AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Hei. Trenger litt hjelp, da jeg er i et dårlig forhold og vil ut, men samboeren min vil ikke ut og motsetter seg alt. Jeg vil at vi skal selge huset og har i den forbindelse noen spørsmål: 1. Kan jeg få takstmann til å foreta takst uten godkjenning fra han? Skjønner at jeg må ha godkjenning for å selge, men tror han er lettere å overtale hvis jeg allerede har startet prosessen. 2. Hvor mye må man rydde unna for takstmannen? Vedkommende vil vel gjerne se etter skader og slikt? 3. Hva mer en takstmann trenger jeg/vi for å selge? Jeg kan dessverre veldig lite om dette og har det ganske tungt for tiden, så jeg håper noen snille sjeler kan hjelpe meg. Anonymkode: 6dc14...677 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Har nylig hatt takts. Ryddet ikke noe. Kjelleren har rot fra gulv til tak, men han fikk sett det han trengte. Du kan også bruke megler og få en verdivurdering. De tar som regel ikke betalt. Anonymkode: 11fe7...00d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Noen meglere krever dobbelt samtykke. Ring rundt til du finner noen som ikke krever det for å avgi takst. Tror Sr-bank krever dobbelt samtykke. Du trenger bare å ha det ok nok ryddig til at han tror du er normalt oppegående vil jeg si. For å selge må dere begge samtykke til salg, ev. må du kreve tvangssalg via tingretten. Uansett vil megler ordne det praktiske. Anonymkode: 5b8bd...add
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #4 Skrevet 8. mai 2023 Jeg ryddet og ordnet fordi det skulle bli tatt bilder dagen før takstmannen skulle komme 😁 Ellers er det vel ikke nødvendig å rydde eller ordne så mye, hvis man ikke har det rotete, overfylt og skittent i den grad at det gjør undersøkelsene vanskelige å gjennomføre pga alt rotet eller at det er fare for skader som følge av hvordan man har det. Har man det normalt ryddig og rent så er det nok greit. Noen takstmenn tar bilder som brukes i takstrapporten i salgsoppgaven - sånn sett tenker jeg det er lurt å ha det litt ekstra ryddig. "Min" takstmann tok en del bilder, men kun som egendokumentasjon, ikke for å publisere dem. Sluk bør forresten renses før takstmannen kommer. Anonymkode: 60919...450 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå