram Anonymkode: 783ab...36f 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anbefaler deg å lese deg mere opp på rasisme, for ja dette kommer hun beklageligvis til å oppleve mere av. Det er veldig viktig at hun tidlig får lære om rasisme som et samfunnsproblem så hun ikke formes av rasismen til å tro at det er hun og hennes verdi/mindreverd som er problemet. Gutten som sa det vet ikke hva rasisme er men kommentaren kommer pga rasistiske fordommer som hvite formes til ofte uten å forstå det selv. Denne dokumentaren og eksperimentet er veldig bra og belyser akuratt denne ubevisste rasismen i oss alle, bør ses av alle unge og voksne https://tv.nrk.no/serie/rasisme-paa-timeplanen Og blandt annet denne er for småbarn https://tv.nrk.no/serie/tema-rasisme Som mor for et farget barn er det ditt ansvar å ha god kunnskap om hverdagsrasisme og fordommer og gi barnet verktøy til å navigere gjennom dette fra hun er liten. Du bør gjøre en innsats for å lese bøker om emnet og hvordan oppdra barna med bevissthet rundt dette. Det finnes også mye lærerikt og bra rundt om kring på instagram Anonymkode: 783ab...36f Det er ikke nødvendigvis rasisme. Barn går etter dem som skiller seg ut. Rødt hår, masse fregner, eksem, spesiell bekleding osv. Anonymkode: cfd82...1f2 18 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes du skal ta dette opp med bhg. Det er ikke greit hvis fordommer får blomstre og årene i barnehagen er perfekte til å bekjempe slikt. Anonymkode: 9af0b...96b Har faktisk vurdert det, kanskje jeg skal gjøre det. Det skader ikke å si noen ord om dette til barna.. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Usj, det høres guffent ut. Men denne "preferansen" trenger ikke stikke dypere enn at han f.eks synes jenter med musefletter er søte. Det kan hende han ikke tenker på hudfarge som noe mer avvikende enn blondt eller brunt hår. Han er ikke gammel nok til å vurdere hvilke preferanser det er akseptabelt å prate høyt om. Anonymkode: 37676...9e5 Ja det er noe jeg har tenkt på også. Datteren min har sagt at hun ikke liker kort hår 😳.. Så kan hende hudfarge går under samme kategori her. Jeg har alltid fortalt henne at vi aldri skal snakke om hvordan andre ser ut, med mindre det er noe pent og hyggelig, og det viktigste er hvem man er og ikke hvordan man ser ut. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anbefaler deg å lese deg mere opp på rasisme, for ja dette kommer hun beklageligvis til å oppleve mere av. Det er veldig viktig at hun tidlig får lære om rasisme som et samfunnsproblem så hun ikke formes av rasismen til å tro at det er hun og hennes verdi/mindreverd som er problemet. Gutten som sa det vet ikke hva rasisme er men kommentaren kommer pga rasistiske fordommer som hvite formes til ofte uten å forstå det selv. Denne dokumentaren og eksperimentet er veldig bra og belyser akuratt denne ubevisste rasismen i oss alle, bør ses av alle unge og voksne https://tv.nrk.no/serie/rasisme-paa-timeplanen Og blandt annet denne er for småbarn https://tv.nrk.no/serie/tema-rasisme Som mor for et farget barn er det ditt ansvar å ha god kunnskap om hverdagsrasisme og fordommer og gi barnet verktøy til å navigere gjennom dette fra hun er liten. Du bør gjøre en innsats for å lese bøker om emnet og hvordan oppdra barna med bevissthet rundt dette. Det finnes også mye lærerikt og bra rundt om kring på instagram Anonymkode: 783ab...36f Takk♥️ skal sjekke det ut 💞 Anonymkode: ab9db...3ad 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Tviler på at det er vondt ment sånn sett. Barn sier mye rart, tro meg! Og nei, det behøver ikke å komme fra foreldrene. Anonymkode: 09c6d...c99 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Dette er jo litt vanskelig. Jeg hadde aldri trodd vårt barn kunne sagt noe sånt selv. Først sa han det en gang i bhg om ei jente med mor/far fra Somalia. Han var vel 3,5 år, og sa etellerannet ekskluderende, med begrunnelsen «hun er brun i huden». På den tiden hadde de lenge vært nærmest besatt av kjønn lenge, og når hun begynte så var hun første med dypere brun hud. De andre var ikke alle norske, men kombinert som gjorde hudfargen veldig lyse. Så hun skilte seg da ut. Poenget er: vi er to foreldre som er bevisst antirasister, og ikke en eneste gang har vi snakker noe som helst om etnisitet eller legning osv. Hvor han plukket det opp fra vet jeg ikke - men han fikk en lang lekse og gjennomgang av hvorfor dette er uaktuelt å si/bemerke. Likevel klarer han igjen plumpe ut «jævla neger» i en slosskamp på småbarnsskolen hvor han og noen andre ble utsatt for plaging og fysisk vold av da en gjeng hvor da den han sa det til har annen etnisk opprinnelse. Igjen: vi er typiske «sosialister, feminister, antirasister» - har lest gjennom boka jeg tidligere kjøpte av Tinashe Williamson om temaet. Jeg har vokst opp i nabolag med høy andel minoriteter, hvor det å ha grumsete holdninger bare var uaktuelt. Så det står en haug bøker om rasisme, feminisme og gudene vet ikke hva - alle er enige i harmoni - og så bare «Skolemelding: sønn har i dag sagt N-ordet - vi har ordnet opp her på skolen» 🫠🙃🫠 Likevel klarer altså ungen på da 8 år å plumpe ut det - i et slags forsøk på å finne på noe han tenkte var stygt å si eller noe 🤷♀️ Selv etter flere ganger å ha reflektert selv hvor fælt rasisme/diskriminering er, fordi «hans venner X, Y og Z sin mamma/pappa er jo derfra - og de hadde ikke likt slik og sånn fordi lei seg». Det ble full grundig opplæringsoppvask fra vår side både hjemme og han måtte pent ta en prat dagen etter med gutten en ekstra gang (uten å kunne forvente aksept av beklagelsen) - og igjen forklarte vi hvorfor dette blir ekstra kjipt for han kontra å bruke andre «stygge kommentarer i slosskamp». Har han vokst opp med det hjemme? Overhodet ikke. Skjønte han konseptet og betydningen historisk osv? Absolutt ikke (før vi fortalte det da, skammen ble synlig da for å si det slik). Kan det være andre barn vokser opp med kjipe holdninger hjemme og kopierer det? Ja. Men mest av alt så er min erfaring at ALLE har holdninger eller ordbruk avogtil som er diskriminerende/minimerende mot noen. Dattera di kommer til å kanskje få høre hudfargekommentarer. Mens noen med briller/høreapparat/fregner osv får kommentarer på det. Hun kan jo være den som oppfører seg nedlatende en gang mot noen andre, også på bakgrunn av etnisk opprinnelse. Ungene har ikke kunnskapen om systematisk diskriminering, og hverdagsdiskriminering. Dette handler jo om at vi historisk sett som mennesker (og dyr) alltid har hatt i oss å overleve, hevde oss over andre - og vinne territorie/materielle goder/bli akseptert eller best. Så vi har alle den egenskapen at vi legger merke til annerledeshet, eller omvendt: noe vi synes virker truende. Vi tenker ikke så bevisst på disse primale prosessene, men tilegner jo ulike folk og grupper negative assosiasjoner eller positive. Og ALLE gjør det på en eller annen måte. Så når han gutten plumper ut det han gjorde, så er kanskje ikke det på bakgrunn av fordommene du jo har mot foreldrene (rett eller feil antatt). Men bare at unger sier det de ser, når de skal avvise/lage hierarki og alt annet mennesker gjør. Så er jo spørsmålet om hun skal få beskjed om å ikke bli lei seg - vet ikke om det er riktig vei å gå. Hun kommer jo til å bli lei seg av både det og annet. Men hun bør jo generelt oppdras til å take no shit. Uavhengig av hudfarge. Kanskje ikke kommentarene kommer på hudfarge for henne, men kjønn eller fregner. Man kan lære unger å oppdra andre med for eksempel å si at «det er greit å si nei til å leke sammen - men å snakke om folk sitt utseende er ikke relevant». Anonymkode: 261b5...8f9 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo litt vanskelig. Jeg hadde aldri trodd vårt barn kunne sagt noe sånt selv. Først sa han det en gang i bhg om ei jente med mor/far fra Somalia. Han var vel 3,5 år, og sa etellerannet ekskluderende, med begrunnelsen «hun er brun i huden». På den tiden hadde de lenge vært nærmest besatt av kjønn lenge, og når hun begynte så var hun første med dypere brun hud. De andre var ikke alle norske, men kombinert som gjorde hudfargen veldig lyse. Så hun skilte seg da ut. Poenget er: vi er to foreldre som er bevisst antirasister, og ikke en eneste gang har vi snakker noe som helst om etnisitet eller legning osv. Hvor han plukket det opp fra vet jeg ikke - men han fikk en lang lekse og gjennomgang av hvorfor dette er uaktuelt å si/bemerke. Likevel klarer han igjen plumpe ut «jævla neger» i en slosskamp på småbarnsskolen hvor han og noen andre ble utsatt for plaging og fysisk vold av da en gjeng hvor da den han sa det til har annen etnisk opprinnelse. Igjen: vi er typiske «sosialister, feminister, antirasister» - har lest gjennom boka jeg tidligere kjøpte av Tinashe Williamson om temaet. Jeg har vokst opp i nabolag med høy andel minoriteter, hvor det å ha grumsete holdninger bare var uaktuelt. Så det står en haug bøker om rasisme, feminisme og gudene vet ikke hva - alle er enige i harmoni - og så bare «Skolemelding: sønn har i dag sagt N-ordet - vi har ordnet opp her på skolen» 🫠🙃🫠 Likevel klarer altså ungen på da 8 år å plumpe ut det - i et slags forsøk på å finne på noe han tenkte var stygt å si eller noe 🤷♀️ Selv etter flere ganger å ha reflektert selv hvor fælt rasisme/diskriminering er, fordi «hans venner X, Y og Z sin mamma/pappa er jo derfra - og de hadde ikke likt slik og sånn fordi lei seg». Det ble full grundig opplæringsoppvask fra vår side både hjemme og han måtte pent ta en prat dagen etter med gutten en ekstra gang (uten å kunne forvente aksept av beklagelsen) - og igjen forklarte vi hvorfor dette blir ekstra kjipt for han kontra å bruke andre «stygge kommentarer i slosskamp». Har han vokst opp med det hjemme? Overhodet ikke. Skjønte han konseptet og betydningen historisk osv? Absolutt ikke (før vi fortalte det da, skammen ble synlig da for å si det slik). Kan det være andre barn vokser opp med kjipe holdninger hjemme og kopierer det? Ja. Men mest av alt så er min erfaring at ALLE har holdninger eller ordbruk avogtil som er diskriminerende/minimerende mot noen. Dattera di kommer til å kanskje få høre hudfargekommentarer. Mens noen med briller/høreapparat/fregner osv får kommentarer på det. Hun kan jo være den som oppfører seg nedlatende en gang mot noen andre, også på bakgrunn av etnisk opprinnelse. Ungene har ikke kunnskapen om systematisk diskriminering, og hverdagsdiskriminering. Dette handler jo om at vi historisk sett som mennesker (og dyr) alltid har hatt i oss å overleve, hevde oss over andre - og vinne territorie/materielle goder/bli akseptert eller best. Så vi har alle den egenskapen at vi legger merke til annerledeshet, eller omvendt: noe vi synes virker truende. Vi tenker ikke så bevisst på disse primale prosessene, men tilegner jo ulike folk og grupper negative assosiasjoner eller positive. Og ALLE gjør det på en eller annen måte. Så når han gutten plumper ut det han gjorde, så er kanskje ikke det på bakgrunn av fordommene du jo har mot foreldrene (rett eller feil antatt). Men bare at unger sier det de ser, når de skal avvise/lage hierarki og alt annet mennesker gjør. Så er jo spørsmålet om hun skal få beskjed om å ikke bli lei seg - vet ikke om det er riktig vei å gå. Hun kommer jo til å bli lei seg av både det og annet. Men hun bør jo generelt oppdras til å take no shit. Uavhengig av hudfarge. Kanskje ikke kommentarene kommer på hudfarge for henne, men kjønn eller fregner. Man kan lære unger å oppdra andre med for eksempel å si at «det er greit å si nei til å leke sammen - men å snakke om folk sitt utseende er ikke relevant». Anonymkode: 261b5...8f9 Grøss. Dere er «typiske sosialister, antirasister og feminister». Ja, men da er det jo ikke noe rart at dere har fått et barn som kategoriserer folk etter grupper og ikke som individer. Min erfaring er at det er folk som dere som er de mest fordomsfulle og nedlatende (er brun selv). Anonymkode: 317fa...4e4 6 9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Grøss. Dere er «typiske sosialister, antirasister og feminister». Ja, men da er det jo ikke noe rart at dere har fått et barn som kategoriserer folk etter grupper og ikke som individer. Min erfaring er at det er folk som dere som er de mest fordomsfulle og nedlatende (er brun selv). Anonymkode: 317fa...4e4 Så generalisering, det er er greit? Anonymkode: aaa10...846 7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 Det var nok ikke ment å være rasistisk, et såpass ungt barn uttrykker nok bare en preferanse på lik linje med brunt eller lyst hår. Men likevel synes jeg at det er verdt å ta opp og lufte med barnehagen, særlig fordi barnet ditt har en annen hudfarge. Selvom hensikten sjelden er rasistisk, er ofte atferden eller utsagnene rasistiske eller diskriminerende. Iallefall kan det oppleves slik, er min erfaring som utenlandsutseende selv. Det kan være tøft å vokse opp i et ganske homogent hvitt miljø når man ser utenlandsk ut, men er og føler seg som den hvite majoriteten. Når barna er såpass små handler det om bevisstgjøring og opplysning om hvordan språk og atferd påvirker og innvirker inet fellesskap. Det bør barnehagen også ta ansvar for. Anonymkode: 6e61c...128 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 Ikke lag noe stor sak ut av dette. Mitt barn hadde også noen slike uttalelser når han var 5-6 år. Han likte ikke brune jenter, han syntes også at brune hadde ekle kropper. Nå er han 8 og snakker ikke tilsvarende. Når han nå skal uttale seg, så kan han feks si " det er ikke lov å si at noen er brune"... Og mener at man heller skal si " han med krøllene" etc .. Vi snakker ikke noe om rase hos oss.verken den ene eller andre veien. Anonymkode: f87c3...f77 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 Et lite barn vet ikke hva rasisme er, mine barn kunne også komme med utsagn som: de som er mørke i huden har så ekkelt hår..han mente de ikke som de var ekle,bare at håret ikke var mykt, og min kjæreste når jeg blir stor skal ha mykt hår. Altså,preferanser for hva man liker dog sagt uten filter noe vi voksne har og med meninger som endres hele tiden. Man trenger ikke lage så mye styr ut En slik kommentar, som han garantert ikke mente noe stygt med. Anonymkode: b040e...bf0 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 Mitt barn har også sagt slike ting, mens jeg eller far absolutt ikke har slike verdier. De er små barn. De er ikke kopier av foreldrene sine på et fullstendig nivå. De plukker også opp holdninger fra andre barn. Og mange barn er redde for å stå imot bøller. Si det til læreren og så kan hun jobbe med det i klassen. Men klart det er vondt. ❤️ Anonymkode: 46510...940 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo litt vanskelig. Jeg hadde aldri trodd vårt barn kunne sagt noe sånt selv. Først sa han det en gang i bhg om ei jente med mor/far fra Somalia. Han var vel 3,5 år, og sa etellerannet ekskluderende, med begrunnelsen «hun er brun i huden». På den tiden hadde de lenge vært nærmest besatt av kjønn lenge, og når hun begynte så var hun første med dypere brun hud. De andre var ikke alle norske, men kombinert som gjorde hudfargen veldig lyse. Så hun skilte seg da ut. Poenget er: vi er to foreldre som er bevisst antirasister, og ikke en eneste gang har vi snakker noe som helst om etnisitet eller legning osv. Hvor han plukket det opp fra vet jeg ikke - men han fikk en lang lekse og gjennomgang av hvorfor dette er uaktuelt å si/bemerke. Likevel klarer han igjen plumpe ut «jævla neger» i en slosskamp på småbarnsskolen hvor han og noen andre ble utsatt for plaging og fysisk vold av da en gjeng hvor da den han sa det til har annen etnisk opprinnelse. Igjen: vi er typiske «sosialister, feminister, antirasister» - har lest gjennom boka jeg tidligere kjøpte av Tinashe Williamson om temaet. Jeg har vokst opp i nabolag med høy andel minoriteter, hvor det å ha grumsete holdninger bare var uaktuelt. Så det står en haug bøker om rasisme, feminisme og gudene vet ikke hva - alle er enige i harmoni - og så bare «Skolemelding: sønn har i dag sagt N-ordet - vi har ordnet opp her på skolen» 🫠🙃🫠 Likevel klarer altså ungen på da 8 år å plumpe ut det - i et slags forsøk på å finne på noe han tenkte var stygt å si eller noe 🤷♀️ Selv etter flere ganger å ha reflektert selv hvor fælt rasisme/diskriminering er, fordi «hans venner X, Y og Z sin mamma/pappa er jo derfra - og de hadde ikke likt slik og sånn fordi lei seg». Det ble full grundig opplæringsoppvask fra vår side både hjemme og han måtte pent ta en prat dagen etter med gutten en ekstra gang (uten å kunne forvente aksept av beklagelsen) - og igjen forklarte vi hvorfor dette blir ekstra kjipt for han kontra å bruke andre «stygge kommentarer i slosskamp». Har han vokst opp med det hjemme? Overhodet ikke. Skjønte han konseptet og betydningen historisk osv? Absolutt ikke (før vi fortalte det da, skammen ble synlig da for å si det slik). Kan det være andre barn vokser opp med kjipe holdninger hjemme og kopierer det? Ja. Men mest av alt så er min erfaring at ALLE har holdninger eller ordbruk avogtil som er diskriminerende/minimerende mot noen. Dattera di kommer til å kanskje få høre hudfargekommentarer. Mens noen med briller/høreapparat/fregner osv får kommentarer på det. Hun kan jo være den som oppfører seg nedlatende en gang mot noen andre, også på bakgrunn av etnisk opprinnelse. Ungene har ikke kunnskapen om systematisk diskriminering, og hverdagsdiskriminering. Dette handler jo om at vi historisk sett som mennesker (og dyr) alltid har hatt i oss å overleve, hevde oss over andre - og vinne territorie/materielle goder/bli akseptert eller best. Så vi har alle den egenskapen at vi legger merke til annerledeshet, eller omvendt: noe vi synes virker truende. Vi tenker ikke så bevisst på disse primale prosessene, men tilegner jo ulike folk og grupper negative assosiasjoner eller positive. Og ALLE gjør det på en eller annen måte. Så når han gutten plumper ut det han gjorde, så er kanskje ikke det på bakgrunn av fordommene du jo har mot foreldrene (rett eller feil antatt). Men bare at unger sier det de ser, når de skal avvise/lage hierarki og alt annet mennesker gjør. Så er jo spørsmålet om hun skal få beskjed om å ikke bli lei seg - vet ikke om det er riktig vei å gå. Hun kommer jo til å bli lei seg av både det og annet. Men hun bør jo generelt oppdras til å take no shit. Uavhengig av hudfarge. Kanskje ikke kommentarene kommer på hudfarge for henne, men kjønn eller fregner. Man kan lære unger å oppdra andre med for eksempel å si at «det er greit å si nei til å leke sammen - men å snakke om folk sitt utseende er ikke relevant». Anonymkode: 261b5...8f9 Denne guttungen som ble kalt «jævla neger» fikk en unnskyldning fra din sønn. Det er vel og bra. Men jeg håper faktisk det ble tatt kraftig tak i mobbesituasjonen også, for din sønn fortjener en unnskyldning han også. Anonymkode: 4a02d...332 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grøss. Dere er «typiske sosialister, antirasister og feminister». Ja, men da er det jo ikke noe rart at dere har fått et barn som kategoriserer folk etter grupper og ikke som individer. Min erfaring er at det er folk som dere som er de mest fordomsfulle og nedlatende (er brun selv). Anonymkode: 317fa...4e4 Ja, finnes jo folk med alle slags hudfarger i FrP og Demokratene også. Jeg sa aldri hva slags opprinnelse eller hudfarge vi har Jeg henviste til at to barn hadde mørkest hud, og skilte seg utseendemessig ut fra alle andre i den gruppen. Alle andre var ikke hvite/norske foreldre. Vi snakker aldri generelt om politikk osv hjemme - poenget er at vi aldri omtaler noe eller noen på noe vis generelt. Det er ikke et tema. Ergo kan ikke barnet lære begreper hjemme. Hvorfor nevner du hudfargen din for å sanke legitimitet i debatt? 😅🤷♀️ Det er da irrelevant i din kritikk av det jeg skrev. Du bare tilter i vinkel fordi noen skriver begrepet feminist/sosialist. Antirasisme er nødvendigvis en del av de to bevegelsene, særlig når man er interseksjonell. Og nei, du trenger ikke respondere med at feminismen har gått for langt eller noe. Anonymkode: 261b5...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke nødvendigvis rasisme. Barn går etter dem som skiller seg ut. Rødt hår, masse fregner, eksem, spesiell bekleding osv. Anonymkode: cfd82...1f2 Det samme som voksne gjør, noen liker brunetter andre blondiner, rødhårede eller svarthårede. Man kan ikke styre preferansene sine uansett alder Anonymkode: 37122...b5f 2
Grüner Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg trenger litt råd til hva jeg skal si til barnet mitt. Nå vet ikke jeg hva som egentlig er tilfellet hos det andre barnet, men jeg ble litt overasket over en slik kommentar. Datteren min spurte en gutt i bhg om de skulle gifte seg med hverandre. Hun synes han er morsom å leke med. Da hadde han rynket på nesen og sagt at han ikke liker brune jenter. Datteren min er ikke helt etnisk norsk, så derav utseendet. Hun virket ikke særlig berørt av det, men jeg er redd det skal komme flere slike kommentarer i fremtiden og jeg trenger råd til hvordan jeg skal takle det. Heldigvis skal hun begynne på en mer mangfoldig skole, da bhg hun går har nesten bare etnisk norske.. Er det foreldrene her som har smittet av sine holdninger eller er det bare uvant for denne gutten å se forskjellige mennesker til at han sier slikt? Pappaen hans har laget et dårlig førsteinntrykk da han snakket høyt og nedlatende om hvor hjelpesløs sønnen hans var under henting her om dagen, så overrasker meg ikke om han har slike holdninger i tillegg, men jeg skal ikke trekke konklusjoner.. Kjenner at det er ubehagelig.. 😕 Anonymkode: ab9db...3ad Dette er noe du bør ta opp med pedagogisk leder snarest. Det står i Rammeplanen for barnehagen at de skal jobbe for et inkluderende, respektfullt og mangfoldig miljø, og barnehagene har også sin egen mobbelov, så slike holdninger er noe barnehagen plikter å jobbe for å stoppe.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 Det trenger ikke stikke dypere enn f eks "nei jeg liker ikke blondt hår" eller "jeg liker spiderman og du har supernam trøye" Anonymkode: f4eb7...c62 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå