Gå til innhold

Konsekvenser for en 12-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jente på 12 år. Alltid vært alene med henne og føler ofte at jeg ikke har overskudd til å "ta kamper" i hverdagen, og dermed tror jeg ikke hun får de konsekvensene hun ofte burde hatt. Hun tester grenser hver dag, ved å svare meg frekt, kommer ikke hjem når hun skal, gjør aldri det hun får beskjed om - som å holde rommet i orden, sette vekk en tallerken, lyver om at hun har gjort lekser, osv.

Jeg jobber fulltid, og når jeg kommer hjem må jeg rydde klær fra gulvet, rydde opp etter HENNES frokost, støvsuge sand og smuler, plukke oppvask/skittentøy fra rommet hennes, og selvfølgelig lage middag og følge opp lekser. Hun vil ikke sove på kvelden, så ender ofte med at jeg bare må gå å legge meg, da jeg også må fungere på dagtid.

Føler at hun må overvåkes 24/7, og jeg er så sliten. Kan man ikke forvente mer av en 12-åring? Og hva er passende konsekvens å gi når hun gjør slike ting? Jeg praktiserer mye "alvorsprat" og å sette tidssperre på tlf hennes, slik at hun ikke får brukt apper. Ellers føler jeg ikke at det er så mye å "ta fra henne". "Husarrest" synes jeg heller ikke er særlig produktivt. 

Anonymkode: 15a3b...f2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ros er effektivt :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg heier på naturlige konsekvenser. Kommer ikke hjem når du skal? Nei da må jeg begynne å hente deg, du må komme hjem enda tidligere eller du får ikke gå ut neste gang 🤷‍♀️

Svarer frekt? - prøv igjen tenker jeg da 🤣 man snakker til andre på en god måte, man kommer langt med å være hyggelig. 

Rydder ikke rommet, nei, da fjerner jeg alt fra gulvet og legger det i boden🤣 det du ikke rydder, kan du heller ikke ha🤷‍♀️🤣

Hun er også stor nok til å hjelpe til med husarbeid, det kan du forvente. Gjerne mot en liten "ukelønn" - så har hun en motivasjonsfaktor også 😊

Endret av Millaca
  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Naturlige konsekvenser. Eks. Når du ikke holder avtaler så kan jeg ikke stole på deg. Da kan du ikke bli med ut på neste aktivitet. Sp kan du være med på den etter der igjen, men da må du bevise at du er et menneske som er til å stole på. 

Anonymkode: 8a24b...c12

• Liker 2
Skrevet

Finn ut hva som motiverer henne😊 sett av tid til å kose dere sammen, gode opplevelser. Ta deg tid til å lytte til henne - hvordan har hun det, hva er hun opptatt av? Rose henne og gi mye god oppmerksomhet når hun gjør som hun skal, snakker til deg på en god måte osv. Motivasjon er nok nøkkelen, samt et godt forhold/en trygg relasjon. 

Slutt å hente skittentøy og fat fra rommet hennes, du vasker KUN det som ligger i skittentøyskurven. Jeg sier til mine på 6 og 9 år at ingenting vaskes med mindre det havner i skittentøyskurven eller i oppvasken. Til slutt vil jo alle klærne ligge på gulvet - skitten. Hva skal hun gå med da? Igjen - naturlige konsekvenser 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor rydder du etter henne? Hent henne og få henne til å gjøre det selv.

Kommer hun ikke hjem når hun skal? Hent henne, det blir flaut, og hun får ikke gå ut neste gang. Gangen etter det kan man prøve igjen, da gjentar det samme seg.

Vask egne klær og det som ligger i skittentøyskurven. Ikke noe annet. Om nødvendig, ha to tallerkner/glass/bestikk til deg et sted hun ikke vet om, og bruk dette. Har hun ikke fikset tallerknene ut fra rommet og til oppvaskmaskinen, synd for henne.

Dette kan gjøres på en "hyggelig" måte, man må ikke være sur og streng liksom. Naturlige konsekvenser.

Jeg har tatt kamper fra ungene var et par år, og får nok igjen for det når de nærmer seg tenårene. De vet at jeg mener alvor når jeg setter ned foten (hvilket ikke skjer så ofte, men når jeg gjør det, så er det ingen vei utenom).

Ros henne oppriktig og fortell at du blir glad og stolt når hun gjør noe positivt. Gjør noe hyggelig for henne ut av det blå av og til. 

Og er hun frekk og uspiselig, så er det faktisk lov til å eksplodere litt. Ingen 12-åringer har vondt av å skjønne at de faktisk har gått over streken og hva det gjør med andre at de gjør det....

Anonymkode: 8c38a...2a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Før jeg skal svare deg må jeg spørre deg om noen ting for å gi et svar som passer.

Hvordan er hun på skolen, sosialt og faglig?

Kan du fortelle meg om de gode stundene dere har hatt denne uken?

Er hun kommet i puberteten? 

Har hun søsken? 

Har hun alltid vært slik, eller er det en endring som er kommet i det siste? 

Hvordan er relasjon mellom dere? 

Anonymkode: 4b627...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...