Gå til innhold

Har jeg perioral dermatitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg mistenker at jeg har fått perioral dermatitt. For to år siden fikk jeg sånne røde litt vonde nupper rundt øynene. Det tok noen uker/mnd før det gikk over, uten særlig behandling utenom at jeg droppet kremen.. 

I januar begynte huden min å bli ganske tørr og jævlig, så jeg begynte med nivea kremen den i blå krukke etter at a kremen ble tom. 

Så fikk jeg utslett rundt øynene, sånn rødt og sviende. Det lignet ikke på perioral dermatitt, så tenkte ikke over det annet enn at det hjalp med decubal anti dry spot salve. 

Nå har utslettet forflyttet seg til rundt munnen og jeg ser helt jævlig ut. Det svir og klør når det er tørt. Jeg bruker selvfølgelig ikke den blå nivea kremen lenger, har egentlig bare brukt spenol helt siden. 

Så prøvde jeg canoderm karbamidkremen for et par uker siden, og jeg holdt meg til den, siden den var behagelig å ta på, og eksemet ble ikke verre eller mer rødt av det. Men det har ikke forsvunnet. 

Jeg leste noe om at dersom det var perioral dermatitt, så kan et alternativ være å droppe alt av hudkremer, (og antibiotika skal visst hjelpe litt, men jeg har ikke lege siden ejg har flyttet, og antibiotika er jeg litt skeptisk til, og jeg ammer toåringen.. Han burde egentlig slutte nå men vi er midt i bhg start ). 

Men det blir bare tørt, sprekker opp og svir... Har fått to innebygde kviser etter den fete kremen, og jeg vet jo ikke om det er atopisk eksem eller perioral dermatitt. Hadde det vært kun irritasjon så hadde jeg jo bare latt det være og tatt på Aloe Vera eller noe, men det virker ikke som det er det.. 

Jeg har ikke lyst til å bruke masse hudprodukter når det kan gjøre vondt verre. 

Jeg har dette liggende

A derma anti grattiage krem

Karbamidkremen 

Spenol

Cicaplast fra la roche posay (den er litt deilig). 

Aloe Vera 

Argan olje 

Eple sider eddik (skal være anti bakteriell) 

Solkrem fra nivea Q10 Plus, den er min 

Jeg bruker selvfølgelig ikke dette samtidig, jeg har pga barna. Er det noe av dette som kan funke? 

Kan det virkelig hjelpe å bare sette meg i sola uten noe hudprodukter? 

Anonymkode: 8cea2...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du mulighet til å legge ut bilde eller sende til meg ? Noen blir verre av å sitte i solen, noen blir bedre. Flasser du rundt øyne og panne?

Endret av Diry72
Ekstra info
Skrevet (endret)

Brukt alltid fuktighetskrem 20-30 minutter etter at du har brukt behandlingskrem. Gå til annen lege og få diagnose. Vil du ha noe reseptfritt spør du på apoteket.

Spenol fukter ikke i dybden. Eplecidereddik er uttrørrende og ødeleggende for huden.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Har du mulighet til å legge ut bilde eller sende til meg ? Noen blir verre av å sitte i solen, noen blir bedre. Flasser du rundt øyne og panne?

Hei, sender deg en melding 😊 takk :)

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 time siden):

Brukt alltid fuktighetskrem 20-30 minutter etter at du har brukt behandlingskrem. Gå til annen lege og få diagnose. Vil du ha noe reseptfritt spør du på apoteket.

Spenol fukter ikke i dybden. Eplecidereddik er uttrørrende og ødeleggende for huden.

Takk for tips..😊 Har du noe forslag til en grei fuktighetskrem som ikke er fet eller steroid krem (for det skal man visst ikke ha om det er det det er).. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tips..😊 Har du noe forslag til en grei fuktighetskrem som ikke er fet eller steroid krem (for det skal man visst ikke ha om det er det det er).. 

Jeg bruker flere lag med fuktighetsgivende toner, på fuktig hud. Så snegleslimessens (COSRX), så snegleslimkrem (COSRX), og om kvelden avslutter jeg med en ansiktsolje fra Ole Henriksen, som ikke er fet. Krem med propolis skal også være bra, men har ikke prøvd. Jeg anbefaler at du spør på underforumet om kosmetikk og velvære. 

Endret av MyMichelle
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker flere lag med fuktighetsgivende toner, på fuktig hud. Så snegleslimessens (COSRX), så snegleslimkrem (COSRX), og om kvelden avslutter jeg med en ansiktsolje fra Ole Henriksen, som ikke er fet. Jeg anbefaler at du spør på underforumet om kosmetikk og velvære.

Takk for råd ♥️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et lignende utslett, det er på sidene av munnen, litt bortover kinnet. Leste i en tråd her inne om en krem som heter Nyperose (Rosehip Butter) fra Masaga, og jeg bestilte den og har brukt den i 2-3 uker. Utslettet har forsvunnet gradvis. 

Huden var veldig rød og irritert, samtidig tørr med noen små nupper (klumper). 

Anonymkode: d5279...582

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...