Gå til innhold

Er det vanlig å telle opp pengegaver i konfirmasjon?

Amossa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og nå i vår, når folk var gått over til å bare sette inn/vipps penger, ble alle pengebeløpene skrevet ned på et ark, som lå på gavebordet.. 

Anonymkode: 705ab...b3a

Det er helt vanlig. Det har blitt gjort i flere tiår, at man skriver ned hva man fikk av hvem på gavebordet.

Anonymkode: b63b3...255

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt vanlig. Det har blitt gjort i flere tiår, at man skriver ned hva man fikk av hvem på gavebordet.

Jeg har vært i et tyvetalls konfirmasjoner her jeg bor, og aldri noen sinne opplevd verken opptelling eller nedskriving av beløp. Kun opplevd det på mannens hjemsted. Og det er rett og slett forferdelig tarvelig og uhøflig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemet er at folk ser verdien av gaven ;) Det kan være pinlig for dem som har lite, som er dem som gir minst. 

I tillegg er det ufint og uhøflig å stå der og gosse seg over verdien på gaven. Det er som å pakke opp en vase og umiddlebart google butikken den kommer fra for å se hvor mye den koster. 

Har du gitt en gave enten i form av en ting eller et beløp hører den til på gavebordet, skulle da vel bare mangle vel. Alternativet er at det ikke ser ut som det er blitt gitt en presang i det hele tatt og vips i dette krenke samfunnet hadde noen blitt støtt og fornærmet av det også

Anonymkode: 15ea0...67d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har du gitt en gave enten i form av en ting eller et beløp hører den til på gavebordet, skulle da vel bare mangle vel. Alternativet er at det ikke ser ut som det er blitt gitt en presang i det hele tatt og vips i dette krenke samfunnet hadde noen blitt støtt og fornærmet av det også

Nei, pengegaver hører ikke hjemme på gavebordet.  Man setter kortet på gavebordet, ikke beløpet. Konfirmanten selv, og foreldrene vet hvem som har gitt gave, det er det viktigste. Ingen gjester blir krenket over å ikke få vite detaljene.

Min konfirmant ble så opptatt av å være sammen med slektninger i selskapet at han glemte hele gavegreiene på selve dagen. Gavene/konvoluttene lå uåpnet helt til neste kveld. Ingen ble krenket. Tvert imot.

Anonymkode: a9f2d...dad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, pengegaver hører ikke hjemme på gavebordet.  Man setter kortet på gavebordet, ikke beløpet. Konfirmanten selv, og foreldrene vet hvem som har gitt gave, det er det viktigste. Ingen gjester blir krenket over å ikke få vite detaljene.

Min konfirmant ble så opptatt av å være sammen med slektninger i selskapet at han glemte hele gavegreiene på selve dagen. Gavene/konvoluttene lå uåpnet helt til neste kveld. Ingen ble krenket. Tvert imot.

En har fått pengene i gave og det er en gave konfirmanten har fått på lik linje som et smykke eller andre ting og når en ikke bare lar kortet være på gavebordet når det er snakk om smykker eller klokker men viser gaven frem er det helt naturlig at også beløpet av gaven ved penger blir lagt på gavebordet fremfor bare et kort 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En har fått pengene i gave og det er en gave konfirmanten har fått på lik linje som et smykke eller andre ting og når en ikke bare lar kortet være på gavebordet når det er snakk om smykker eller klokker men viser gaven frem er det helt naturlig at også beløpet av gaven ved penger blir lagt på gavebordet fremfor bare et kort 

Uenig. Man viser ikke fram tusenlappene.

Hvis beløpet var blitt overført direkte til konto, og giver bare hadde skrevet "gaven er satt inn på din konto" på kortet, hadde du skrevet opp beløpet på en gul lapp og lagt på bordet sammen med kortet sånn at alle gjestene kunne få sammenligne beløpet?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant med at det telles opp og skrives opp. Det er gjerne gaver fra veldig mange, og fort å glemme hvor mye man fikk og fra hvem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en som hadde ansvar for å ta penger ut av kort, og notere giver og beløp i en notisbok (som ikke lå fremme). Ingen summering eller offentliggjøring av sum. Smakløst å offentliggjøre det.

Anonymkode: f9824...647

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi hadde en som hadde ansvar for å ta penger ut av kort, og notere giver og beløp i en notisbok (som ikke lå fremme). Ingen summering eller offentliggjøring av sum. Smakløst å offentliggjøre det.

Slik gjorde vi det da Ungen ble konfirmert i fjor. Gjorde det slik så ingen skulle føle på å ha gitt mindre enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har alle konfirmanter jeg har vært med å feiret gjort iallfall. Var i konfirmasjon seneste forrige søndag, og da satt konfirmanten å telte penger og puttet i en boks etterhvert. Våre barn som er yngre var helt fascinert av den  boksen med masse pengesedler. 

Anonymkode: 4a8e9...3bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle opp og notere er greit, men ikke noe mere. Virker som hele vitsen med en konfirmasjon er helt borte. Når min sønn skulle ha konfirmasjon så var jeg den som gav mest av alle (10 k) ,selv om jeg levde på sosialpenger.

Endret av Diry72
Ekstra info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 13.15):

Noe lignende gjorde vi også da døtrene våre konfirmerte seg. Konfirmanten pakket opp gavene og ei venninne skrev ned hvem som ga hva i ei lita notatbok. Gavene ble satt utover gavebordet med kortet ved siden av (men likevel greit å notere det ned i tilfelle det ble ble rot med kortene når gjestene leste på kortene og ikke satte de tilbake ved siden av riktig gave), kott med pengegaver i ble også stilt opp, men uten pengene. Pengene ble puttet i en konvolutt som jeg oppbevarte sammen med notatboken der det sto beløp. Summen ble ikke regnet sammen før selskapene var vel over. Eneste pengene som ble stilt ut var ei tante som hadde vært kreativ å laget en blomst av pengene der sedlene var brettet sammen og formet til en blomst og hun hadde sydd fast en drøss med kronestykker for å forme som stilker. Et prosjekt uten like å demontere der da pengene skulle settes inn på sparekontoen. 

Jeg synes dog det blir noe bastant å si at ALLE konfirmerer seg pga pengene. Begge jentene våre anser seg som personlig kristne, på samme måte som faren og meg. Det ble ikke påtvunget å konfirmere seg, det var helt opp til de selv. Hadde de valgt seremoni i Human etisk forbund så hadde det også vært ok, selskap og gaver ville de uansett ha fått.

De gledet seg til konfirmasjonsundervisning, å dra på konfirmasjonsleir, samholdet, og til selve dagen med seremonien i kirken, til å samle familien og være dagens hovedperson. Til god mat og kaker, og å bli gjort ære på. Men siden vi ikke har familie her vi bor og det er ekstremt sjeldent at alle møtes samtidig så var der å samles de gledet seg mest til ift selskapet. Før selskapet var der tiden med konfirmasjonsundervisning og samholdet med de andre de gledet seg til. I klassene de gikk i på skolen så var det ca 50/50 hvem som konfirmerte seg i kirken og ikke.

Man skal ikke undervurdere 15-åringer; de er mere modne og har flere tanker oppi hodet  enn hva vi tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 17.07):

Jeg er av dem som mener at gavebord er en uting.  Lest i går at forbrukerøkonom Cecilie fra Luksusfellen mener det samme.  Hun sier:  -  En sterk oppfordring fra meg er å ikke ha et gavebord fremme med beløp fra de som har gitt gaver, eller lese opp beløpene som er gitt. Unngå å tydeliggjøre hvem som har gitt, og hvor mye.  

I dette intervjuet viser hun også til en undersøkelse Storebrand gjorde i 2019.  Den viste at mange konfirmantene gruer seg til konfirmasjonen fordi de er redde for å ikke få like mye penger som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 13.36):

Det som er vanlig folkeskikk i de tilfellene er at man noterer «pengegave» i gavelisten som ligger på gavebordet (og så kan man notere beløp i en separat liste som selvfølgelig ikke legges frem).

Og til TS: ja, det er veldig vanlig at konfirmanten summerer opp pengegavene i konfirmasjonen, og det er alltid såpass mange som spør etter totalsummen at alle uansett får det med seg. Men nå er det slik i mine kretser at vi alle er hyklere da - vi selv har konfirmert oss for pengene og våre barn konfirmerer seg for pengene. Det tar vi ikke så hardt, noen av oss.

Anonymkode: bce88...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt om de som gjør det, men verken jeg eller mine fire søsken har telt under festen. Vi telte på kvelden når alle var dratt hjem, eller dagen etter. Yngste i flokken var konfirmant i går, og han fikk helt hakeslepp da kompisen hans kom å spurte om han hadde telt opp enda… det fikk forøvrig vi andre også.

jeg ser nesten på det som grådig og usmakelig, og nesten litt utakknemlig og for gitt når de skal sitte å telle opp penger på festen. Det er for faen ikke gavene drt handler om, det handler om en hyllest til konfirmanten!

Anonymkode: e437b...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amossa skrev (På 7.5.2023 den 22.00):

I fjor var vi i en konfirmasjon hvor konfirmanten og hans eldre søsken satt og talte opp hvor mye penger han hadde fått.  Før vi gikk fra middagsbordet ble totalsummen opplyst. 

For meg var dette en konfirmasjon med bismak.  Jeg vet det er en dans rundt gullkalven, at de fleste konfirmerer seg for pengene.  Likevel, finnes der ikke skamvett lenger?  

Hva mener dere?  Er dette vanlig, og er det ok?

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 12.25):

Det er helt vanlig. Ble gjort da jeg og mine søsken også ble konfirmert, på 80- og 90-tallet.

Jeg talte opp for mine søsken og for noen av mine søskenbarn. Kortene og gavene ble satt fram, gavelista ble liggende ved siden av. Hvorvidt totalbeløpet ble regnet ut hver gang husker jeg ikke, men det kom alltid noe "etterslep". Dette var på slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Jeg har aldri tenkt at det er ufint.

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 13.15):

Hvorfor det? De fleste konfirmantene opplyser jo om totalbeløpet når det er talt opp. Det er et hett tema på skolen dagen etterpå. Legger konfirmanten merke til det tidsnok at "alle" de andre har fått ti tusen mer enn han, så er det ikke verre enn å servere en hvit løgn med å plusse på noen tusenlapper. Det får være lov hvis summen til en av konfirmantene ble veldig lav. I klassen min, på slutten av 1990-tallet varierte summen fra 6000 til bortimot 20.000 om jeg husker riktig. Hun som hadde fått 6000 hadde fått mange smykker, noe som gjorde at pengegavene naturlig nok ble lavere. 

Endret av Millimani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (På 7.5.2023 den 23.32):

Vel da får vi være uenig da. For jeg tenker at selvfølgelig fokuserer konfirmanten på penger, det er ikke appelsiner de får til konfirmasjon og det er ikke pga gullkorn i kransekake vitsene eller bibelvers og det kristelige som gjør at de konfirmeres. Og når det er første gangen i livet deres at de får slike typer summer som oftest så sier det seg selv at de er opptatt av dette. Igjen, jeg hadde virkelig ikke giddet å gjøre dette til en sak men blitt mer bekymret om konfirmanten knapt hadde respondert eller knapt brydd seg om en slik sum eller sagt "ingen kommentar" viss noen av gjestene hadde spurt som heller ikke er uvanlig mens du mener dette er et skammelig sjokk. Vi er uenig, jeg sier bare min mening. 

Det virker bare litt rart å feire «overgangen til de voksnes rekker» samtidig som konfirmanten løper rundt og vifter med penger. Dersom han/hun er så umoden, burde foreldrene utsette konfirmasjonen noen år.

Lenge siden jeg har vært i konfirmasjon, men gir man virkelig sedler fremdeles? 

Anonymkode: 71ac5...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det virker bare litt rart å feire «overgangen til de voksnes rekker» samtidig som konfirmanten løper rundt og vifter med penger. Dersom han/hun er så umoden, burde foreldrene utsette konfirmasjonen noen år.

Lenge siden jeg har vært i konfirmasjon, men gir man virkelig sedler fremdeles? 

Anonymkode: 71ac5...f5d

Ikke alle har vipps. Og det er ikke vanskelig å gå i banken og få satt pengene inn på en konto

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i konfirmasjon i går. Der skrev de ei liste over hvem som hadde gitt hva som lå fremme på bordet 🙈. Det var skikkelig ugreit spør du meg

Anonymkode: 3a32b...d66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...