Gå til innhold

Kjeveoperasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde tidligere underbitt og noen skjeve tenner. Ordnet dette med regulering.

Nå dessverre 9 år senere er kjeven min blitt skjev altså at kjeven er glidd mer til den andre siden enn tennene oppe. Dette har også ført til noe slitasje i tennene pga hvordan de treffer hverandre når jeg biter, tygger osv.

Merker dette plager meg veldig både slitasjen, men også hvordan jeg ser ut på noen bilder. Er dette pga underbitt jeg hadde tidligere? 
Er det mulig med en operasjon for dette? 

Anonymkode: f944d...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta kontakt med en kjeveortoped, og få vedkommende til å se på det. En kan ha rett til kjeveoprasjon hvis bittfeilen skyldes feil i skjelettet/kjeven. Om det er en mulig og god løsning hos deg, eller om du evt. kan ha hjelp av kun regulering igjen, kan du få svar på der. 

Jeg hadde regulering i mange år som ungdom pga. stort overbitt, og det overbittet kom tilbake igjen. Som voksen var jeg til slutt så plaget at jeg gikk til kjeveortoped igjen, som gjorde undersøkelser og sa at regulering i kombinasjon med kjeveoprasjon var eneste sannsynlig varige løsning. Jeg syns ikke det var barebare å gå igjennom, og jeg har en nerveskade etter oprasjonen som er litt plagsom, men alt i alt var det verdt det for min del. 

Anonymkode: a6ed2...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt kryssbitt og underbitt og opererte. Gikk med regulering i overkant av to år, tok operasjonen, hadde kjevelås i 7 uker og måtte lære meg å gape igjen. Litt ekkelt å tenke på at kjeven var løs og måtte gro sammen, men gikk veldig fint. Bare spør hvis du lurer på noe! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Lille85 skrev (På 15.5.2023 den 19.53):

Jeg hadde litt kryssbitt og underbitt og opererte. Gikk med regulering i overkant av to år, tok operasjonen, hadde kjevelås i 7 uker og måtte lære meg å gape igjen. Litt ekkelt å tenke på at kjeven var løs og måtte gro sammen, men gikk veldig fint. Bare spør hvis du lurer på noe! :) 

Jeg har spørsmål! Har fått tilbud om å få underkjeven skjøvet frem i en slik operasjon pga elendig bitt. Hadde mye regulering som tenåring og det frister jo ikke akkurat å gå tilbake til det... Er ikke spesielt estetisk fornøyd med nedre halvdel av ansiktet, men har forsont meg helt greit med det. Er redd jeg reagerer negativt på endringer, selv om det kanskje blir objektivt bedre! Noen erfaringer med det?

Og så er jeg litt bekymret for nerveskade, kan det bli mindre interessant å kysse? Men jeg kjenner at kjeveleddet er slitent, ikke vondt, men slitent, kjenner alltid at det er der liksom. Er mulige bivirkninger en liten pris å betale? Kjenner jo ikke til annet, og livet er forsåvidt greit som det er, men er det mer sannsynlig at det blir bedre med operasjon en uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
Lille85 skrev (På 15.5.2023 den 19.53):

Hei, det høres ut som det du gjennomgikk er det jeg skal gjøre nå. Er 36 og har både kryssbitt og underbitt. Har under ungdomstiden hatt regulering, men ser at det ikke har hjulpet. Er nå anbefalt ny runde med regulering (ca. 2 år) og deretter kjeveoperasjon pga slitasje på tennene. Jeg lurer på om kjeven endrer seg til det verre når man går gjennom regulering før man blir operert. Har lest at man må lide gjennom en verre underbitt fordi de forsøker å regulere tennene til å passe det nye bittet. Jeg har en jobb hvor jeg må holde en del møter og må snakke med mye mennesker. Er allerede veldig bekymret for å gå med tannregulering i voksen alder, men også at skjeven kan se enda verre ut. 

Anonymkode: 0e402...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager ble litt ivrig da jeg fant et innlegg som passer min situasjon. Det var et spørsmål det jeg skrev over. Takk på forhånd. 

Anonymkode: 0e402...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...