AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Skrevet 8. mai 2023 Jeg forstår ikke enkelte typer atferd i sosialt rom, den sorten der noen overhodet ikke tar hensyn og er til stor ulempe for andre - bryr det dere som gjør disse tingene at det plager andre? Eller, forstår dere dette kanskje ikke selv? Eller kanskje dere mener dere har RETT til denne atferden? Noen eksempler: - Høre på høy lyd på mobilen på kollektivtransport, enten det er samtaler, TikTok, muslimske bønnevers eller musikk - jeg ser alle aldersgrupper og etnisiteter gjøre dette... Men som oftest menn og gutter, av en eller annen grunn. Forklar meg hva dette er? - Konstant hosting på kinoer og andre arenaer med frivillig oppmøte og forventet stillhet. Én ting er at det er nervedrepende forstyrrende, som i seg selv er ille nok - men jeg blir jo faktisk litt stressa for om dette mennesket er så sykt at jeg kan bli smittet av hostingen. I en kinosal henger dråpene i lufta lenge, tross alt. Jeg forstår at folk med alvorlige og ikke-smittsomme lungesykdommer kanskje også ønsker seg en tur på kino i blant, og jeg vet jeg virker jævlig når jeg sier at... hva med å la være? Unnskyld, men det er ekstremt vanskelig for oss andre. De fleste filmer kommer på strømmetjenester osv. bare noen uker etterpå - vær så snill? - Apropos kinoer - prating gjennom hele filmen. Kinoer er for folk som klarer å holde kjeft i to og en halv time. Disse blir som regel hysjet på, og det gir de en god faen i. Hvorfor dra på kino, da? Dere ser jo ikke på filmen? Stikk på en café i stedet? - Folk som skal synge med, og gjerne svært høyt, i biler og andre steder man ikke kan rømme fra. Og ikke fordi det er Bohemian Rhapsody som kom på, en sang alle kan og alle digger, nei - det er liksom Adele eller Whitney Houston eller noe, og det er VELDIG tydelig at de synger med for å vise hvor flotte stemmer de har. Det er selvsagt verst om de i tillegg synger falskt, men også om de synger klokkerent er det ganske uforståelig for meg, de ber om et ekstremt fokus i en situasjon der folk flest ikke forventer å ta stilling til en opptreden. Og det de forventer etterpå, er jo en form for anerkjennelse. Man kan ikke bare sitte stille i en bil etter at noen har vrengt stemmen til I Will Always Love You. - Folk med mat som lukter veldig sterkt, på steder der ingen kan rømme fra lukten. Makrell i tomat, enkelte typer ost, eggesalat, og så videre - universalt anerkjent som stinkende matvarer. Det finnes enda verre ting også, og klart - vi har individuelle preferanser og kanskje jeg synes makrell i tomat lukter verre enn deg - men tar du med mat som skal spises i åpent kontorlandskap, synes jeg du kan ta litt hensyn. Du kan i det minste sette deg i kantina, og ikke sitte ved plassen din, slik at lukten henger i lufta der alle skal jobbe. Du blir kjent som den personen som har lunsj som stinker. Jeg kunne kommet på masse mer. Og ja, jeg er en feilbarlig person som gjør masse tull selv, og setter umåtelig pris på at folk sier ifra til meg. Ting som dette har jeg riktignok aldri gjort, fordi det er en type banal hensynsløshet jeg ikke trenger å bli fortalt at jeg driver med. Jeg bare kan ikke forstå hva folk tenker når de gjør ting nevnt over. Er du en sånn? Forklar meg. Vær så snill. Anonymkode: 2b476...f81 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Apropos høy musikk på offentlig transport. Disse folka er oppmerksomhetssyke, rett og slett. Jeg har flere ganger spurt dem: "Har du hørt om noe som heter ørepropper?". Blir stille etter det... Anonymkode: 2ae5d...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Forjævlig med folk som synger etter på Bohemian Rapsody. Da er det bedre med en listepop sang Folk mener nok ikke å få hostrsbfall få kino. Kanskje de satt popcorn skall i halsen. Er nok mer plagsomt og flaut for de enn for deg. Prating på kino pleier jeg ikke å oppleve Men apropos gutter som hører på musikk høyt på mobilen på bussen så er jo gutter kjent for å tro at verden sirkulerer rundt de. Bare å si fra til dem og be dem slutte å leke dj for hele bussen Anonymkode: cd49a...0d5 3
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Apropos høy musikk på offentlig transport. Disse folka er oppmerksomhetssyke, rett og slett. Jeg har flere ganger spurt dem: "Har du hørt om noe som heter ørepropper?". Blir stille etter det... Anonymkode: 2ae5d...fbb Da fikk de den oppmerksomheten de søkte, da. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå): Da fikk de den oppmerksomheten de søkte, da. 😂😂 Det har du jammen rett i 😀 Anonymkode: 2ae5d...fbb
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forjævlig med folk som synger etter på Bohemian Rapsody. Da er det bedre med en listepop sang Folk mener nok ikke å få hostrsbfall få kino. Kanskje de satt popcorn skall i halsen. Er nok mer plagsomt og flaut for de enn for deg. Prating på kino pleier jeg ikke å oppleve Men apropos gutter som hører på musikk høyt på mobilen på bussen så er jo gutter kjent for å tro at verden sirkulerer rundt de. Bare å si fra til dem og be dem slutte å leke dj for hele bussen Anonymkode: cd49a...0d5 Popcornskall i halsen 😂😂 så det for meg. Vet ikke hva som var morsomt med det, men det var gøy.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Vi lever i et samfunn med moral i forfall, og hensyn blir ansett som unødvendig. I tillegg har vi oppdratt den generasjonen som blir voksne nå til og tro at de er de eneste viktige i hele verden og kan gjøre hva de vil. Alt dette og mye mer vil bli det nye normale. apropos makrell i tomat , satt på fly med en som hadde med matpakke i makrell i tomat. Hun åpnet den imens vi lettet , og jeg kunne ikke rømme. Jeg ba henne vente , men det var ikke snakk om, ikke hennes problem at jeg ikke likte lukten. Til slutt måtte jeg jo spy, og kunne ikke reise meg så spøy over henne. Det var forferdelig flaut, og en ubehagelig flytur. I ettertid er så glad for at jeg spøy, på maten, på buksen hennes og vesken hennes. Anonymkode: 53807...3b9 3 1 4
solmåneogstjerner Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 Kjenner meg ikke igjen i noe av det, bortsett fra at jeg har fått noen hostekuler av og til. Går ikke på kino om jeg vet at jeg er syk. Folk som skal ha høyttaler på bussen og lignende steder irriterer meg også. Og de som må benytte sjansen til å snakke høylytt i telefonen. Helt greit om det er snakk om korte samtaler om at man skal møtes eller en må handle osv. Men lange samtaler om typen og venninna og alt mulig? Ta det hjemme....
missLynch Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 Kollegaer som stiller seg opp midt i landskapet og har en lang privat samtale, gjerne snakke kjempehøyt og le. Så må 10 andre gi opp å konsentrere seg om jobben de skal gjøre pga av at disse to ikke gidder å finne seg et stillerom (som det riktignok er mange av). Ubrukelige, hensynsløs mennesker 😒 2
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi lever i et samfunn med moral i forfall, og hensyn blir ansett som unødvendig. I tillegg har vi oppdratt den generasjonen som blir voksne nå til og tro at de er de eneste viktige i hele verden og kan gjøre hva de vil. Alt dette og mye mer vil bli det nye normale. apropos makrell i tomat , satt på fly med en som hadde med matpakke i makrell i tomat. Hun åpnet den imens vi lettet , og jeg kunne ikke rømme. Jeg ba henne vente , men det var ikke snakk om, ikke hennes problem at jeg ikke likte lukten. Til slutt måtte jeg jo spy, og kunne ikke reise meg så spøy over henne. Det var forferdelig flaut, og en ubehagelig flytur. I ettertid er så glad for at jeg spøy, på maten, på buksen hennes og vesken hennes. Anonymkode: 53807...3b9 Glad for det? Hvorfor? 1
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #11 Skrevet 8. mai 2023 solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): Kjenner meg ikke igjen i noe av det, bortsett fra at jeg har fått noen hostekuler av og til. Går ikke på kino om jeg vet at jeg er syk. Folk som skal ha høyttaler på bussen og lignende steder irriterer meg også. Og de som må benytte sjansen til å snakke høylytt i telefonen. Helt greit om det er snakk om korte samtaler om at man skal møtes eller en må handle osv. Men lange samtaler om typen og venninna og alt mulig? Ta det hjemme.... Verste er de som av forskjellige årsaker har en ekstremt høy og monoton stemme, som snakker ustanselig i en halvtime. Lurer nesten på om de ikke snakker med noen, men bare later som 😂 den personen i den andre enden får jo ikke anledning til å svare noe. 2
solmåneogstjerner Skrevet 8. mai 2023 #12 Skrevet 8. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden): Verste er de som av forskjellige årsaker har en ekstremt høy og monoton stemme, som snakker ustanselig i en halvtime. Lurer nesten på om de ikke snakker med noen, men bare later som 😂 den personen i den andre enden får jo ikke anledning til å svare noe. Hehe, ja
Andro Skrevet 8. mai 2023 #13 Skrevet 8. mai 2023 (endret) Jeg har ADHD, og som mange andre med nevrodivergente tilstander er jeg særlig var for sanseinntrykk. Jeg hører lyder som andre ikke får med seg, som at kokeplata står på, at telefonen er på lading eller at det går ei mus over terrassen utenfor. Dermed blir man lett overstimulert, og tåler folk som skriker i telefonen eller drar møblene skrapende over gulvet ekstra dårlig. Likeledes lukter jeg ikke liker... oftest parfyme, hårspray eller andre kjemiske substanser, som gjør meg kvalm, svimmel og uvel. Kanskje iblandet et snev av allergisk reaksjon. Blir helt slått ut av det. De som tar så stor plass, og viser så lite hensyn; jeg tror at de har en egen form for sosial dumhet. De ser ikke seg selv som maur i tua, men som sola i universet. Det er også sånne som gir seg til å stå å snakke midt i butikkdøra, eller et annet sted der det korker seg for alle andre som skal bevege seg. Og de blir oppriktig forundra 😳 når man ber dem ta et steg til siden. Som om det var du som sa fra som var frekk liksom 😆 Dessverre tror jeg at mye av dette skyldes oppdragelse. Dette er folk som ikke lærte å ta vanlige hensyn til andre som barn, men ble innbilt at de var sabla spesielle og slapp unna med rar søken etter oppmerksomhet. Dette er de ungene som fikk stå på stolen under familiens middagsselskaper, og som ikke ble forklart at man går inn i køer på bakerste plassen. Jo mer viktig er det vel at vi parkerer dem og gir dem noen skuffelser som voksne, der det tydelig går fram at det ikke er noe spesielt med dem. Når de "Jeg skal bare..." for å unngå en kø, så skal du ta dem i hånda, leie dem bakerst, og si "Alle her skal bare betale, som deg, så du må vente." Endret 8. mai 2023 av Andro 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Skrevet 8. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (3 minutter siden): Glad for det? Hvorfor? Noen mennesker går det jo ikke an og snakke med. Det var ikke hennes problem at jeg syntes maten hennes luktet vondt og at jeg ble kvalm. Stort sett får de som ikke tar hensyn siste ord. Kanskje hun tar det på alvor neste gang hun skal sitte oppi noen og spise illeluktende mat de blir kvalme av. At det kan bli hennes problem og gjøre andre kvalme. Der og da var det jævlig, men ja i ettertid er jeg glad for det ja. Anonymkode: 53807...3b9 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har som regel lyden av på mobilen. Jeg skrur den bare på hvis det er en spesifikk video jeg har sett. Da har det skjedd at jeg har glemt at lyden er på, siden jeg alltid har den av, og det har kommet lyd når jeg har scrollet når jeg er på et offentlig sted. Men da blir jeg flau og skynder meg å skru av lyden med en gang. Forstår ikke tankengangen til de som ikke gjør det. Anonymkode: 5e75e...bd7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 Man trenger ikke være syk for å hoste. Mannen min hoster mye pga en skade, han har hatt det slik i 10 år. Skal han liksom bare mure seg inne for alltid han da? Vi drar på kino et par ganger i året og det skal vi fortsette med. Anonymkode: 95408...b62 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 Jeg er lydsensitiv, sånn misofoni eller hva det heter. Så mange akseptable lyder tåler jeg ikke, og det må jeg finne meg i. Men Gud, ja! De forferdelige folka som sitter med tlf på høytaler, de hater jeg!!! Skal jeg på kino går jeg når filmen har gått en stund, og helst i uken, for å komme dager med minst mulig folk. Anonymkode: 39b61...fa7 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har som regel lyden av på mobilen. Jeg skrur den bare på hvis det er en spesifikk video jeg har sett. Da har det skjedd at jeg har glemt at lyden er på, siden jeg alltid har den av, og det har kommet lyd når jeg har scrollet når jeg er på et offentlig sted. Men da blir jeg flau og skynder meg å skru av lyden med en gang. Forstår ikke tankengangen til de som ikke gjør det. Anonymkode: 5e75e...bd7 Ååååh, nylig var jeg på et (frivillig) kurs, der han som satt foran meg mottok en drøss meldinger på FB - PLING! PLING! PLING! - pluss masse vibrasjoner mellom. I pausen, da alle var gått ut unntatt kursleder, spurte jeg om hun kunne be folk ta på lydløs på mobiler. Og at hun kunne spesifisere lydløs, og ikke kun vibrasjon. Det kunne hun! Det var det første hun sa da kurset fortsatte. Dette fikk ikke mannen foran meg med seg. Han satt jo på mobilen. Plingene fortsatte gjennom kurset. Sånt gjør meg så frustrert at jeg enten blir beint tverr og i stand til å si hardt ifra - om jeg ikke tar det innover og nesten begynner å gråte. Her har man betalt fordi man VIL være med på et interessant kurs (som ikke har noe med jobb å gjøre) og så sitter han der og ødelegger for meg og sikkert flere andre. Han hadde også betalt for å være der… Bare, hvorfor? Anonymkode: 2b476...f81 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man trenger ikke være syk for å hoste. Mannen min hoster mye pga en skade, han har hatt det slik i 10 år. Skal han liksom bare mure seg inne for alltid han da? Vi drar på kino et par ganger i året og det skal vi fortsette med. Anonymkode: 95408...b62 Faktisk, hvis han hoster sånn annenhvert minutt hele tiden bør han kanskje ikke være på steder der folk har betalt for å få med seg noe. Dere kan se film på TV. Anonymkode: 2b476...f81 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Faktisk, hvis han hoster sånn annenhvert minutt hele tiden bør han kanskje ikke være på steder der folk har betalt for å få med seg noe. Dere kan se film på TV. Anonymkode: 2b476...f81 Skjerp deg Anonymkode: 7ca13...114 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå