Gå til innhold

Hva skal man gjøre med barn som selvskader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 12 år som har slitt en del med mental helse. Hun snakker ikke så mye med meg, men har sett sår etter selvskading. Vet ikke hvordan jeg skal hjelpe henne.

Anonymkode: f8876...4a2

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør kontakt en instans som jobber med denne problematikken. For råd, veiledning og behandling til henne og deg som pårørende. Lykke til♥️

Endret av Rødstrupa
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har et barn på 12 år som har slitt en del med mental helse. Hun snakker ikke så mye med meg, men har sett sår etter selvskading. Vet ikke hvordan jeg skal hjelpe henne.

Anonymkode: f8876...4a2

Søk på googel "en veileder for deg som støtter et barn som driver med selvskading" så kommer du til å finne en grei pdf fil om temaet.  Gir god informasjon og råd om hvordan prate om temaet, når kontakte hjelp utenfra og om å ta vare på seg selv osv. 

Ellers, legg til rette for gode stunder. Gi ubetinget kjærlighet og vær tilgjengelig. Skap hjemme til et godt sted å være og jobb for en sterkest mulig relasjon mellom dere. Gjør ting sammen på barnets premisser. Lytt og ton deg inn på barnet. 

Anonymkode: c06a5...76e

AnonymBruker
Skrevet

Behandling behandling behandling. DU kan ikke hjelpe henne.

Anonymkode: 2cc21...27f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finn ut hva hun selvskader med og rydd rommet hennes jevnlig 

Anonymkode: 0e8d5...b7d

AnonymBruker
Skrevet

Bup 

Anonymkode: 3cced...cfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har hatt 12 år på deg. Her må noen andre inn.

Anonymkode: 5b4d7...521

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du har hatt 12 år på deg. Her må noen andre inn.

Anonymkode: 5b4d7...521

Herlighet, for et tåpelig svar. 

Anonymkode: 1ec42...9a6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Som Rødstrupa sier, du må koble på instanser som kan noe om dette. Jo tidligere de får hjelp jo bedre går det ofte. Barnet må lære å sette ord på problemene sine og bearbeide evt vanskelige ting

Endret av Topsi
AnonymBruker
Skrevet

Få en time hos fastlegen raskt!

Så må man finne roten til problemet.

Anonymkode: d0329...6aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, hvorfor prater ikke du og barnet noe særlig? 

Les deg opp på selvskading, samtidig som du kontakter instanser. 

Også er det viktig at du begynner å åpne kommunikasjonen med din datter. Det er din plikt som forelder å følge opp barnet så godt som mulig, og det betyr å høre vonde ting som barnet tenker på, opplever. For alt du vet, så har barnet opplevd noe grusomt. På tide å starte med "Hei, hvordan går det med deg.. Jeg ser sår på armen din, det er viktig at du prater med meg om det er noe. Jeg kan hjelpe deg. Vi kan kontakte noen om du ønsker å prate med noen andre enn meg. Du er mitt alt, det vet du. Er det noe du vil snakke om? Opplever du noe som er vanskelig? Er det vanskelig å sette ord på følelsene dine?"

Anonymkode: cd60d...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er de sårene hen? 
Noen selvskader så folk skal se, andre selvskader og gjemmer det bort. Jeg tilhører siste kategori.

Anonymkode: 65132...98c

• Liker 1
Skrevet

Hva er roten til problemet? 

- Snakk med skolen for å holde øyne på henne

Blir hun utestengt? Plaget/mobbet? Hvordan er oppførselen? 

Trenger hun å snakke med noen? Hør med fastlegen om hun kan bli henvist til barne og ungdom psykolog? Eller har kanskje fastlegen bedre tips? 

- Snakk med henne? Ikke gå til direkte angrep og ikke gjør dette om til deg selv «mamma får så vondt i hjertet / mamma blir lei seg/ mamma ditt og datt».

Fortell gjerne etter dere har spist middag og gjort leksene at du har sett sårene på armen og at det er ikke sånn livet skal være, og at du er der for henne og at DERE kan få hjelp. Vi* kan søke, Vi* kan finne ut av det, Vi* kan (…). 

Start med å spør om hvordan det går og om hun vil spise snacks med deg foran tven eller noe. 

Men nå kjenner jeg ikke til forholdet deres så hadde kanskje bare tatt en rask telefon til fastlegen først som sikkert har vært borti mange saker som dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å snakke med henne. Støtte, hjelpe, forstå, vise omsorg. Så MÅ du oppsøke hjelp. Jeg synes faktisk det er litt bekymringsverdig at du ikke gjorde det med engang du så sårene. Jenta di har det vondt og hun vet ikke hvordan hun skal håndtere det. Da må dere hjelpen henne med dette. 

Anonymkode: 189a5...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekke for skjult ADHD/autisme. 

Anonymkode: 15f4e...791

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekke for skjult ADHD/autisme. 

Anonymkode: 15f4e...791

Støtter denne! 

Anonymkode: d0329...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til bup. Det er tungt å stå i dette alene og hun trenger nok noen utenforstående hun kan åpne seg til.

Ikke straff henne, ikke kjeft på henne. Det vil ikke hjelpe.

Vær støttende, men ikke for pågående. Ikke press henne til å snakke.

Både du og henne får hjelp og veiledning på bup.

Anonymkode: 9971e...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tving barnet til å vise kutt. Ikke krev at du skal få sjekke om barnet har skadet seg innimellom heller. Foreldrene mine gjorde dette, og det endte med at jeg ikke torde si ifra når jeg hadde dratt på meg infeksjoner eller trengte å bli sydd sammen.

Anonymkode: 099a0...64a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er faren slem mot henne? 

Anonymkode: 13c55...b61

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...