Gjest Embla s Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 Ja, har du det? Hvilke bøker har gjort mest inntrykk på deg? Hvilke har gitt deg en skikkelig aha-opplevelse og rokket om på tankeverdenen din?
nostalgia Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Ja, det har jeg!! Mange faktisk, men den som har vært mest betydningsfull for meg, i mitt liv er: Ingri Egeberg ~ Rommet Og Tiden Mellom (En diktsyklus i ord og bilder) Denne nydelige diktboken kom jeg helt tilfeldigvis over på et salg for mange, mange år siden. Jeg kjøpte den dengang pga. de nydelige, enkle illustasjonene av Egeberg som løper gjennom hele boken... Senere når jeg leste den fikk jeg en enorm a-ha opplevelse i forhold til min egen sykdom/ forhold til den. Og har mange ganger måtte ty til denne boken når ingenting annet har hjulpet stort... Den har definitivt også vært med på å inspirere meg til å skrive selv. Det er nok den viktigste og kjæreste boken jeg eier! Ellers har mange romaner betydd mye for meg, og gitt meg mye. Men, det er for mange til å nevne... A. Endret 5. januar 2006 av nostalgia
Gjest 1111 Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Idas dans. Jeg er nettopp ferdig med den og den satte virkelig tankene mine i sving. Jeg tror jeg hadde godt av å se verden fra den siden, å se hvor skjørt livet faktisk er. Det er ingen garanti for selvet livet.
Gjest LoisLane Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 Balansekunst av Rohinton Mistry. Jeg vet ikke om den forandret meg, men den forandret mitt syn på India, i alle fall.
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #5 Skrevet 6. januar 2006 Foucaults Pendel av Umberto Eco forandret min måte å tenke på, eller åpnet opp tankene og horisonten for meg. Har lest den flere ganger, og Eco er ikke den letteste forfatteren å lese, så man plukker opp ting man har oversett ved tidligere lesninger stadig vekk. Jeg var ca 18 da jeg leste den første gangen, og følte at jeg ble voksen etter å ha lest den boka, og skjønte plutselig mer om hva og hvordan voksne mennesker tenker, og historie og historieforfalskning, filosofi, konspirasjoner, ... Mange hemmeligheter ble avslørt.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 6. januar 2006 #6 Skrevet 6. januar 2006 Jeg leste Ringenes Herre første gang da jeg var 8 år på midten av 80-tallet. Er ganske sikker på at denne boken har vært med på å danne meg slik som jeg er i dag.
Gjest Virvel Skrevet 6. januar 2006 #7 Skrevet 6. januar 2006 Det angår også deg av Herman Sachnowitz gjorde et voldsomt inntrykk på meg da jeg var ca 14 år. (Fortelleren er en av svært få norske jøder som overlevde Auschwitz.) Det er en liten bok, enkelt og rett-fram skrevet, men den traff meg virkelig midt i trynet og gjorde vondt i lang tid etterpå. Ringenes Herre leste jeg første gang i elleveårsalderen, men da skjønte jeg den nok ikke helt. Så leste jeg den på nytt da den første filmen kom på kino, og ble helt hektet. Siden har jeg lest den minst en gang i året, og den rører meg like mye hver gang.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #8 Skrevet 6. januar 2006 Ronja Røverdatter - dette var en av de første bøkene jeg leste selv, og jeg hadde Roja som helt og forbilde i en god del år:-) The Outsiders - fjortispåvirka, leste den mange ganger Hm. Har lest mange bøker, og Raskolnikov gjorde et veldig sterkt inntrykk. Jeg tror jeg kan si den påvirket meg ved å vise så mange sider av folk - leste den da jeg gikk på videregående og sikkert hadde en nokså mangelfull forståelse av menneskelig psykologi. Utrolig bra bok. Kafkas korttekster påvirket meg også veldig i omtrent samme periode, særlig selve språket. Og så hadde det vært fint om jeg kunne dra fram noe som ikke var så klassikerpreget, da... Jason sine tegneserier, kanskje, de er vel klassikere de og, men jeg leste dem før de ble "stempla". Og Chris Ware sine arbeider. Disse har inspirert meg til å tegne selv, i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #9 Skrevet 6. januar 2006 ...noen av Beckett sine bøker har også gitt meg aha-opplevelser forresten, selv om det kanskje går mest på hva språket kan uttrykke og ikke, ikke like mye på det personlige.
Gjest gjesta Skrevet 6. januar 2006 #10 Skrevet 6. januar 2006 Det angår også deg av Herman Sachnowitz gjorde et voldsomt inntrykk på meg da jeg var ca 14 år. (Fortelleren er en av svært få norske jøder som overlevde Auschwitz.) Det er en liten bok, enkelt og rett-fram skrevet, men den traff meg virkelig midt i trynet og gjorde vondt i lang tid etterpå. ←
Gjest Spacegirl Skrevet 6. januar 2006 #11 Skrevet 6. januar 2006 Husker at jeg leste Å være ung er for jævlig av Christiane F. da jeg var 7-8 år gammel, og den gjorde et voldsomt inntrykk på meg. Mamma mente at jeg var for ung for den boka, så jeg lå med lommelykt under dyna og leste den om natta mens resten av familien sov . Den lærte meg om en helt annen verden som jeg ikke ante at eksisterte. Seinere så har Den gylne notatbok, og også andre bøker av Doris Lessing gjort et stort inntrykk. De har lært meg mye om det å være tro mot den man er, å tro på og å være trygg på seg selv, og om hvor forskjellig menneskers liv kan leves.
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #12 Skrevet 6. januar 2006 I barndommen var det Brødrenes Grimm. I tenårene var det Ringenes Herre. Nå er det muligens Alkymisten..
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #13 Skrevet 6. januar 2006 Jeg leste Tora-trilogien av Herbjørg Wassmo på 2 dager da jeg var 14 - og grein som en unge. Den gav meg mye da, og gjør det fortsatt. Jeg har anbefalt den til andre som har opplevd noe av det samme som bøkene tar opp også. Har lest alle tre bøkene flere ganger etterpå også. Prozac Nation av Elizabeth Wurtzel har også gitt meg mye... sikkert gjenkjennelse og litt av hvert. Vet ikke helt. Har lest den flere ganger.
Lillesøster Skrevet 6. januar 2006 #14 Skrevet 6. januar 2006 De fleste bøker er med på å påvirke meg, noen mer enn andre. Har lest alt for mange bøker til at jeg kan trekke frem noen spesielle. Men skal jeg fremheve noen så må det mine fagbøker.
Gjest Fru Medister Skrevet 6. januar 2006 #15 Skrevet 6. januar 2006 Knophs innføring i norsk rett er vel den boka som først staket ut retningen i yrkeslivet mitt. Alkymisten (Pablo Coelho) er den boka jeg har tenkt mest på etter at jeg har lest den, kanskje sammen med Om mus og menn (John Steinbeck)
Lipstick Skrevet 6. januar 2006 #16 Skrevet 6. januar 2006 De fleste bøker jeg leser påvirker meg i en eller annen retning. Jeg har veldig lett for å leve meg inn i de bøkene jeg leser. For å nevne et eksempel: Jeg husker at jeg ble veldig fascinert av Isfolket-bøkene til Margit Sandemo for noen år siden.
Gjest Vinga Skrevet 6. januar 2006 #17 Skrevet 6. januar 2006 Raya- født med englevakt. Biografi om den russiske sigøynerjenta som overlevde massakren der nesten hele familien ble drept, og endte opp som teaterdiva i Europa og USA. En utrolig historie, rett og slett. Mot alt hun gjennomlevde er det vi andre sliter med ingenting...
Gjest Betty Boop Skrevet 6. januar 2006 #18 Skrevet 6. januar 2006 Alt jeg leser påvirker meg og jeg er alltid forelsket i den siste boken jeg har lest. Dersom den ikke griper meg blir den heller ikke lest. Den boken jeg har husket lengst er: Men tankene mine får du aldri, som jeg leste for ca. 20 år siden. Rå og brutal bok. Blant de senere bøkene som har festet seg er: *Bjørn Ringom - Tenk positivt (Også hans tidliger bok som jeg ble helt hekta på og lovet meg selv å lese om og om igjen.) *Sylvia Brown - Mellom to verdener (Om å leve med åndekontakt.) *James Redfield - Den niende innsikt (En av de sjeldne romanene.) *Husker ikke forfatter - Gamle sjeler (Om barn som husker tidliger liv.) Må nesten ta med: Bill Cosby - Tiden flyr. Har lest den syv ganger, første gang for 15 år siden, ler like godt hver gang.
Anglofil Skrevet 7. januar 2006 #19 Skrevet 7. januar 2006 Tornefuglene av Colleen McCullough En bok som på mange måter var veldig trist og veldig fin. Ikke overfladisk skrevet. Fikk meg til å innse at det er bedre å ha elsket, enn aldri å ha elsket. Meget god bok. Elling-bøkene, da spesielt Elsk meg i morgen av Ingvar Ambjørnsen Fantastisk bok om det å kanskje være annerledes, det å søke kjærligheten og det å føle seg trygg. Ellers vil jeg nevne Stolthet og fordom, Overtalelse og Emma av Jane Austen, Pianostemmeren av Daniel Mason, Kaptein Corellis Mandolin av Louis De Bernières, Krig og fred av Lev Tolstoj og Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå