blubba1995 Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Hei, jeg har bodd i en leilighet siden september, jeg har sagt opp leiligheta mi pågrunn av mugg på badet. Jeg så ikke dette når jeg flyttet inn. Har mast om dette i et halvt år og han har ikke giddet å bry seg om dette. Det et to måneder depositum og han huseieren vil at jeg skal betale husleie for måneden juni og juli.jeg sitter her med to husleie på 10.000 og 11. 000 Jeg sa opp leiligheta den 1. mai. Siden drt et mugg på badet, er jeg ikke pliktig til å flytte ut uansett?
newman01 Skrevet 8. mai 2023 #2 Skrevet 8. mai 2023 Hva slags mugg, og er det pga. feil bruk eller bygningsmessig feil? Mugg i seg selv er ikke nødvendigvis farlig 2
Taluno Skrevet 8. mai 2023 #3 Skrevet 8. mai 2023 Du er ikke pliktig til å flytte ut pga mugg nei, det er kun dersom problemet er så stort at boenheten er ubeboelig. Om det er tre måneders oppsigelsestid så er du pliktig til å betale det. Så kommer det an på hvilken type mugg det er, omfang av dette, når det ble oppdaget, og hvordan du har varslet om mangel. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Muggsopp er helsefarlig og brudd på leiekontrakten. Men så kommer det an på hva som er årsaken. Mugg på bad er enten pga lekkasje, mangelfull ventilasjon eller utett bad. F.eks lekkasje fra bad i etasjen over, eller mangelfull membran. Hva slags ventilasjon er det på badet? Luke i vegg, mekanisk avtrekk som går hele tiden (trenger ikke høres), eller vifte som slås på når det er i bruk? Hvor er muggsoppen, er det på fug/silikon, eller i tak? Det er utleiers ansvar å sørge for tilstrekkelig ventilasjon, men det er leietakers ansvar å bruke boligen riktig. Dvs hvis du er en av de som lukker lufteluker/tetter igjen ventilasjon for å spare strøm etc, så er det din feil. Anonymkode: 574af...6fc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #5 Skrevet 8. mai 2023 newman01 skrev (10 timer siden): Hva slags mugg, og er det pga. feil bruk eller bygningsmessig feil? Mugg i seg selv er ikke nødvendigvis farlig Man kan da ikke vite hva slags mugg det er uten å sende inn prøver til analyse hos laborarie. Muggsopp er helseskadelig, noen arter er mer aggressive enn andre. Anonymkode: 574af...6fc
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Mugg kan ofte enkelt vaskes vekk med klor, men det kommer jo av en grunn. Som oftest å skyldes det høy luftfuktighet/dårlig ventilasjon, da er løsningen å lufte mer, installere baderomsvifte og gjerne alltid ha på varmekabler om badet har det da dette senker relativ luftfuktighet. Om du feks tørker klær inne så avgir dette enorme mengder fuktighet og utleier kan ikke klandres, da er det lureste å investere i en luftavfukter. Vanskelig å gi deg svar på hva det er og dine rettigheter når vi ikke kjenner til din bruk av badet, hvor muggen er og hvor omfattende det er. Anonymkode: e6bc3...f64 1 1
Badebuksa2.0 Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 newman01 skrev (10 timer siden): Hva slags mugg, og er det pga. feil bruk eller bygningsmessig feil? Mugg i seg selv er ikke nødvendigvis farlig Mugg er farlig, jo
newman01 Skrevet 8. mai 2023 #8 Skrevet 8. mai 2023 (endret) 3 hours ago, Badebuksa2.0 said: Mugg er farlig, jo Når trådstarter er så lite spesifikk i førsteposten må man nesten bare roe ned før man får litt mer fakta på bordet. Mugg på badet kan bety så mangt, alt fra svertesopp på fuger til ekte norsk hussopp som tyter ut av stikkontakten. Kanskje det er så banalt at vifta er slått av eller temperatur på varmekabler er for lav for å spare strøm? Da er det ikke lenger huseier sin skyld, men feil bruk Endret 8. mai 2023 av newman01 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå