AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Del Skrevet 7. mai 2023 Jeg får ikke nok lån i noen banker til å kjøpe meg bolig, så ønsker å kjøpe en hytte som jeg har råd til for sparepenger. Har sparekonto og bsu. Men jeg vet at man ikke kan bruke bsu på hytte, men hva når man ikke får lån til å kjøpe bolig da? Da får man jo aldri brukt de. Vurderer å avslutte kontoen siden det ikke er andre alternativer, men må man tilbakebetale renter man har fått på denne kontoen i tillegg til skatteutbetalingen? Eller er det kun de 20 prosentene? Anonymkode: dd92c...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Del Skrevet 7. mai 2023 Husk at du ikke kan opprette ny bsu konto i fremtiden hvis du avslutter kontoen nå. Dvs også i andre banker. Anonymkode: 924cc...e92 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Husk at du ikke kan opprette ny bsu konto i fremtiden hvis du avslutter kontoen nå. Dvs også i andre banker. Anonymkode: 924cc...e92 Skjønner det. Er 31 så har bare 3 år igjen uansett Anonymkode: dd92c...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 7. mai 2023 #4 Del Skrevet 7. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg får ikke nok lån i noen banker til å kjøpe meg bolig, så ønsker å kjøpe en hytte som jeg har råd til for sparepenger. Dette her kan faktisk ødelegge hele økonomien din og jeg håper det er godt gjennomtenkt. Hva er grunnen til at du ikke får lån? Når det gjelder BSU så kan du avslutte den når som helst, det er bare å skrive en melding til din bank. Husk følgende punkter: 1) Dersom pengene ikke brukes på bolig, så må du betale tilbake skattefordelene du har fått. Du bør finne ut hvor mye det er snakk om på forhånd og budsjettere for det. 2) Du kan ikke opprette BSU på nytt. Lykke til. Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 7. mai 2023 #5 Del Skrevet 7. mai 2023 Når du er for gammel for bsu kan du gjøre hva du vil med pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Del Skrevet 7. mai 2023 Man kan ikke kjøpe hytte av bsu pengene. Da får man en større regning etter hva jeg har skjønt. (hvis jeg ikke tar feil) Det må bli med sparepenger utenom som nevnt. Anonymkode: 924cc...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Del Skrevet 7. mai 2023 Schmuhu skrev (2 timer siden): Dette her kan faktisk ødelegge hele økonomien din og jeg håper det er godt gjennomtenkt. Hva er grunnen til at du ikke får lån? Når det gjelder BSU så kan du avslutte den når som helst, det er bare å skrive en melding til din bank. Husk følgende punkter: 1) Dersom pengene ikke brukes på bolig, så må du betale tilbake skattefordelene du har fått. Du bør finne ut hvor mye det er snakk om på forhånd og budsjettere for det. 2) Du kan ikke opprette BSU på nytt. Lykke til. Schmuhu Hvorfor kan det ødelegge hele økonomien min mener du? AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan ikke kjøpe hytte av bsu pengene. Da får man en større regning etter hva jeg har skjønt. (hvis jeg ikke tar feil) Det må bli med sparepenger utenom som nevnt. Anonymkode: 924cc...e92 Men hva skal jeg med penger på en bsu konto som jeg ikke kan bruke til bolig når jeg ikke får lån? Anonymkode: dd92c...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Del Skrevet 7. mai 2023 svartkatt skrev (1 time siden): Når du er for gammel for bsu kan du gjøre hva du vil med pengene. Så etter fylte 34 år kan jeg bruke de på hva jeg vil uten å måtte betale tilbake skatten? Anonymkode: dd92c...278 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 7. mai 2023 #9 Del Skrevet 7. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan det ødelegge hele økonomien min mener du? Fordi du spiller bort verdifull egenkapital som du potensielt kunne ha brukt på et boligkjøp. Da er vi tilbake til spørsmålet du ikke har svart på: Hvorfor får du ikke boliglån men har råd til en hytte? Her er det noe som surrer. Også om hyttekjøpet ikke går etter planen og det er oppussing eller verditap så er ikke det like lett å få likvidert pengene igjen. Det bør være gjennomtenkt som sagt. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Så etter fylte 34 år kan jeg bruke de på hva jeg vil uten å måtte betale tilbake skatten? Det hadde vært nytt for meg. Jeg forstår BSU slik at det må brukes til godkjente boligformål for å beholde skattefordelen, det er boligkjøp, avdrag, oppussing. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Del Skrevet 7. mai 2023 Du har ikke råd til boliglån, men skal betale for hytte og leie en bolig å bo i? Eller mener du at du skal bo i hytten? Har du i det heletatt sjekket om det er LOV å bruke den som helårsbolig, har du sjekket hvilke utgifter som kommer ved denne hytten? Har man ikke råd til bolig har man sjeldent råd til hytte. Det er kostbart.. Man får ikke strømstøtte på fritidsbolig, du må betale eiendomsskatt, renovasjon, vedlikehold , muligens bompenger.. Strøm +++ Vann og kloakk, hvordan skal du komme deg til og fra denne hytten? Bil? Er det en hytte som kan brukes hele året, med tanke på vei og føre. Fjerning av snø om det er privat vei.. Anonymkode: f7963...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #11 Del Skrevet 7. mai 2023 svartkatt skrev (2 timer siden): Når du er for gammel for bsu kan du gjøre hva du vil med pengene. Nei, man må fortsatt bruke de på bolig etc som før etter 34 år. Anonymkode: 924cc...e92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 7. mai 2023 #12 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, man må fortsatt bruke de på bolig etc som før etter 34 år. Anonymkode: 924cc...e92 Etter jeg er 45 og har hatt de og mer penger på en vanlig høyrentekonto? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Del Skrevet 7. mai 2023 Etter 34 år så er det helt fritt å ta ut rentene, og hvis man ønsker opprette en sparekonto eller spare i f.eks fond så kan man gjøre det men tror fortsatt man må bruke de pengene til bolig. Dette vet bankene mer konkret om. Anonymkode: 924cc...e92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #14 Del Skrevet 8. mai 2023 svartkatt skrev (11 timer siden): Etter jeg er 45 og har hatt de og mer penger på en vanlig høyrentekonto? Du kan ha BSU-penger til du er 100, men de er fortsatt låst til boligformål - om du ikke vil betale tilbake skattefradrag og renter. Dette er loven! Så lenge loven ikke forandres (med tilbakevirkende kraft), så er det slik. Anonymkode: 6967b...a9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #15 Del Skrevet 8. mai 2023 Hva skjer med BSU-kontoen når jeg fyller 34 år? Når du fyller 34 år kan du ikke lenger sette inn penger på din BSU-konto, men du trenger likevel ikke å avslutte den. For å få skattelette på det du har spart det siste året, må pengene stå på konto til over nyttår. Sjekk din banks rentebetingelser etter dette. Du kan beholde din BSU-konto så lenge du vil, men den må til syvende og sist brukes til boligformål. Se våre tips for sparing for deg over 34 år her Anonymkode: 8cc76...7d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Del Skrevet 8. mai 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner det. Er 31 så har bare 3 år igjen uansett Anonymkode: dd92c...278 BSU kan du la stå i all evighet Anonymkode: a9aba...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Del Skrevet 8. mai 2023 Behold bsu kontoen og fortsett å spar. Flytt gjerne kontoen til den banken med best rente per nå, da får du mer ut av pengene. Spar penger utenom også, gjerne i fond. Om du er flink å spare har du nok i ek etter noen år. Om det er helt umulig der du bor kan du vurdere å kjøpe bolig et annet sted å leie ut - i min by får du fine leiligheter til rundt 2 mil. Eventuelt vurdere å flytte på deg. Kan jo også være du møter noen å kjøpe bolig med iløpet av de neste årene? Enklere når man er to. Vil ikke anbefale å bruke penger på hytte/fritidsbolig før du har kjøpt leilighet/hus først. Anonymkode: 36d0e...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 8. mai 2023 #18 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du kan ha BSU-penger til du er 100, men de er fortsatt låst til boligformål - om du ikke vil betale tilbake skattefradrag og renter. Dette er loven! Så lenge loven ikke forandres (med tilbakevirkende kraft), så er det slik. Anonymkode: 6967b...a9d Min bsu ble avsluttet av banken og jeg opprettet en høyrente. Vet ikke om det var et sært tilfelle eller hva det var jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #19 Del Skrevet 8. mai 2023 svartkatt skrev (21 timer siden): Når du er for gammel for bsu kan du gjøre hva du vil med pengene. Nei, de står låst med mindre man vil ha en skattesmell. Anonymkode: 94adb...3d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 8. mai 2023 #20 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, de står låst med mindre man vil ha en skattesmell. Anonymkode: 94adb...3d6 Skjedde ikke i mitt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå