Gå til innhold

Barns sparepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt ønsker å kjøpe ny skolesekk for pengene sine. Jeg hadde planer om å kjøpe ny sekk til høsten (4klasse). Prøvd nå i det siste å lære barna at man ikke kan få i bøtter og spann,  så på en måte syns jeg det er fint at hn ønsker å kjøpe seg noe fornuftig for pengene sine - samtidig som tenker jeg at skolesekk er noe foreldrene bør stå for.  Har sagt ja til dette, og syns egentlig det var en god ide. men tvilen tar meg litt nå. Så vurderer å si at hn kan få sekk om vi venter til skolestart etter sommeren, også kan hn kjøpe noe annet hn ønsker seg for pengene sine. Hva tenker dere om at barna bruker sparepengene/bursdagpenger på skolesekk? 

Anonymkode: e0a71...649

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er fullstendig unødvendig. Bare svar «du har en sekk som fungerer fint nå, og så skal vi kjøpe en ny, større når du starter i 5. klasse». Diskusjon ferdig. 

Anonymkode: 21bf3...aca

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker det er fullstendig unødvendig. Bare svar «du har en sekk som fungerer fint nå, og så skal vi kjøpe en ny, større når du starter i 5. klasse». Diskusjon ferdig. 

Barnet skulle få en skolesekk til høsten uansett. Er det ikke i 4.klasse man gjerne går opp til litt større sekk da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel 6-7 uker igjen av skoleåret. Bare teit at barnet skal bruke egne penger for noe du skal stå for. 

Anonymkode: b943e...ef0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er ikke slike ting barna må ha bursdagsgave, det er ting de skal få uansett. Vi har forsørgeransvar og det er en del av foreldrerollen å passe på at de har slike ting som skolesekk, klær som er nødvendige som vinterdress eller gymsko. Det betyr ikke at de får bare tull og tøys til bursdager og jul, de får stort sett fornuftige gaver, men aldri slike ting de nesten har krav på at skal være i orden.

Anonymkode: c94e2...1b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel 6-7 uker igjen av skoleåret. Bare teit at barnet skal bruke egne penger for noe du skal stå for. 

Anonymkode: b943e...ef0

Ja, men skoleåret fortsetter etter sommern vettu. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss er ikke slike ting barna må ha bursdagsgave, det er ting de skal få uansett. Vi har forsørgeransvar og det er en del av foreldrerollen å passe på at de har slike ting som skolesekk, klær som er nødvendige som vinterdress eller gymsko. Det betyr ikke at de får bare tull og tøys til bursdager og jul, de får stort sett fornuftige gaver, men aldri slike ting de nesten har krav på at skal være i orden.

Anonymkode: c94e2...1b5

Sånn er det jo her også. Men ikke alle har det slik. Barn har også godt av å lære at man ikke bare kan få, men at det kan være fint å ønske seg noe spesifikt, i dette tilfelle var det skolesekk barnet ønsket seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barnet skulle få en skolesekk til høsten uansett. Er det ikke i 4.klasse man gjerne går opp til litt større sekk da? 

Tenker barnet ikke har vondt av å ikke få ting straks det ønsker seg noe nytt. Det er jo tre mnd. til skolestart igjen, og det et barn er jo lenge for et barn, så kanskje det er en annen type sekk hen ønsker seg da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker barnet ikke har vondt av å ikke få ting straks det ønsker seg noe nytt. Det er jo tre mnd. til skolestart igjen, og det et barn er jo lenge for et barn, så kanskje det er en annen type sekk hen ønsker seg da.

Ja er en spesifikk sekk hn ønsker seg. Uansett, vi kommer nok til å kjøpe denne sekken til høsten. Og si at hn kan bruke pengene på noe annet gøy.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett dumt å kjøpe en ny skolesekk nå, rett før sommeren.

Ungen kan vokse mye før det blir høst igjen, og smaken og hva som er kult kan i hvert fall endre seg mye.

Vent til høsten bør hn skjønne er lurt, og sikkert veldig greit at foreldrene vil kjøpe den da :) 

Helt sikkert noe annet gøy hn kan finne på i løpet av sommeren.

Anonymkode: 86316...13c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom mitt barn ønsker seg en spesifikk sekk, så kan hun få kjøpe den for egne penger. Alternativet er at hun venter til jeg syns hun bør få ny. Jeg har sagt til min frøken, at hun får vente til 6.klasse. Hennes sekk er relativt ny og den holder i størrelse et år til. Hun ønsker seg veldig douchebags, noe jeg syns er unødvendig på nåværende tidspunkt. Men om hun ikke er enig, kan hun kjøpe selv. Men så økonomisk, eller gjerrig som hun er på egne penger, så venter hun nok til mor syns hun er klar. 

Hun spleiset på sykkel med oss i går. Hun betalte 2000 kr og vi betalte resten. Hun har også nettopp kjøpt seg ny mobiltelefon for oppsparte midler. 

Anonymkode: 1029a...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja er en spesifikk sekk hn ønsker seg. Uansett, vi kommer nok til å kjøpe denne sekken til høsten. Og si at hn kan bruke pengene på noe annet gøy.

Bare vær obs på at de mest populære sekkene kan ofte bli tidlig utsolgt, så hvis man har et sterkt ønske om en spesifikk  sekk, er det egentlig lurt å kjøpe før sommeren. 

Anonymkode: 11667...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...