AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #1 Del Skrevet 8. mai 2023 Hva anbefales da? Jeg spiser for lite proteiner, men jeg er kresen på den måten at jeg synes kjøtt er ekkelt. Gjelder både rødt og hvitt kjøtt. Hva annet kan jeg spise? Prøver å gå ned i vekt, men er alltid sulten, så tenkte å øke inntak av protein. Har kjøpt proteinpulver som jeg blander i skummet melk, men er det noe annet jeg kan prøve? 😊 Anonymkode: fedbe...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 8. mai 2023 #2 Del Skrevet 8. mai 2023 Melk, ost, fisk, bønner, havregryn, egg, yoghurt ... listen er egentlig uendelig. https://www.sunnhetsrådet.no/artikler/mat-med-mye-protein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #3 Del Skrevet 8. mai 2023 Om du vil ned i vekt er proteinpulver det enkleste. Det metter, gir deg alt proteinet du trenger for msukelbygging. Og du tisser ut det kroppen ikke bruker for det meste. Så det er nesten umulig å legge på seg fett av proteinpulver. Utenom det ville jeg søkt opp for eks vegansk protein meal prep på youtube for ideer til høye proteinmåltider med planteproteiner, dersom du vil prøve noe uten kjøtt. Utenom det så er soya den aller beste proteinkilden i planteriket. Så har du bønner og linser. Mat med mindre protein, men som mange foretrekker til frokost eller som tilegg til middag er havregryn/gtøy, quinoa, peanøttsmør (høy kalori), brød, proteinpannekaker (finnes mange ulike oppskrifter) Anonymkode: ab31b...3a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #4 Del Skrevet 8. mai 2023 Egg... i alle mulige former 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Del Skrevet 8. mai 2023 Tusen takk, lager meg liste nå 😀❤️ Skal klare å øke inntaket av de matvarene 😊 Anonymkode: fedbe...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Del Skrevet 8. mai 2023 Egg. Ost. Melk og melkeprodukter generelt. Tofu, bønner, erter, linser. Kombinasjonen ertesuppe og rugknekkebrød gir komplett proteinkilde. Anonymkode: b3c58...653 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #7 Del Skrevet 8. mai 2023 Forslag til måltider: Chia og quinoapudding med soyamelk Havre og chiagrøt kokt på soyamelk Torlllalefse eller lompe med scrambled tofu,svarte bønner og grønnsaker Grovbrød med med hjemmelaget peanøttsmør eller hummus/linsepostei/bønnepålegg og grønnsaker Salat med grønnsaker,litt bønne/erte/linsepasta ,linser og edamamebønner Gulrot og ingefærsuppe med linser toppet med ristet kikerter Ovnsbakt aubergine fylt med en røre av ovnsbakt tomater og stekt løk,kikerter og quinoa. Smak tilsett med salt,pepper og spiscummin Linsebolognese med squashnudler Smoothie med bær,sukkerfri saft og 1 ss hvite bønner(du merker ikke smaken) Kikertpannekaker med stekte grønnsaker Anonymkode: 4156d...193 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #8 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forslag til måltider: Chia og quinoapudding med soyamelk Havre og chiagrøt kokt på soyamelk Torlllalefse eller lompe med scrambled tofu,svarte bønner og grønnsaker Grovbrød med med hjemmelaget peanøttsmør eller hummus/linsepostei/bønnepålegg og grønnsaker Salat med grønnsaker,litt bønne/erte/linsepasta ,linser og edamamebønner Gulrot og ingefærsuppe med linser toppet med ristet kikerter Ovnsbakt aubergine fylt med en røre av ovnsbakt tomater og stekt løk,kikerter og quinoa. Smak tilsett med salt,pepper og spiscummin Linsebolognese med squashnudler Smoothie med bær,sukkerfri saft og 1 ss hvite bønner(du merker ikke smaken) Kikertpannekaker med stekte grønnsaker Anonymkode: 4156d...193 Tusen takk, du er super 🤩 Anonymkode: fedbe...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Del Skrevet 8. mai 2023 Spiser du fisk? Ikle så flink til å lage fiskemiddag selv, men har daglig makrell i tomat, røkt laks, varmrøkt makrell, fiskekaker på brødskive. Leverpostei er også bra på grovt brød. Fiskekarbonader er godt sammen med frisk salat f.eks, Anonymkode: b3c58...653 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 11. mai 2023 #10 Del Skrevet 11. mai 2023 Ryddet for avsporinger. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 Halloumi. Stekt sammen med grønnsaker - mmm! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Besserwisser Skrevet 13. mai 2023 #12 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 9.32): Om du vil ned i vekt er proteinpulver det enkleste. Det metter, gir deg alt proteinet du trenger for msukelbygging. Og du tisser ut det kroppen ikke bruker for det meste. Så det er nesten umulig å legge på seg fett av proteinpulver. Utenom det ville jeg søkt opp for eks vegansk protein meal prep på youtube for ideer til høye proteinmåltider med planteproteiner, dersom du vil prøve noe uten kjøtt. Utenom det så er soya den aller beste proteinkilden i planteriket. Så har du bønner og linser. Mat med mindre protein, men som mange foretrekker til frokost eller som tilegg til middag er havregryn/gtøy, quinoa, peanøttsmør (høy kalori), brød, proteinpannekaker (finnes mange ulike oppskrifter) Anonymkode: ab31b...3a5 Tisser ut proteiner? (link i overskriften) Utsagnet om at vi tisser ut overskudd av proteiner, baserer seg på at den nevnte forbrenning av proteiner, samtidig medfører at en liten nitrogendel av aminosyren dirigeres til urinprodusjon. I det nitrogenet fjernes fra aminosyren (deaminering) står vi igjen med et karbohydrat som altså forbrennes! Det er også metabolsk fullt mulig for kroppen å lagre overskudd av proteiner som fett, hvilket vil skje når kroppen er i energioverskudd (har tilstrekkelig av karbohydrater til både restitusjon av karbohydratlagre og hvilestoffskiftet, samt et stort overskudd av proteiner som må «tas unna»). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 13. mai 2023 #13 Del Skrevet 13. mai 2023 Egg, mager kesam, fisk, mager cottage cheese, proteinpulver eller plantebaserte kjøttetstatningsprodukter. Mange av disse erstatningsprodukter har mye fett og karbohydrater. Men jeg har en favoritt, som gir 30 gram protein per 100 gram vare, 209 kcal/100 g. Bare elsker konsistensen og smaken. Om man ikke liker den naturell, så er den fin i supper, salater og gryter. Kjøper på Coop, legger ved bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Del Skrevet 13. mai 2023 On 5/8/2023 at 9:27 AM, AnonymBruker said: Hva anbefales da? Jeg spiser for lite proteiner, men jeg er kresen på den måten at jeg synes kjøtt er ekkelt. Gjelder både rødt og hvitt kjøtt. Hva annet kan jeg spise? Prøver å gå ned i vekt, men er alltid sulten, så tenkte å øke inntak av protein. Har kjøpt proteinpulver som jeg blander i skummet melk, men er det noe annet jeg kan prøve? 😊 Anonymkode: fedbe...500 Egg, fisk, meieriprodukter er fullverdige proteiner. 200 gram ren fisk gir ca 40 gram protein. Egg har mindre protein, men et par egg daglig i tillegg til litt yoghurt og fisk et par ganger i uken, er bra. Et tips er yoghurt naturell med litt havregryn og hakkede nøtter, og kanskje krydder som kanel. Så får du jo i deg proteiner fra plantebaserte kilder i tillegg som en god kombinasjon. Quiona er f.eks en god plantekilde, som du kan bruke istedenfor ris. Kok opp og ha i salat f.eks. Anonymkode: 8cac5...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 13. mai 2023 #15 Del Skrevet 13. mai 2023 alfa alfa spirer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Del Skrevet 13. mai 2023 50 minutter siden, exictence said: alfa alfa spirer Spirer er sunt, men virkelig ikke en god kilde til protein. Anonymkode: 8cac5...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 13. mai 2023 #17 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spirer er sunt, men virkelig ikke en god kilde til protein. Anonymkode: 8cac5...c67 Alfalfaspirene er kalorifattige, men rike på proteiner og K-vitamin. De er også en kilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Del Skrevet 13. mai 2023 2 hours ago, exictence said: Alfalfaspirene er kalorifattige, men rike på proteiner og K-vitamin. De er også en kilde 4 gram per 100 gram er ikke "rikt på protein". Fisk er rikt på protein, og er også fullverdig proteinkilde. Anonymkode: 8cac5...c67 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 4 gram per 100 gram er ikke "rikt på protein". Fisk er rikt på protein, og er også fullverdig proteinkilde. Anonymkode: 8cac5...c67 Og soyabønner har mer enn fisk og er også fullverdig proteinkilde Anonymkode: 4156d...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #20 Del Skrevet 14. mai 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Og soyabønner har mer enn fisk og er også fullverdig proteinkilde Anonymkode: 4156d...193 Javel? Soyabønner mangler omega 3/jod, kollagen, etc, og er i tillegg fulle av fytinsyre som hemmer opptak av flere næringsstoffer. Så fisk har høyere biotilgjengelighet og dermed mer næringstett mat. Anonymkode: 8cac5...c67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå