Gå til innhold

Plutselig mange blåmerker og røde prikker (bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg oppdaget plutselig mange blåmerker og røde prikker på låret mitt. Det er ca 15 små blåmerker, de er ganske gule. 

Bildet ble ikke helt bra, men gir hvertfall et inntrykk. 

Noen som vet hva dette kan komme av? 

Det er også litt smertefullt. Er ikke i nærheten av fastlegen, men er dette eventuelt noe man kan dra på legevakten for?

IMG_0064.jpeg

Anonymkode: f00b9...5e1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du dunket deg? Slått deg i søvne? Hund eller barn som har klatret på deg? 

Anonymkode: 613a1...952

Nei, ingen av delene. Ikke som jeg vet om hvertfall!

AnonymBruker

Det er ingenting å dra på legevakten for! Dette er jo selvfølgelig ikke noe akutt som haster og ikke kan vente. Venter du på time hos fastlegen, er nok blåmerkene forduftet før du rekker å få time uansett. Helt ærlig, hva forventer du at en lege skal si eller gjøre når det er snakk om blåmerker? Det er ingenting å gjøre. De blir borte av seg selv. De kommer av trykk og/eller slag mot huden. Ofte kan man dunke borti noe uten å tenke over det, og er man uheldig da, har det blitt bloduttredelse under huden; altså et blåmerke. Det går bort av seg selv, som sagt.

Jeg ser ingen grunn til at du skal gå til lege med dette. 

Anonymkode: bc3e9...2e1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Jeg kan få sånn på ben og armer om jeg klør mye. Er litt sårt/ømt om man har blåmerker tenker jeg🤷‍♀️

Jeg kan også få det om jeg har løftet noe tungt mot kroppen eller lent meg mot en spiss kant.. er skjør som en porselensdukke🙈

Anonymkode: cecb1...6d1

Annonse

Ingen her vet hvorfor du har dem. Noen får blåmerker bare av å klø seg. Noen får lettere blåmerker enn andre på grunn av medisin de bruker. Kvinner får lettere blåmerker enn menn. Sannsynligvis er de ufarlige, men hos noen få er det symptomer på en medisinsk tilstand. Ring gjerne legevakten om du er redd. 

AnonymBruker

Slapp av. Vakna med et helt kne som var mørkelilla, og en legg som var bedekt med mørkelilla blåflekk. Ingen smerter, aner ikke hva de kom av. Det gikk over det også. 

Anonymkode: 2ff7b...ecf

• Liker 1
AnonymBruker

Det er gjerne det å følge med over tid som gjelder. Hvis du får nye av disse annenhver dag fremover uten at du har skadet deg på noen måte så kan du begynne å tenke på legetime.

Anonymkode: 18203...a69

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
Supersmurf skrev (1 time siden):

Føler du deg frisk sånn ellers, bortsett fra merkene? Følg med om de går bort eller om du får flere uforklarlige merker

Ja, men har vært unormalt mye trøtt i det siste. Har blødd neseblod to ganger den siste uken. Har kun blødd neseblod én gang før i hele mitt liv. 

Det skal jeg gjøre! I kveld oppdaget jeg en del røde prikker på det andre låret også, som ikke var der i går.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men har vært unormalt mye trøtt i det siste. Har blødd neseblod to ganger den siste uken. Har kun blødd neseblod én gang før i hele mitt liv. 

Det skal jeg gjøre! I kveld oppdaget jeg en del røde prikker på det andre låret også, som ikke var der i går.

Går du på noen medisiner? Jeg syns du skal høre med fastlegen din, ring dit imorra og forklar (ta med neseblødningen i forklaringen), og se hva de sier😊

Anonymkode: 5ceff...6e5

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Legevakten sjekker stort sett bare om man er livstruende syk og sender videre til fastlege om alt er ok på enkle prøver som blodsukker, infeksjons, blodtrykk ol. Men tror du burde komme deg til lege og ville unngått ibux.

Anonymkode: 726b4...e02

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legevakten sjekker stort sett bare om man er livstruende syk og sender videre til fastlege om alt er ok på enkle prøver som blodsukker, infeksjons, blodtrykk ol. Men tror du burde komme deg til lege og ville unngått ibux.

Anonymkode: 726b4...e02

Man trenger ikke være livstruende syk for å ta en tlf til legevakta. Det kan dukke opp sykdom og tilstander som trenger rask hjelp, evt skader eller sterke smerter man ikke aner hva er. Hvis det er helg eller kveld, og man føler man ikke kan vente til mandag og fastlegekontoret, så er det helt ok å ringe legevakt. 

Anonymkode: 5ceff...6e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ta en telefon til legen i morgen. Det er nok sikkert få her inne som er leger. Greit å få sjekket ut, selv om det kanskje ikke er noen ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...