AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Jeg er skråsikker på at eksen er en narsisist! Det er umulig å samarbeide med han. Han straffer ungene og gjør som han vil om ikke alt blir sånn som han vil. Jeg er lei meg på barna sine veiner. Jeg går aldri igjen i diskusjon med han, for det ender bare med personangrep, antakelser og at han har stort behov for å trykke meg ned og skylle alt på meg. Han vrir å vender på alt og sier at jeg må ta konsekvensene for mine valg. Han har så stort ego og behov for makt og kontroll! Alt handler om å vinne og det finnes ikke grenser for hva han kan si og hvilken straff han kan finne på. Etter en uenighet straffer han ungene atter en gang og denne gangen saboterer han samvær og svarer ikke på meldinger. Jeg har virkelig prøvd alt av teknikker for å ha et ok samarbeid, men det nytter ikke. Jeg vil aldri synke på hans nivå og har fått streng beskjed av venner/familie og aldri dele noe som helst med han. Jeg er en person som er raus og vil kun det beste for barna mine og tross alt han har vært skikkelig stygg/drittsekk moy meg i mange år klarer jeg å tenke på han som kun pappaen til mine barn som de elsker like høyt som meg. Jeg er der nå at jeg helst ikke ønsker kontakt med han, men det går jo ikke men når han ikke lengrer svare meg hva skal jeg gjøre da? Tar i mot alle råd/tips jeg kan få🙏 Anonymkode: 60828...385 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Ha minst mulig kontakt. Ikke gå inn i diskusjoner, ikke forsvar deg, ikke gi han en grunn til å bruke personangrep. Skriver han en melding, svar helt kort, og bare hvis nødvendig. For eksempel "ok". Prøv å bare forhold deg skriftlig, enten sms eller mail. Hvordan saboterer han samvær? Lar han være å ha samvær, eller leverer han ikke barna tilbake? Ved førstnevnte, ikke lag oppstyr rundt det. Dokumenter når han ikke har samvær (ta bilder ila de dagene, og skriv et notat i en dagbok med dato). Bildene blir registrert med dato og er god nok dokumentasjon. Ved sistnevnte gir du han skriftlig beskjed om at han må levere ungene. Ikke gå inn i diskusjon. Ikke noe, men, jo fordi.. helt kort! Hvis det gjentar seg flere ganger går du til advokat og eventuelt videre til politi og melder sak. Hvordan straffer han ungene? Er det snakk om omsorgssvikt? Eller annen form for straff? Også her: dokumenter alt. Jeg har vært der jeg også. Det er ufattelig vanskelig å være så beinhard på formen på kommunikasjonen. Men det er det eneste som hjelper. Ikke mat en sulten løve for hånd. Den kan ta hele armen. Anonymkode: 6859f...c4c 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ha minst mulig kontakt. Ikke gå inn i diskusjoner, ikke forsvar deg, ikke gi han en grunn til å bruke personangrep. Skriver han en melding, svar helt kort, og bare hvis nødvendig. For eksempel "ok". Prøv å bare forhold deg skriftlig, enten sms eller mail. Hvordan saboterer han samvær? Lar han være å ha samvær, eller leverer han ikke barna tilbake? Ved førstnevnte, ikke lag oppstyr rundt det. Dokumenter når han ikke har samvær (ta bilder ila de dagene, og skriv et notat i en dagbok med dato). Bildene blir registrert med dato og er god nok dokumentasjon. Ved sistnevnte gir du han skriftlig beskjed om at han må levere ungene. Ikke gå inn i diskusjon. Ikke noe, men, jo fordi.. helt kort! Hvis det gjentar seg flere ganger går du til advokat og eventuelt videre til politi og melder sak. Hvordan straffer han ungene? Er det snakk om omsorgssvikt? Eller annen form for straff? Også her: dokumenter alt. Jeg har vært der jeg også. Det er ufattelig vanskelig å være så beinhard på formen på kommunikasjonen. Men det er det eneste som hjelper. Ikke mat en sulten løve for hånd. Den kan ta hele armen. Anonymkode: 6859f...c4c Tusen takk for tilbakemelding. Han hører ikke på meg uansett, men jeg skal ta med meg det å skrive ned og ta bilder. Denne gangen samboterte han med å ikke svare på sms ang levering av barna pga han er sur på meg. Han kan lage en avtale som ikke gjelder i neste øyeblikk. Han nekter dele på utgifter som vi skal gjøre da vi har 50/50 deling. Han har nazi oppdragelse og blir som et barn når barna trasser, men er ellers flink å finne på ting med barna og har noen gode egenskaper. Jeg synes synd på han, for han kan ikke ha det godt med seg selv. Som sagt jeg har vært flink lenge til å holde meg kort og sakelig når vi komminiserer, men denne gangen forsvarte jeg meg og gikk i diskusjon med han pga jeg ble så oppgitt på ungene sine veiner. Det å måtte forklare barna at nei dere skal ikke til pappa alikevel gjør så vondt. I dag når det ene barnet spørte om det, sa jeg at pappa ikke svarte meg på melding. Jeg kom ikke på noe annet jeg kunne si. Anonymkode: 60828...385 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Mitt beste tips: Dokumenter alt! Hver gang han ikke har samvær, send en sms hvor du bekrefter at samværet ikke blir gjennomført. Hold alt skriftlig. Før samværslogg som kan dokumenteres med meldinger. Så bruker du dette som dokumentasjon på hva som er den faktiske fordelingen og krever barnebidrag på den måten. Utenom det, er tiden den beste hjelpen. Barna blir større og får langt mer å si, og om de da velger han bort i større eller mindre grad, har de anledning til det. Dokumenter også hendelser i tilfelle rettssak. Man klarer ikke å huske alt, og da er en loggbok gull verdt. Min går 13 år tilbake i tid, og kom senest til nytte for ett år siden. Anonymkode: 5f7b8...aab 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Selv om du har 50/50 deling, så kan du be nav regne ut og kreve inn barnebidrag. Det er ofte en som tar seg av utgifter som barnehage/skole fritidsaktiviteter og innkjøp av klær til sesongen. Jeg antar du gjør dette, siden han nekter å betale deg hans del? Bruk nav. Ikke ta kampen selv for da kan han bruke penger som makt. Jeg kjenner meg igjen å synes synd på. Men det må du legge bort (en prosess i seg selv). alle er ansvarlige for egne handlinger, uavhengig av hvordan de har det. Se bare på handlingene og konsentrer deg på handlingen han utfører og ikke tenk på hvordan han har det. For bare han kan fikse seg selv. Han blir ikke bedre/friskere av at du synes synd på han. Ja det gjør vondt å forklare barna at pappa ikke dukker opp. Men du er ikke skyld i dette. Jeg snakket med terapeuten min om dette. Hvordan jeg bør legge det frem. Jeg kom alltid med en eller annen unnskyldning og bortforklare. Jeg trodde jeg skånet barna. Men hun var egentlig ganske fin der. For hun sa, at hvis barna spør, og du ikke vet hvorfor han ikke dukker opp ( og en krangel er ikke god nok grunn, så derfor vet du faktisk ikke hvorfor han ikke dukker opp), så svar at: det vet jeg ikke, dere må nesten spørre pappa pm det, for bare han kan svare på h orfor han ikke dukker opp. Anonymkode: 6859f...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om du har 50/50 deling, så kan du be nav regne ut og kreve inn barnebidrag. Det er ofte en som tar seg av utgifter som barnehage/skole fritidsaktiviteter og innkjøp av klær til sesongen. Jeg antar du gjør dette, siden han nekter å betale deg hans del? Bruk nav. Ikke ta kampen selv for da kan han bruke penger som makt. Jeg kjenner meg igjen å synes synd på. Men det må du legge bort (en prosess i seg selv). alle er ansvarlige for egne handlinger, uavhengig av hvordan de har det. Se bare på handlingene og konsentrer deg på handlingen han utfører og ikke tenk på hvordan han har det. For bare han kan fikse seg selv. Han blir ikke bedre/friskere av at du synes synd på han. Ja det gjør vondt å forklare barna at pappa ikke dukker opp. Men du er ikke skyld i dette. Jeg snakket med terapeuten min om dette. Hvordan jeg bør legge det frem. Jeg kom alltid med en eller annen unnskyldning og bortforklare. Jeg trodde jeg skånet barna. Men hun var egentlig ganske fin der. For hun sa, at hvis barna spør, og du ikke vet hvorfor han ikke dukker opp ( og en krangel er ikke god nok grunn, så derfor vet du faktisk ikke hvorfor han ikke dukker opp), så svar at: det vet jeg ikke, dere må nesten spørre pappa pm det, for bare han kan svare på h orfor han ikke dukker opp. Anonymkode: 6859f...c4c Takk for svar. Jeg betaler bidrag til han. Han driver eget firma og tar nok bevisst ut lite! Barnehage regningen er heldigvis delt i 2. Ytterklær å sko i barnehage nekter han å dele på, men barna bruker mye av det jeg har kjøpt uansett. Fotballsko etc må kjøpes dobbelt av. Jeg skal huske å få nedskrevet ting. Takk for tips ang hva jeg Kan si til barna🙏 Anonymkode: 60828...385 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mitt beste tips: Dokumenter alt! Hver gang han ikke har samvær, send en sms hvor du bekrefter at samværet ikke blir gjennomført. Hold alt skriftlig. Før samværslogg som kan dokumenteres med meldinger. Så bruker du dette som dokumentasjon på hva som er den faktiske fordelingen og krever barnebidrag på den måten. Utenom det, er tiden den beste hjelpen. Barna blir større og får langt mer å si, og om de da velger han bort i større eller mindre grad, har de anledning til det. Dokumenter også hendelser i tilfelle rettssak. Man klarer ikke å huske alt, og da er en loggbok gull verdt. Min går 13 år tilbake i tid, og kom senest til nytte for ett år siden. Anonymkode: 5f7b8...aab Tusen takk for svar🙏 Anonymkode: 60828...385
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg er skråsikker på at eksen er en narsisist! Det er umulig å samarbeide med han. Han straffer ungene og gjør som han vil om ikke alt blir sånn som han vil. Jeg er lei meg på barna sine veiner. Jeg går aldri igjen i diskusjon med han, for det ender bare med personangrep, antakelser og at han har stort behov for å trykke meg ned og skylle alt på meg. Han vrir å vender på alt og sier at jeg må ta konsekvensene for mine valg. Han har så stort ego og behov for makt og kontroll! Alt handler om å vinne og det finnes ikke grenser for hva han kan si og hvilken straff han kan finne på. Etter en uenighet straffer han ungene atter en gang og denne gangen saboterer han samvær og svarer ikke på meldinger. Jeg har virkelig prøvd alt av teknikker for å ha et ok samarbeid, men det nytter ikke. Jeg vil aldri synke på hans nivå og har fått streng beskjed av venner/familie og aldri dele noe som helst med han. Jeg er en person som er raus og vil kun det beste for barna mine og tross alt han har vært skikkelig stygg/drittsekk moy meg i mange år klarer jeg å tenke på han som kun pappaen til mine barn som de elsker like høyt som meg. Jeg er der nå at jeg helst ikke ønsker kontakt med han, men det går jo ikke men når han ikke lengrer svare meg hva skal jeg gjøre da? Tar i mot alle råd/tips jeg kan få🙏 Anonymkode: 60828...385 Kommuniser minst mulig med han , og helst på Mail i en profesjonell tone , fikk jeg som råd av advokat etc . Blokker han på tlf . Aldri forvent noe . Men loggfør når han ikke møter opp til samvær . Alt for han handler om hersketeknikk , makt og kontroll . Snakk med fvk alene , for å rådføre deg . Hvis det er mulig å få med han på en time, gjør det. Å lag til en vanntett avtale der han må hente / levere til faste tider . Evnt gi beskjed når han ikke kommer. Han liker makten han nå har ved å trenere avtaler , silent treatment etc . Han er ikke frisk . Og til mer kaos og utrygghet han klarer skape , dess mer koser han seg . Øv på å være uberørt . Ikke diskuter med han , å ikke gå i forsvar . Å vurder å ta full omsorg selv . Hvis han konstant bryter avtaler , er det bedre han har mindre / færre samvær . Dette får du til ved å loggføre avtalene han bryter , men uten å gå i diskusjon med han . Ha heller en dialog med fagfolk på hvordan håndtere han . 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 NiceOrNothing skrev (4 minutter siden): Kommuniser minst mulig med han , og helst på Mail i en profesjonell tone , fikk jeg som råd av advokat etc . Blokker han på tlf . Aldri forvent noe . Men loggfør når han ikke møter opp til samvær . Alt for han handler om hersketeknikk , makt og kontroll . Snakk med fvk alene , for å rådføre deg . Hvis det er mulig å få med han på en time, gjør det. Å lag til en vanntett avtale der han må hente / levere til faste tider . Evnt gi beskjed når han ikke kommer. Han liker makten han nå har ved å trenere avtaler , silent treatment etc . Han er ikke frisk . Og til mer kaos og utrygghet han klarer skape , dess mer koser han seg . Øv på å være uberørt . Ikke diskuter med han , å ikke gå i forsvar . Å vurder å ta full omsorg selv . Hvis han konstant bryter avtaler , er det bedre han har mindre / færre samvær . Dette får du til ved å loggføre avtalene han bryter , men uten å gå i diskusjon med han . Ha heller en dialog med fagfolk på hvordan håndtere han . Takk for gode tips/råd. Jeg kan desverre ikke ha full omsorg pga jobben min. Det er som du bekskriver min eks. Han tror han straffer meg, men det er kun barna han straffer! Anonymkode: 60828...385 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for gode tips/råd. Jeg kan desverre ikke ha full omsorg pga jobben min. Det er som du bekskriver min eks. Han tror han straffer meg, men det er kun barna han straffer! Anonymkode: 60828...385 Jeg har bestilt time på fvk, men han dukker nok ikke på. Håper jeg kan ta timen aleine eventuelt. Anonymkode: 60828...385
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for gode tips/råd. Jeg kan desverre ikke ha full omsorg pga jobben min. Det er som du bekskriver min eks. Han tror han straffer meg, men det er kun barna han straffer! Anonymkode: 60828...385 I feel You , vært borti en sånn en selv . Nesten bedre å bytte jobb å ha barna selv , hvis det er mulig . Evnt ansette barnepike . Å ha langvarig samarbeid med en sånn er psykisk utmattende , det han driver med er psykisk vold . Både mot deg og ungene . Å han nyter det . 3
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har bestilt time på fvk, men han dukker nok ikke på. Håper jeg kan ta timen aleine eventuelt. Anonymkode: 60828...385 Kan være minst like fruktbart å ta den timen alene . Å kall inn han neste gang . 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tusen takk for tilbakemelding. Han hører ikke på meg uansett, men jeg skal ta med meg det å skrive ned og ta bilder. Denne gangen samboterte han med å ikke svare på sms ang levering av barna pga han er sur på meg. Han kan lage en avtale som ikke gjelder i neste øyeblikk. Han nekter dele på utgifter som vi skal gjøre da vi har 50/50 deling. Han har nazi oppdragelse og blir som et barn når barna trasser, men er ellers flink å finne på ting med barna og har noen gode egenskaper. Jeg synes synd på han, for han kan ikke ha det godt med seg selv. Som sagt jeg har vært flink lenge til å holde meg kort og sakelig når vi komminiserer, men denne gangen forsvarte jeg meg og gikk i diskusjon med han pga jeg ble så oppgitt på ungene sine veiner. Det å måtte forklare barna at nei dere skal ikke til pappa alikevel gjør så vondt. I dag når det ene barnet spørte om det, sa jeg at pappa ikke svarte meg på melding. Jeg kom ikke på noe annet jeg kunne si. Anonymkode: 60828...385 Ved 50-50% deling trenger man ikke dele på utgiftene. Du har klær til barna hos deg og dekker alt hos deg. Han får ordne seg selv. Muligens vil han være vrang først, men hvis han er narsissist vil han neppe takle at barna går på skole i skitne klær når de er hos han. Og dersom han tjener mer enn deg skal du selvfølgelig ha barnebidrag. Det har man krav på. Anonymkode: a639a...945
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): I feel You , vært borti en sånn en selv . Nesten bedre å bytte jobb å ha barna selv , hvis det er mulig . Evnt ansette barnepike . Å ha langvarig samarbeid med en sånn er psykisk utmattende , det han driver med er psykisk vold . Både mot deg og ungene . Å han nyter det . Jeg vet, han har drevet med psykisk vold i mangen år! Jeg har en så god jobb som gjør at jeg klarer meg greit og det ganget barna men jeg kan ha de en uke mer. Han er farlig. Han truet meg om å ta fra meg barna eller at han skulle ha de 70% i fjor rett etter bruddet. Jeg frykter han vrir å vender på alt for å sette meg i et dårlig lys, for rettens vei er den eneste måten for å få endret på samværsavtalen🤯 Anonymkode: 60828...385
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ved 50-50% deling trenger man ikke dele på utgiftene. Du har klær til barna hos deg og dekker alt hos deg. Han får ordne seg selv. Muligens vil han være vrang først, men hvis han er narsissist vil han neppe takle at barna går på skole i skitne klær når de er hos han. Og dersom han tjener mer enn deg skal du selvfølgelig ha barnebidrag. Det har man krav på. Anonymkode: a639a...945 Jeg tjener mer enn han og derfor betaler jeg bidrag til han. Han er så gniten på alt uten om seg selv og sender barna i både hullete sko og klær🙈 Anonymkode: 60828...385 2
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tjener mer enn han og derfor betaler jeg bidrag til han. Han er så gniten på alt uten om seg selv og sender barna i både hullete sko og klær🙈 Anonymkode: 60828...385 Noter og dokumenter . Alt som er disfunksjonelt og går utover barna . Det kan bli advokatmat en dag . Den dagen du får helt nok av å ha med han å gjøre . Skriv dagbok eller logg . 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Noter og dokumenter . Alt som er disfunksjonelt og går utover barna . Det kan bli advokatmat en dag . Den dagen du får helt nok av å ha med han å gjøre . Skriv dagbok eller logg . Takk for råd, jeg skal begynne å gjøre det og ja det blir nok en lang liste etter hvert! Anonymkode: 60828...385 2
Andro Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 Du gjør mye riktig, ved å ikke gå inn i debatter og ikke utlevere deg på noe vis. Jeg støtter deg i at dette er en kar med narsissistiske trekk, og han bruker mange strategier for å utøve psykisk vold mot både barna og deg. Det er bare to forsvarlige måter å kommunisere med en narsissist på: - Null kontakt - som ofte er umulig når man har felles barn - Grey stone - kun det aller mest nødvendige av praktiske beskjeder. Null følelser, ingen informasjon ut over det helt nødvendige, ikke forsvar deg, ikke tilbakevis løgn, bare flatt alvorlig ansikt, ikke bli med på spillet. Støtter den over som skriver at du skal søke om både bidragsfastsetting og innfordring fra NAV, og ikke kommunisere om penger. Det er på ingen måte synd på ham. Han vet hva han gjør. Det er ikke en tilstand som kan behandles i særlig grad, og i de tilfellene den blir diagnostisert dreier det stort sett om rettspsykiatri, fordi de virkelig kan trø over. Han kommer også til å utøve psykisk vold mot barna, og gjøre urimelig forskjell på dem. Det er ingen grunn til at du skal pushe på for samvær, om ikke han holder orden på dette selv. Tid med ham er ikke det sunneste for ungene dine. Ikke prøv å dekke over for ham overfor barna. Du skal ikke sverte ham heller, men svar nøytralt: "Jeg sendte en melding, og han har ikke svart. Da tror jeg ikke at han kommer." Barna får noen skuffelser, og du er den som får ansvar for all emosjonell støtte i disse hendelsene.Jeg tenker at det er viktig for dem at du bekrefter: "Det går fint. Jeg er alltid her for dere." Ikke gi dem noen følelse av at du ønsker at de heller hadde vært hos far. Bare anerkjenn sorgen deres, og vær der. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #19 Skrevet 7. mai 2023 Det er noen «regler» man burde leve etter når man dealer med en sånn person. Svar kun på det som har med barna å gjøre. Kommer han med usanne beskyldninger om deg så trenger du ikke forsvare deg, bare si at det vet du at ikke stemmer. Trakasserer han deg så lar du vær å svare. Om meldingen/samtalen inneholder f.eks både spørsmål om barna og trakassering så svarer du på det som har med barna å gjøre og ikke det andre Anonymkode: 8e9e5...320 2 2
NiceOrNothing Skrevet 7. mai 2023 #20 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet, han har drevet med psykisk vold i mangen år! Jeg har en så god jobb som gjør at jeg klarer meg greit og det ganget barna men jeg kan ha de en uke mer. Han er farlig. Han truet meg om å ta fra meg barna eller at han skulle ha de 70% i fjor rett etter bruddet. Jeg frykter han vrir å vender på alt for å sette meg i et dårlig lys, for rettens vei er den eneste måten for å få endret på samværsavtalen🤯 Anonymkode: 60828...385 Enda viktigere at du loggfører alt han gjør / ikke gjør . I en evnt rettsak har du sterke kort på hånden . Det har ikke han . Ikke vær så redd han . Det er akkurat det han ViL at du skal være . Han er en hevngjerrig , lite samarbeidsvillig LITEN mann , som ligger tynt an i en evnt rettsak . I promise You ❤️ 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå