AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Jeg har vært treig med komf penge, og hadde tenkt å sette de inn i bankkontoen min, nå to år senere. Jeg har jo fått penger fra bursdager, jul og sånne ting før, og regnet med å ha et par titalls-tusen på kontoen. Men det var visst ikke en krone der, altså har foreldrene mine brukt opp alle pengene jeg har fått. Synest dette er litt spesielt da dette er penger jeg har fått fra slekt som foreldrene mine skulle sette inn i banken slik at det kunne bli brukt til egenkapital da jeg blir eldre. Har noen venner der foreldrene til og har spart opp penger til de, altså har de minst 100 000 kroner. Begge foreldrene mine er ingeniører og tjener rundt 1 mill, så jeg skjønner ikke helt hva de trengte mine penger til. I følge de har pengene gått til ting som vintersko og joggesko, men er ikke det noe foreldre pleier og spandere? Anonymkode: 1a84d...534 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Dersom du var over 15 år så kunne ikke foreldrene dine i utgangspunktet ta dine penger. Du kan vurdere å be Statsforvalteren om hjelp, men da blir det nok krig på hjemmebane. De kan åpne sak mot foreldrene dine og veilede deg. Jeg tror du kommer lengst ved å appellere til samvittigheten deres. Har du noen i familien du er nær og kan snakke med? Anonymkode: 59dfe...0e4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Det er ikke normalt nei. De eneste jeg vet om som gjør det, er der man har dårlig råd og kjøper ting til barna. De fleste bruker ikke barnas penger til å kjøpe nødvendig klær og sko barn trenger. Anonymkode: dfa26...635 4
Brunello Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Hvor gammel er du? Dersom du er ung, kan det godt hende foreldrene dine sparer pengene på en annen måte enn på kontoen du har tilgang til. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Høres ikke normalt ut. Joggesko/vintersko, annet utstyr osv er en selvfølge og er en del av kostnaden med å ha barn. Mitt barn har aldri måtte kjøpe noe sånt for penger han har fått i gave, hvis det ikke har blitt spart har han selv fått kjøpe en leke eller noe annet han har ønsket seg. Anonymkode: 82ac0...f5f 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: I følge de har pengene gått til ting som vintersko og joggesko, men er ikke det noe foreldre pleier og spandere? Tror det er veldig forskjellig i ulike familier. De har forsørgeransvar, og skal holde deg med nødvendig tøy og utstyr. Jeg vet at noen barn må være med å betale for det som er mer enn nødvendig, mens andre får. Høres litt rart ut om de har brukt noen titalls tusen på ting som nye joggesko, det er over normalt forbruk. Det er også forskjel på om foreldre sparer til barn. Mange sparer litt, noen mye, noen ingenting. Anonymkode: a7e06...2f8 1
frøkna Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 Det er ikke vanlig, nei. Sørg for at de ikke har tilgang til kontoen din fremover.
Andro Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Nei, det er et simpelt tyveri. Er lei meg på dine vegne. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Det er ikke vanlig, og det er en kamp jeg ville tatt med de Anonymkode: 5a4c5...529
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 Nei, men dessverre er man prisgitt sine foredre Anonymkode: b4790...f1d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Nei, det er ikke vanlig. Jeg har i krisetilfeller lånt fra kontoene deres, men alltid betalt tilbake. Anonymkode: 6ee85...9de 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Hvilket land kommer de fra? Tipper at de ikke er norske. Har hørt om noe lignende tidligere fra en venninde med foreldre i fra Sri Lanka. Anonymkode: 0c343...50b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Småbarnsmor her: setter av litt hver mnd på hver av utstyrskontoene til barna i mitt navn, kontoene har navn etter barna. Her tar jeg penger når de trenger yttertøy og sko, samt sportsutstyr. Tar noen ganger fra yngstes konto og overfører til eldste fordi jeg nesten ikke bruker penger på yngste da hen arver fra de eldre samt søskenbarn. Den eldste trenger mye nytt. Har også sparekonto til hver av barna i deres egne navn, her setter jeg inn bursdag og julegaver. Dåpsgavene står også der. I mine øyne ville det aldri falt meg inn å ta pengene til barna, kanskje om det knep en gang, men aldri ellers. Anonymkode: 687a7...31c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Begge foreldrene mine er ingeniører Anonymkode: 1a84d...534 Jeg tror problemet ligger her. Meget spesielle mennesker som er ingeniører. Meget spesielle. Anonymkode: 4207f...534 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Jeg bruker barnas sparepenger på ting til barna. Vi sparer til dem hver måned og bruker fritt av dette ved behov. Andre penger som bursdagsgaver og konfirmasjonspenger, går inn på en annen konto og kan disponeres av barna etter fylte 18 år. De har også en egen brukskonto, de disponerer fritt og som det kommer lommepenger inn på. Anonymkode: 806a1...5ea
smilo Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg bruker barnas sparepenger på ting til barna. Vi sparer til dem hver måned og bruker fritt av dette ved behov. Andre penger som bursdagsgaver og konfirmasjonspenger, går inn på en annen konto og kan disponeres av barna etter fylte 18 år. De har også en egen brukskonto, de disponerer fritt og som det kommer lommepenger inn på. Anonymkode: 806a1...5ea Det du sparer er ikke barnas sparepenger. De er dine, da du har spart dem ( til barna) og kan selvfølgelig benyttes ved behov. Det TS spør etter er sine penger fra konfirmasjonen. som foreldre skulle satt inn på konto, noe som visstnok ikke er gjort fordi pengene er bruk på løpende kostnader. Det blir feil, og er et tyveri av TS sine lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 https://www.barneombudet.no/for-barn-og-unge/dine-rettigheter/penger-og-jobb Anonymkode: 3f557...715
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror problemet ligger her. Meget spesielle mennesker som er ingeniører. Meget spesielle. Anonymkode: 4207f...534 Tull Anonymkode: 473f4...f86
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 Fy så simpelt…. Penger du har fått til konfirmasjon, bursdag osv er DINE penger og skal ikke brukes av foreldrene dine. Det er jo rett og slett tyveri! Anonymkode: 4a284...638 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå