Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, kan ikke legge meg lavere på kalorier.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned 15 kg, og har lagt meg på 1700 kalorier om dagen. Jeg klarer ikke spise mindre da jeg er hjemme hele dagen med en baby. Jeg går tur en time hver dag, ellers ordner jeg og bærer mye på baby. Jeg er altså mye aktiv, men har ikke så mye tid enda til ordentlig trening. 

Jeg logger ALT jeg spiser, til den minste lille tomat. Så jeg vet at jeg ikke legger meg over det jeg mener jeg spiser. 

Jeg gikk ned 400 gram i forrige uke, denne uken har jeg ikke gått ned noe som helst. Jeg skjønner jo at jeg går ned fortere hvis jeg legger meg lavere på kalorier, men som sagt vet jeg ikke om jeg får til det nå. Er 1700 kalorier mye når man er aktiv så og si hele dagen?  

Hvis jeg må legge meg lavere, hjelper det evt å bare gå ned 100 ekstra kalorier da? 

Blir jo smådeppa av at det jeg gjør nå ikke funker, spiser bare sunn og ren mat også. Føler buksene mine sitter bedre nå, men det er vel bare noe jeg innbiller meg da da for vekten juger jo ikke 🤷‍♀️ 

Anonymkode: ac2fe...121

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så det er én uke du ikke har gått ned i vekt? Det er ingenting. Prøv å ligge på den mengden i en måned, og om du fortsatt ikke hat gått ned noe som helst eller har gått opp, kan du revurdere situasjonen. Du gikk jo ned 400 gram første uka, så det funka jo?

Anonymkode: 64ede...4bc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ikke gått ned særlig mye, og iallfall ikke raskt, om jeg lå på 1700 kalorier om dagen heller. Du får tenke langsiktig, og at det nok uansett ikke er riktig tidspunkt å gå ned så mye i vekt for deg akkurat nå. 

Anonymkode: aaefc...9b9

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

1700 kcal er omtrent mitt vedlikehold. Det er jo avhengig av din vekt, høyde og aktivitetsnivå. Sannsynligvis overvurderer du hvor aktiv du er. Men dersom du gikk ned nesten en halv kilo forrige uke er det jo bare å fortsette noen uker og se. 

Anonymkode: 064d3...896

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, 1700 kalorier er ikke så lite, men når ikke jeg slanker meg så har jeg overspist lenge og da har jeg ligget på ca 3000-4000 kalorier om dagen. Det er mye, men lett å få i seg når man spiser mye kaloririk mat. Derfor håpet jeg at 1700 var nok til å gå ned. Skal se det ann litt til, evt legge meg på 1600. Men noe mindre klarer jeg som sagt ikke nå tror jeg, jeg blir sulten av å ordne hele dagen med baby. 

Men når jeg går en times tid hver dag, så forbrenner jeg ca 100 kalorier. Har jeg ikke et inntak på 1600 egentlig da? Skjønner ikke helt jeg kanskje. 

Gjest Albbas
Skrevet

Du gikk ned i forrige uke og påstår at du ikke går ned i vekt? 

Du må seriøst gi det mer tid. Vekten svinger naturlig med et par kilo fra dag til dag, det tar flere uker før man kan observere om trenden faktisk er på vei ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er som meg? Det tar 2-3 mnd før kroppen min responderer og går ned i vekt og jeg har funnet ut at det er derfor min vekt er som en jojo - fordi jeg mister motivasjonen av manglende resultater og jeg først går ned i vekt når jeg har gitt opp og spiser drit igjen. Men 2 mnd senere går jeg da opp igjen og så er det påån igjen.

Anonymkode: ba3b2...49d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fort forventer du egentlig gå ned, når du allerede i løpet av to uker merker forskjell på klær og ser forskjell på vekt?

Og jo, det er fult mulig gå ned i størrelse, uten at det vises øyeblikkelig på vekta.

Men er du så aktiv som du tror? Går du sånn at du får opp pulsen og blir svett? Løfter på en baby, altså trener opp muskler som veier mer enn fett...

Anonymkode: 3af52...e7e

AnonymBruker
Skrevet

1700 kcal er lite når du er aktiv hele dagen, men vektnedgang går i gram og ikke kilo. 

Når vekten er innenfor normalvekt går det enda saktere. Du må bare være tolmodig! 

Anonymkode: 5a7f0...39f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri gått ned i vekt om jeg spiste 1700 kcal per dag! 🫣 1200 funker. 

Anonymkode: 4dbe2...bbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut noen av kaloriene med mer magert protein. Sammensetningen av det du spiser betyr noe. Protein går til muskler. Fett kan brukes av kroppen til lagring som fett i større grad enn protein. Samme med karbohydrater

Anonymkode: 5cfa2...1f7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du er som meg? Det tar 2-3 mnd før kroppen min responderer og går ned i vekt og jeg har funnet ut at det er derfor min vekt er som en jojo - fordi jeg mister motivasjonen av manglende resultater og jeg først går ned i vekt når jeg har gitt opp og spiser drit igjen. Men 2 mnd senere går jeg da opp igjen og så er det påån igjen.

Anonymkode: ba3b2...49d

Tull, du spiser rett og slett for mye slik at du går saktere ned i vekt. 

7000 kalorier = 1 kilo. 

Anonymkode: d3733...5c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi på 19, holder vekten på 1500 kcal. 

Anonymkode: b56c5...3de

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ingenting om kalorier men reagerer på at du skriver du har en baby. Ammer du? Er vel kanskje naturlig at kroppen ikke vil fort ned i vekt når du enda ammer og har fødselskilo. 

Anonymkode: 3a6e8...691

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skal ned 15 kg, og har lagt meg på 1700 kalorier om dagen. Jeg klarer ikke spise mindre da jeg er hjemme hele dagen med en baby. Jeg går tur en time hver dag, ellers ordner jeg og bærer mye på baby. Jeg er altså mye aktiv, men har ikke så mye tid enda til ordentlig trening. 

Jeg logger ALT jeg spiser, til den minste lille tomat. Så jeg vet at jeg ikke legger meg over det jeg mener jeg spiser. 

Jeg gikk ned 400 gram i forrige uke, denne uken har jeg ikke gått ned noe som helst. Jeg skjønner jo at jeg går ned fortere hvis jeg legger meg lavere på kalorier, men som sagt vet jeg ikke om jeg får til det nå. Er 1700 kalorier mye når man er aktiv så og si hele dagen?  

Hvis jeg må legge meg lavere, hjelper det evt å bare gå ned 100 ekstra kalorier da? 

Blir jo smådeppa av at det jeg gjør nå ikke funker, spiser bare sunn og ren mat også. Føler buksene mine sitter bedre nå, men det er vel bare noe jeg innbiller meg da da for vekten juger jo ikke 🤷‍♀️ 

Nei, du går ikke nødvendigvis fortere ned om du spiser mindre. De fleste studier tyder på at man går fortere ned, pluss mister mer fett og beholder muskler, om man spiser mer/mindre underskudd. Spesielt om man er veldig aktiv. En annen faktor er mengde protein. Kroppen er mer villig til å slippe fett og vekt generelt om man legger seg på høyere enn nødvendig. 1-2 gram protein pr kg kroppsvekt. Ellers er det jo ingen vits å måle uke til uke. Ei heller bare se på vekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kan ingenting om kalorier men reagerer på at du skriver du har en baby. Ammer du? Er vel kanskje naturlig at kroppen ikke vil fort ned i vekt når du enda ammer og har fødselskilo. 

Anonymkode: 3a6e8...691

Man går vanligvis mye ned i vekt under amming, fordi kroppen bruker så mye kcal og næring på å lage den næringsrike og fete melken til barnet. 

Gikk ned raskt selv under amming, og har venninner det samme skjedde med. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke går og storspiser, og inntar mer enn kroppen forbruker til eget energiforbruk og melkeproduksjonen, da. 

Anonymkode: 513ad...66f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, 1700 kalorier er ikke så lite, men når ikke jeg slanker meg så har jeg overspist lenge og da har jeg ligget på ca 3000-4000 kalorier om dagen. Det er mye, men lett å få i seg når man spiser mye kaloririk mat. Derfor håpet jeg at 1700 var nok til å gå ned. Skal se det ann litt til, evt legge meg på 1600. Men noe mindre klarer jeg som sagt ikke nå tror jeg, jeg blir sulten av å ordne hele dagen med baby. 

Men når jeg går en times tid hver dag, så forbrenner jeg ca 100 kalorier. Har jeg ikke et inntak på 1600 egentlig da? Skjønner ikke helt jeg kanskje. 

Inntaket et fortsatt 1700.

Sannsynligvis går kaloriene av turen opp i opp med at du forbruker mindre etterpå, så de bør ikke hensyntas.

Anonymkode: a17b3...6fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man går vanligvis mye ned i vekt under amming, fordi kroppen bruker så mye kcal og næring på å lage den næringsrike og fete melken til barnet. 

Gikk ned raskt selv under amming, og har venninner det samme skjedde med. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke går og storspiser, og inntar mer enn kroppen forbruker til eget energiforbruk og melkeproduksjonen, da. 

Anonymkode: 513ad...66f

Mange opplever det omvendte, ganske vanlig det og.

Anonymkode: e46e1...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det du spiser da? Sammensetningen av mat, og hviken type mat er også av betydning. 

Jeg får bedre resultat når jeg ikke spiser mye protein og stivelse i et måltid, og blir det kombinert, så må det være mest protein og lite karbohydrater (og da fullkorn). I tillegg ikke spise hovedmåltid for sent, slik at det fordøyes i god tid før sengetid. Drikke nok gjennom dagen. Hvordan er fordøyelsen, regelmessig på do?

Syns også, særlig i begynnelsen, at man ikke må bli besatt av kiloene. Noen ganger går det fort ned, så stagnerer det. Noen ganger går det tregt, så løsner det plutselig. 

Anonymkode: b37e9...477

Skrevet

Mye proteiner + periodisk faste 👍

Det kan jo godt hende du hadde mye tarminnhold, vann i kroppen, mye melk i bryst osv når du veide deg. Vekttap går i rykk og napp gjerne. Tålmodighet er en dyd 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...