Gå til innhold

Etter hvor lang tid kan en kvinne skille seg, og likevel få bli i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en gutt i familien som var fast bestemt på å få seg dame, fra et asiatisk land. Jepp. Han prøvde flere forskjellige før disse to fant tonen❤️ Det er heldigvis ekte kjærlighet! Tror jeg...

Men er det sant at etter 3 år i ekteskap sammen, så kan hun skille seg og fortsatt få bli i Norge? Jeg har nemlig på følelsen at det vil skje. Det kan være at vi ikke ser at de koser seg maks hjemme, men i selskaper osv., er de alltid sure og fiendtlige mot hverandre synes jeg. Men de er litt sure mot andre også, så kan hende det ikke er noe gærent de to imellom... Selv om han er ekstremt vanskelig å leve sammen med. Han er sur og sær, egoistisk, overdramatisk, har sinneproblemer og ja. Han har sitt å stri med han som alle andre. 

Men jeg ble litt nysgjerrig på hva reglene er? Hvis hun f.eks. sier at han slår henne (hadde ikke tvilt på det egentlig, kanskje stygt å si det ), og vil skille seg etter 3-4 år, så kan hun bli her? Og har i utgangspunktet krav på 50% av hans eiendom? 😁

Jeg spør fordi det har direkte innvirkning på en eiendom vi alle eier SAMMEN. Er redd for press om å selge pga økonomisk krise eller noe.

Anonymkode: 10178...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun egen inntekt?

Hvor mye må man tjene for å få permanent oppholdstillatelse?

Hva har inntekten din vært de siste 12 månedene?: under 278 693 kroner. de siste 12 månedene før du leverer søknaden til politiet og ikke ha fått økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene.

Ekteskapstiden er tiden du har vært gift, registrert partner eller samboer med en norsk statsborger. Ekteskapstid kan du opptjene både i utlandet og i Norge, men du må likevel ha bodd i Norge med oppholdstillatelser i minst fem år i løpet av de siste ti årene før du kan søke om norsk statsborgerskap.

Beregne ekteskapstid i statsborgerskapssaker - UDI

Hvor lenge må man bo i Norge for å få oppholdstillatelse?
Ett av vilkårene er at du som hovedregel må ha bodd i Norge med tillatelse i minst åtte år. Dette kaller vi vilkår om oppholdstid. Det er flere unntak fra denne hovedregelen. For personer som har blitt innvilget beskyttelse er kravet 7 år oppholdstid.
Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får bli om de har barn sammen, uansett hvor kort tid hun har bodd i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
forkjølajente skrev (1 minutt siden):

Hun får bli om de har barn sammen, uansett hvor kort tid hun har bodd i Norge.

De har heldigvis ikke barn sammen.. enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (5 minutter siden):

Det er unntak for regler om botid dersom den man har fått familiegjenforening med har mishandlet ektefellen eller ektefellens barn. Dette håndteres dessverre alt for strengt. 
https://www.udi.no/skal-soke/oppholdstillatelse-for-de-som-har-blitt-mishandlet/

Ok. Det er ingen vold i bildet som jeg vet om, eller jeg er veldig sikker på at det ikke er det. Men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Million skrev (11 minutter siden):
Har hun egen inntekt?

Hvor mye må man tjene for å få permanent oppholdstillatelse?

Hva har inntekten din vært de siste 12 månedene?: under 278 693 kroner. de siste 12 månedene før du leverer søknaden til politiet og ikke ha fått økonomisk sosialhjelp de siste 12 månedene.

Ekteskapstiden er tiden du har vært gift, registrert partner eller samboer med en norsk statsborger. Ekteskapstid kan du opptjene både i utlandet og i Norge, men du må likevel ha bodd i Norge med oppholdstillatelser i minst fem år i løpet av de siste ti årene før du kan søke om norsk statsborgerskap.

Beregne ekteskapstid i statsborgerskapssaker - UDI

Hvor lenge må man bo i Norge for å få oppholdstillatelse?
Ett av vilkårene er at du som hovedregel må ha bodd i Norge med tillatelse i minst åtte år. Dette kaller vi vilkår om oppholdstid. Det er flere unntak fra denne hovedregelen. For personer som har blitt innvilget beskyttelse er kravet 7 år oppholdstid.

Ok! Så hvis man ikke har blitt eller sier at man har blitt banket opp eller noe, så er det flere år altså. Da forstår jeg litt mer. Takk.

Og ja, hun har egen inntekt og arbeider 😊 tror det er tilnærmet full jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du tror han kanskje mishandler henne, kanskje du kan få en prat på tomannshånd med ham? Eller henne? Og høre om hun har det bra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tvist skrev (42 minutter siden):

Men om du tror han kanskje mishandler henne, kanskje du kan få en prat på tomannshånd med ham? Eller henne? Og høre om hun har det bra?

Nei; jeg tror ikke han mishandler henne i det hele tatt. Jeg har egentlig mer eller mindre kuttet dem ut av livet mitt fordi begge to er kjempesure og uhyggelige folk. De bare er sånn, begge to 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spør fordi det har direkte innvirkning på en eiendom vi alle eier SAMMEN. Er redd for press om å selge pga økonomisk krise eller noe.

Dette spørsmålet er ikke avhengig av hennes visa-situasjon.

1/10 på Troll-O-Meteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...