Gå til innhold

3-åring som aldri svarer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 3-åring (snart 4) i familien som aldri svarer på spørsmål. Jeg er ganske vant til og snakke med barn og får lett kontakt føler jeg. Spørsmål jeg stiller denne 3-åringen kan være alt fra "var det godt?" (Om vi spiser), "har du vært i barnehagen i dag", enkle ja/nei spørsmål, samt oppfølging av ting hun sier. Hun snakker ikke så veldig mye, men kan si setninger i blant har jeg hørt. Setningene gir ikke alltid så mye mening, men av og til gjør de det. F.eks. en buss som kjørte forbi vinduet, da kan hun si "bussen ble borte" etterpå. Når hun sier en setning så prøver jeg ofte å følge opp, det kan være "ble bussen borte?" Eller "ja, den kjørte forbi!" Av andre barn er jeg vant til å få en eller annen respons når jeg følger opp noe de har sagt. Bare et "mm", "ja" eller lignende. Men denne 3åringen svarer meg nesten aldri, og jeg har observert at hun sjelden svarer andre også. Jeg vet at hørselen er sjekka og den er ok.

Det bare undrer meg så mye, da jeg sjelden har møtt et barn jeg syns det var så vanskelig å kommunisere med. Jeg har aldri hørt foreldrene si noe om det, annet enn at hun er fjern eller sliten. Jeg bekymrer meg mer hver gang vi møtes, fordi hun skiller seg mer og mer ut fra andre barn jeg kjenner. Vi møtes ofte noen ganger i måneden og jeg kjenner dette barnet ganske godt. 

Ville bare høre om det er flere 3åringer som er så lite kommunikative  eller om jeg burde ta det på alvor? 

Anonymkode: 332b1...ca8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre ting ved barnet du har merket deg som ikke er så normalt? Eller er det kun dette?

Anonymkode: bc6a2...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Har en 4-åring som aldri svarer. Tror han bare ikke synes det er interessant å svare, det er til å bli gal av. 

Prater helt greit om han vil, men å svare, si hei når andre sier hei osv. er helt umulig. 

Anonymkode: 832f7...ece

AnonymBruker
Skrevet

Min var også sånn. Litt sær type liksom. Er nå førsteklassing og helt annerledes. Slapp av, det går seg til. 

Anonymkode: 3ac8c...69d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en 4-åring som aldri svarer. Tror han bare ikke synes det er interessant å svare, det er til å bli gal av. 

Prater helt greit om han vil, men å svare, si hei når andre sier hei osv. er helt umulig. 

En på 4 er stor nok til å skjønne at man svarer når noen sier hei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet, og når jeg sier ifra så sier han bare "Jeg vil ikke". Lite jeg får gjort med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det andre ting ved barnet du har merket deg som ikke er så normalt? Eller er det kun dette?

Det er noe med hele kommunikasjonen som jeg liksom stusser litt over, uten å kunne sette fingeren på det. Det er liksom veldig lite kommunikasjon. Men, hun er jo bare 3 år, så jeg håper jo det blir litt lettere etter hvert. Men de fleste 3åringer jeg har møtt har liksom skravla ganske mye til foreldrene sine, men jeg hører veldig sjeldent hun si noe til foreldrene. Hvis hun sier noe, så er det sjeldent retta mot noen, hvis dere skjønner? Bare en sånn setning ut i løse lufta, som ikke ønsker noe svar fra noen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min var også sånn. Litt sær type liksom. Er nå førsteklassing og helt annerledes. Slapp av, det går seg til. 

Anonymkode: 3ac8c...69d

Godt å høre😀

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har ei niese som er slik. Er hun hos oss så krever vi at hun sier hei når noen sier hei, vide normal folkeskikk rett og slett. Forklarer hvorfor det er viktig. Så her sier hun nå, hei, hadet, kan jeg få, osv osv. Andre steder følges det ikke opp så der er hun litt og stum.

Du har nok en jobb å gjøre...

Anonymkode: 70627...2a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei niese som er slik. Er hun hos oss så krever vi at hun sier hei når noen sier hei, vide normal folkeskikk rett og slett. Forklarer hvorfor det er viktig. Så her sier hun nå, hei, hadet, kan jeg få, osv osv. Andre steder følges det ikke opp så der er hun litt og stum.

Jeg har lagt mye jobb i det allerede, takk. Følger opp hver gang og har gjort det lenge. Men takk for "råd" 🙄

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

🙄 å om hun ikke sagt hei så hadde hun ikke fått kommet da?🙄

Anonymkode: 2eac3...38a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Likevel finnes det flere som ikke sier hei, det går seg til en gang 

Anonymkode: 2eac3...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 7 åring som er lik. Skravler hull i hodet på oss hjemme, sier ikke et ord til andre omtrent. Sier selv at det er flaut (jeg overdriver litt, så ingen grunn til p slenge Selektiv mutisme her). 

Anonymkode: 923c9...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel litt typisk mange småbarn når man er samlet flere utover kjernefamilien. Å forvente noe særlig svar på «har du vært i barnehagen i dag?» hadde jeg ikke gjort, husk på at en 3åring lever i nuet og smalltalk er ikke en del av deres sosiale evner..

Anonymkode: eef0d...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...