AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Står opp med ungen og går på badet, ungen henger i beina og vil ut av badet Lager frokost m ns ungen løper rundt og gjør farlige ting, må forfølge, får til slutt smurt et par skeive skiver og dratt frem grøt til ungen. Ungen vil holde alt selv og grafser i grøten, kaster alt på gulvet. Blir utolmodig, roper og vil opp. Jeg får ikke fullført de tos kivene mine. Går ut, sitter i vogna, skriker og vil bæres. Roer seg litt ute og på tur. Kommer hjem busser i evigheter for å få i søvn. Ungen våkner og flyr rundt, må forfølges ellers gjør den ting vi har sagt nei til. Prøver å sysselsette med leker men er ikke interessert Lager middag setter ungen i matstol for p få gjennomført matlagingen, ungen roper og vil opp, må underholdes og gis stadig nye ting for å holde seg noenlunde rolig Spiser middag, må underholdes, vil ha alt på bordet. Får ikke spist opp da ungen skriker og hopper opp og ned i stolen. Prøver å rydde kjøkkenet, men må leke med ungen og forfølge. Går på badet og pusser tenner, u gen leke litt for seg der, endelig litt ro for den drar i beina mine eller signaliserer på døren at vil ut. Alle bleier og på/avkledning skjer i bevegelse mens ungen flyr rundt. Busser og ammer ungen i søvn, legger med me dungen elles sover den ikke, er også totalt utslitt så ligger i sengen fra halv syv/syv og til enste dag hvor alt går på repeat. Er det slik hos dere andre også?😅😅😅 Anonymkode: 5e01a...b47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Hos mange, i mindre eller større grad Anonymkode: 45718...921
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hos mange, i mindre eller større grad Anonymkode: 45718...921 Var ikke ute etter det generelle, men "personlige" svar fra de her inne om de også har det slik😊 Anonymkode: 5e01a...b47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 To av våre tre var slik. De siste var en bedagelig kar😅 Anonymkode: 9390c...286
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Var ikke ute etter det generelle, men "personlige" svar fra de her inne om de også har det slik😊 Anonymkode: 5e01a...b47 Ja, frem til de begynner å nærme seg 2. Da blir det noe enklere Anonymkode: 45718...921 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, frem til de begynner å nærme seg 2. Da blir det noe enklere Anonymkode: 45718...921 Det var min personlig erfaring Anonymkode: 45718...921 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Er en mager trøst å se at det er så mange andre som også må legge seg kl 18.30 med barnet😅 Anonymkode: 5e01a...b47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Tja en del er likt. Jeg sitter mye på gulvet med henne, omtrent hele dagen når vi ikke er ute. Nå kan man jo leke ute og det liker hun:) Min protesterer på å bli satt i vogna, bleieskift, vil ha alt på bordet, blir fort sint osv. Men det går som regel fort over og hun roer seg. Jeg prøver å være rolig og bestemt og bruker en del avledning som leker, smokk, sang osv. Gir oftere brød enn grøt for det spises lettere selv så får jeg og spist. Gir bare 1 og 1 bit mat og roser når det går i munnen. Har tallerken til hun begynner å leke med den da tar jeg bare bort. Må ha sele i stolen. Her ser vi og på TV 20 min så jeg kan spise i ro eller hvile litt. Lager sjeldent mat før mannen er hjemme. Gjør generelt lite fornuftig. Legger meg og med henne og må amme/bysse/trille til dupper og kveld. Synes det har blitt litt bedre siste mnd, er 14 mnd nå Anonymkode: 4a836...6fd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 Ja var likt, men fant løsninger rundt det☺️ Har du lekegrind? Få barnet oppi der når du skal gjøre ting. Anonymkode: 2bdda...165
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Hjelper litt å legge lista veldig lavt for hva man skal få til og barnesikre så mye som mulig. Jeg sier og hva vi skal gjøre og prøver å involvere og forberede og gjenta, feks nå skal vi skifte bleie, kan du gå til stellebordet, 1-2-3 opp osv. Synes det funker litt. Og øver på sitt på rumpa og vent feks om jeg skal ta noe ut av ovnen. Roser for alt barnet gjør rolig og ordentlig men aner ikke om det er pedagogisk 😄 Anonymkode: 4a836...6fd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja var likt, men fant løsninger rundt det☺️ Har du lekegrind? Få barnet oppi der når du skal gjøre ting. Anonymkode: 2bdda...165 Ja det har jeg, ungen blir hysterisk oppi der, hadde ungen bare vært oppi der så hadde det jo ikke vært noe problem😂 Anonymkode: 5e01a...b47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tja en del er likt. Jeg sitter mye på gulvet med henne, omtrent hele dagen når vi ikke er ute. Nå kan man jo leke ute og det liker hun:) Min protesterer på å bli satt i vogna, bleieskift, vil ha alt på bordet, blir fort sint osv. Men det går som regel fort over og hun roer seg. Jeg prøver å være rolig og bestemt og bruker en del avledning som leker, smokk, sang osv. Gir oftere brød enn grøt for det spises lettere selv så får jeg og spist. Gir bare 1 og 1 bit mat og roser når det går i munnen. Har tallerken til hun begynner å leke med den da tar jeg bare bort. Må ha sele i stolen. Her ser vi og på TV 20 min så jeg kan spise i ro eller hvile litt. Lager sjeldent mat før mannen er hjemme. Gjør generelt lite fornuftig. Legger meg og med henne og må amme/bysse/trille til dupper og kveld. Synes det har blitt litt bedre siste mnd, er 14 mnd nå Anonymkode: 4a836...6fd Min er ikke interessert i TV, har aldri tatt smokk, og lar seg ikke avlede av sang eller annet, den vil bestemme selv hva den vil😂 Anonymkode: 5e01a...b47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Har en jente som er 21 mnd. nå og dette er veldig gjenkjennbart. Hun er imidlertid vårt 3. barn, så vi visste hva vi gikk til. 😉 Anonymkode: 20e58...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Første ungen var ganske lik. Andre ungen er ganske rolig. Anonymkode: f537b...677
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 Har også en sta turbokanin. Skal gjøre alt selv, og helst ting hun ikke får lov til (klatre i trappa, pirke borti ovnen, og ute - spise alt av steiner, pinner, kongler etc). Hun har også begynt å gå, men veldig ustødig, så reiser seg opp og øver. Klarer ikke sitte stille lenger, må fotfølge henne overalt nesten! Heldigvis ikke alt for utålmodig, så rundt måltider o.l. går det greit så langt i hvert fall. Anonymkode: e0642...f7a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 Det er mye likt her altså. 😂 Men altså helt ærlig vi setter på Tven på morgenen så vi får drukket kaffe og sånn. Ofte etter barnehagen også, men da er hun gjerne ganske sliten og. Lager bare enkel middag hvis jeg er alene med henne og bruker mer tid på skikkelig matlaging når samboer har fri eller kommer tidlig hjem fra jobb. Det med bleieskift og påkledning har vært et mareritt lenge, men nå har hun plutselig endret seg litt ved bleieskift. Protesterer først, men så ligger hun rolig og holder oppe beina. (18mnd) Hun reiser seg alltid i stolen under middagen og vi ender opp med å la henne leke på kjøkkenet mens vi spiser. Hun har en skuff der med ufarlige ting hun får leke med. Hun liker også å leke med tomflasker og slikt. Anonymkode: 498b1...549
smurfebuss Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 Ja, disse ettåringene er jaggu travle. 😅 Det er lov å sette grenser, f.eks at de må vente litt ved bordet (litt mer for hver dag) til du får spist opp, eller vente litt med å gå ut av badet til du er ferdig. Prøv å inkludere barnet i de situasjonene som er vanskelig; klatre opp i vogna selv, ta på sele selv, putte foten inn i buksa, løfte på rumpa for å få på ny bleie. De er egentlig kapable til å være veldig selvstendige i den aldren, men de må få hjelp til å få lov. Benevn alt du gjør sånn at barnet lærer seg hva som skjer og hva dere egentlig venter på, f.eks hvis du lager mat: barnet aner ikke instinktivt at det er det som skjer - det er bare sultent og sitter i en stol der det pleier å komme mat. Dra barnet nærmere kjøkkenbenken og si hva du holder på med. Hvis det er ting som gjør at ungen må fotfølges: flytt opp i høyden, sett opp grind, sperr av rom etc. Hos oss sto dobørsten høyt oppå ei hylle f.eks, alle hyller var festet til veggen og fylt opp med bøker/kurver/bokser så de ikke kunne klatre, alle stoler var i en periode oppå bordet mellom hvert måltid. Også var bæresele en skikkelig redning når jeg trengte to hender fri ved middagslaging, rydding, klesvask osv. Særlig han minste måtte ha mye nærhet, og det å slenge ham i sela på ryggen ga oss begge det vi trengte: nærhet for den ene, tid til å gjøre noe annet enn å fly etter ettåringen for den andre. Og ang legging så satt jeg ved siden av den senga i årevis (har to barn), eller i gangen utenfor, og til tider bare la jeg meg 19.30 selv og. Småbarn er en krevende tid! Kos, men slitsomt. Det blir heldigvis mindre travelt etter hvert (men da kommer alle fritidsaktivitetene 😆).
lajlaj Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 20.53): Står opp med ungen og går på badet, ungen henger i beina og vil ut av badet Lager frokost m ns ungen løper rundt og gjør farlige ting, må forfølge, får til slutt smurt et par skeive skiver og dratt frem grøt til ungen. Ungen vil holde alt selv og grafser i grøten, kaster alt på gulvet. Blir utolmodig, roper og vil opp. Jeg får ikke fullført de tos kivene mine. Går ut, sitter i vogna, skriker og vil bæres. Roer seg litt ute og på tur. Kommer hjem busser i evigheter for å få i søvn. Ungen våkner og flyr rundt, må forfølges ellers gjør den ting vi har sagt nei til. Prøver å sysselsette med leker men er ikke interessert Lager middag setter ungen i matstol for p få gjennomført matlagingen, ungen roper og vil opp, må underholdes og gis stadig nye ting for å holde seg noenlunde rolig Spiser middag, må underholdes, vil ha alt på bordet. Får ikke spist opp da ungen skriker og hopper opp og ned i stolen. Prøver å rydde kjøkkenet, men må leke med ungen og forfølge. Går på badet og pusser tenner, u gen leke litt for seg der, endelig litt ro for den drar i beina mine eller signaliserer på døren at vil ut. Alle bleier og på/avkledning skjer i bevegelse mens ungen flyr rundt. Busser og ammer ungen i søvn, legger med me dungen elles sover den ikke, er også totalt utslitt så ligger i sengen fra halv syv/syv og til enste dag hvor alt går på repeat. Er det slik hos dere andre også?😅😅😅 Anonymkode: 5e01a...b47 Jeg bare lurer på: Hvor mye "farlige" ting og "nei"-ting har dere hjemme? Vi har ingen sånne ting. Hva er det som er så farlig? Vi har byttet bleier stående siden babyen var 9 måneder gammel. Eneste som funket. Hvorfor har dere så mye greier på bordet under middag om det ikke funker for dere? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 lajlaj skrev (6 timer siden): Jeg bare lurer på: Hvor mye "farlige" ting og "nei"-ting har dere hjemme? Vi har ingen sånne ting. Hva er det som er så farlig? Vi har byttet bleier stående siden babyen var 9 måneder gammel. Eneste som funket. Hvorfor har dere så mye greier på bordet under middag om det ikke funker for dere? Greiene på bordet er jo glass og bestikk, salt, en flaske, sånne ting. Ellers klatrer den opp i vinduskarmen, opp i sofaen, på tripptrapp stolen, tar tak i alt den når på hyller og bord, planter, osv. Drar med store gulvlamper. Kan jo fjerne alt men da blir det lite hyggelig her hjemme og veldig sterilt. Anonymkode: 5e01a...b47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå