Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto
Skrevet

For de av dere som har sett mine tråder de siste 2 ukene, så vet dere at jeg har tenkt mye på å
finne noen å dele livet med. I 29 år har jeg levd uten dette behovet, men av en eller annen grunn føler jeg
nå behovet for mellomenneskelige erfaringer. Jeg vet ikke hvorfor. Kanskje det er en naturlig biologisk fase.

Før jeg fortsetter så vil jeg klarifisere at jeg ikke er redd for å snakke med kvinner.
Det kan vær litt skummelt å starte en dialog, men resten går smooth. Jeg er ganske elokvent og flytende der
og mangler ikke selvtillit og heller ikke redd for å faile. Problemet her er at jeg er redd for at denne trengselen for kjærlighet
skal bli så tung over tid at den til slutt gjør meg til en creepy påtrengende pervo desperat etter en partner (om jeg ikke får det).
Jeg vil ikke bli slik. En annen ting som skremmer meg er at jeg aner ikke hvordan en flørter.
Jeg kan med stor selvtillit komme med lekefulle kommentarer og småfrekke sitater som har en "childlike wonder" med seg.
Men ren flørting er ukjent. Jeg aner ikke hvilken av de billioner reglene og guidene man finner på nettet,
man skal følge, lytte til eller ignorere. For meg er dette som Kristendom: et system med umulige regler.
Hvem går opp, hvem går ned og hvorfor? Umulig å forstå.
Jeg skulle ønske vi bare kunne kommunisere, uten å knekke koder og mekanismer.
Hvor mye av dette kan klandres min autisme vet jeg ikke.

Jeg er blitt fortalt at jeg kanskje kan finne meg en kvinne som også har autisme.
Og det kan godt hende at det hjelper. Men jeg føler at dette blir som en fornærmelse.
Jeg føler at det folk egentlig da sier er "finn deg en annen taper, slik at dere kan bli et taper par. Freak show"
og at det kun er tapere jeg kan tiltrekke (erfaringer fra vidergående motsier dette).
Jeg har heller ikke behovet for en autistisk dame, siden jeg er såpass høytfungerende og "normal" (ugh)
at jeg trives meget godt i et nevrotypisk samfunn.

For å være ærlig så er jeg redd. Redd for å ikke få erfare kjærlighet, intimitet og nærhet. Og for å ikke få gi det til noen heller.
Men dette kan jeg selvsagt ikke snakke om, fordi menn har ikke lov til å være menneskelig og gråte.
Det eneste alternativet er da å holde smerten innelåst. Jeg er 29 år gammel, tiden renner ut.
Jeg har kommet til en sosial stans i livet, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Ellers går livet bra. Jeg holder nå på med å rette meg opp etter flere år med spiseforstyrrelse. 
Går på trening osv. Men.....jeg vil virkelig finne noen å være med. Men jeg er redd det er game over for meg

Noen andre som har erfart dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en autistisk dame, og jeg er ingen taper.

Jeg er lykkelig gift og har barn. Og vi lever et nydelig liv.

Mannen min er nok broader autistic phenotype. Dvs har mange trekk, men ikke nok til diagnosen. Vi forstår hverandre veldig godt og er bestevenner i tillegg til kjærester.

Det hjelper veldig at vi tenker likt og har samme interesser (vitenskap, politikk og filosofi etc).

Det er mange flotte autistiske jenter der ute. Og du får nok mer forståelse fra oss. 

Men opp til deg, såklart!😄

Anonymkode: 18733...2c9

• Liker 3
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er en autistisk dame, og jeg er ingen taper.

Jeg er lykkelig gift og har barn. Og vi lever et nydelig liv.

Mannen min er nok broader autistic phenotype. Dvs har mange trekk, men ikke nok til diagnosen. Vi forstår hverandre veldig godt og er bestevenner i tillegg til kjærester.

Det hjelper veldig at vi tenker likt og har samme interesser (vitenskap, politikk og filosofi etc).

Det er mange flotte autistiske jenter der ute. Og du får nok mer forståelse fra oss. 

Men opp til deg, såklart!😄

Selvsagt er vi ikke tapere. Men jeg får inntrykket av at det er en god del nevrotypiske som tenker slik

Anyways, så ville jeg bare vært glad om jeg fant noen å dele livet med. Autist eller ikke.

Det var godt å lese at du har funnet deg et bra forhold!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er mange som sliter med å finne seg noen i disse dager. 

Var nok lettere da jeg møtte min for 17 år siden. Vi møttes på Sol nettvenn.

Håper du finner noen ❤️😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Inverto, jeg syns fra de innleggene dine jeg har fått med meg at du virker veldig klok og reflektert. Som en veldig interessant og likanes person rett og slett! :)

Det er ikke sånn at du trenger å se mørkt på dette med kjæreste. Er helt vanlig å ikke ha hatt kjæreste i din alder. Jeg var selv over 30 når jeg fikk mitt første forhold. 

Jeg tror du har mye omsorg for andre og skulle ønske du var like god på å gi den omsorgen til deg selv :)

Dating og flørting er ikke et sett med regler og formler som må læres, plugges og utføres på perfekt måte. Så bare slutt å se på videoer fra såkalte dating guruer og slutt å søk opp tips fra nettsider! De beste tipsene er de du får direkte fra oss damer, og ikke fra menn på nettet som enten har lite erfaring med damer selv eller som har sett en god business idé i å rette seg til usikre gutter som vil date. Glem alle de! Flørting er ikke komplisert! De eneste reglene man skal huske på er å alltid respektere et nei, og å aldri berøre noen fysisk som man ikke fra før av har en form for relasjon til, som for eksempel at man har vært på flere dates sammen. 

Et nei kan gis med ord eller med kroppsspråk. Det er kanskje dette med kroppsspråk som er vanskelig for enkelte autistiske, men ikke overtenk det så mye. Hvis en person snur seg vekk fra deg, ikke bare vender hodet et sekund men snur seg vekk og på en måte stenger deg ute, da kan du trekke deg vekk. Du kan også bli oppmerksom på om personen svarer deg utfyllende eller kort på spørsmål og spør deg om ting tilbake eller ikke. En person som kun svarer ja/nei eller veldig kort når du spør om ting, uten å utdype og uten å spørre deg om ting tilbake er nok ikke så interessert i å prate. 

Se på en samtale som et ballspill, man skal begge delta og rulle ballen over til den andre med spørsmål og flytende samtale. Eksempel på god flyt:

"Hva har du gjort i dag?" 

"Jeg har vært på jobb, også var jeg innom cafeen å kjøpte en smoothie, du da? Har du hatt en fin dag?" 

Eksempel på dårlig og avvisende samtale:

"Hva har du gjort i dag?" 

"Nei bare vært på jobb" 

Ser du her hva jeg mener med å se på samtaler som et ballspill hvor begge skal rulle ballen frem og tilbake til hverandre? :)

Du snakker om at du er redd for at en lengsel etter et forhold skal ta over i deg og gjøre deg desperat. Det kan du unngå ved å slutte å tenke så mye på ting som mangler i livet ditt men fokusere og glede deg over det du har i livet ditt. Man dyrker et savn og skaper et tomrom av å fokusere på det man ikke har, men man bør heller fylle det tomrommet med andre ting og fokusere på andre ting som gjør livet rikt. Det trenger ikke være store ting men for eksempel bare det å nyte og være takknemlig over at man har mulighet til å sitte å skue ut over havet, kunne se på de mektige trærne i skogen, ta seg en fisketur, nyte en is i sola, ha en god latter med en kompis eller av en film osv. 

Å begynne med noe frivillig sosialt arbeid er også veldig rikt. Og hvem vet, kanskje som en bonus at du med tiden finner tonen med en der som du etter noen måneder kan be ut på en date? :)

Anonymkode: fa77d...b40

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (45 minutter siden):

Selvsagt er vi ikke tapere. Men jeg får inntrykket av at det er en god del nevrotypiske som tenker slik

Anyways, så ville jeg bare vært glad om jeg fant noen å dele livet med. Autist eller ikke.

Det var godt å lese at du har funnet deg et bra forhold!

Det er veldig synd om du opplever at noen tenker sånn. 

Jeg tenker hvertfall ikke sånn om autister, og ut fra sånn du fremstår her så fremstår du ganske så normal og høyfunksjonell også :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du sett serien Beauty and the Geek? Det er "dating" serie på Tv Norge discoveryplus.no hvor menn som er litt anderledes blir paret med populære damer, hensikten er å bli tryggere med damer og lære dating og sosialt samspill. Flere av mennene der er autister, og flere der ender opp som ekte par til slutt også 😊

Selv jeg som ikke er autist lærer mye av å se serier om andre som dater. For eksempel Første Date serien er fin å lære samtaleemner og spørsmål fra, den fins både i norsk versjon og engelsk versjon (også på discoveryplus.no som er nett TVen til tv Norge) og med mange sesonger så mange dates man kan lære av! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Inverto skrev (1 time siden):

...Før jeg fortsetter så vil jeg klarifisere at jeg ikke er redd for å snakke med kvinner.
Det kan vær litt skummelt å starte en dialog, men resten går smooth. Jeg er ganske elokvent og flytende der
og mangler ikke selvtillit og heller ikke redd for å faile. Problemet her er at jeg er redd for at denne trengselen for kjærlighet
skal bli så tung over tid at den til slutt gjør meg til en creepy påtrengende pervo desperat etter en partner (om jeg ikke får det).
Jeg vil ikke bli slik. En annen ting som skremmer meg er at jeg aner ikke hvordan en flørter.
Jeg kan med stor selvtillit komme med lekefulle kommentarer og småfrekke sitater som har en "childlike wonder" med seg.

Du er elokvent og flytende? Klarifisere? Lekefulle? Childlike wonder? 

Mener du veltalende og kan holde en samtale? Klargjøre? Lekne? Uskyldighet?

Ikke bruk så mye fremmedord og engelsk. En del av ordene brukes ikke særlig, og resten tror jeg du har funnet på selv. 

Prat vanlig. 

Anonymkode: 0ca64...525

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke bruk så mye fremmedord og engelsk. En del av ordene brukes ikke særlig, og resten tror jeg du har funnet på selv. 

Prat vanlig. 

Jeg er uenig. Inverto skrev helt fint, synes jeg!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er uenig. Inverto skrev helt fint, synes jeg!

Inverto skriver med en miks av fremmedord brukt halvveis rett og norsk av hjemme- oversatt engelsk. Resultatet blir litt som når Rachel i Friends lager triflekake med kjeks, syltetøy og krem, med kjøtt og erter nederst. Det er spiselig, men ikke kake eller middag. 

Han spør hvorfor han ikke finner kjærlighet. Ord er jo det man skal forføre med, om man ikke ser ut som en modell. Det er forskjell på å være litt morsom og å skulle forteller noen at du elsker dem. Da kan man ikke bare lire av seg masse rart, men skjønne hvilke nyanser som ligger i ordene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Inverto skriver med en miks av fremmedord brukt halvveis rett og norsk av hjemme- oversatt engelsk. Resultatet blir litt som når Rachel i Friends lager triflekake med kjeks, syltetøy og krem, med kjøtt og erter nederst. Det er spiselig, men ikke kake eller middag. 

Han spør hvorfor han ikke finner kjærlighet. Ord er jo det man skal forføre med, om man ikke ser ut som en modell. Det er forskjell på å være litt morsom og å skulle forteller noen at du elsker dem. Da kan man ikke bare lire av seg masse rart, men skjønne hvilke nyanser som ligger i ordene. 

Istedet for å hakke på han kunne du bidratt med noe hjelpsomt. Han lirer ikke av seg masse rart,alle forstår hva han mener og syns ikke han er rar. Det er ikke ord som skal forføre noen heller nei, ord kan sånn sett bare være løgn og manipulasjon så du tar feil om kjærligheten 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også, som en annen skriver, at du ikke skal tenke så mye på regler for flørting. 
Det viktigste er at du viser interesse for henne som person, og viser at du liker henne (hvis du gjør det).
Og så er det viktig å ikke tenke så mye på hvordan DU SELV fremstår, men heller bare fokusere på det dere prater om og på henne og hva det eventuelt er ved henne du liker.

Du er fortsatt ung, og det er mange på din alder som aldri har hatt kjæreste, og det er ikke et dugg galt med dere for det.
Det å lengte etter intimitet og kjærlighet et ikke noe å skamme seg over, for det er jo noe av det mest grunnleggende ved det å være menneske. Alle trenger og lengter etter det. 

"Da Gud sa "bli lys", ble det kjærlighet" (- ikke religiøst ment, jeg er ikke religiøs. Det er fra Hamsuns roman "Viktoria" og jeg syns det er veldig fint, fordi det viser hvor viktig kjærligheten er ).

Lykke til, jeg er sikker på du treffer ei jente å bli glad i

Anonymkode: 443f6...a20

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vettu TS. Det er mange som er sånn litt innom på spektrumet, tenker jeg. Jeg har jobba i spillbransjen og film og sånne kreative yrker og der er det mange som absolutt har trekkene. Jeg har selv adhd og ser jo at min eks har visse trekk han også, så dermed fant vi tonen. Og min nåværende kjæreste har også noen trekk, og jeg ser det i familien hans. Jeg har trekkene selv og Men ikke nok til å få diagnosen. 

Jeg synes folka som er litt annerledes er gjerne de fineste folka. Jeg har merka meg et par som jeg har datet som også har hatt noen trekk, men ikke nok til å selv forstå at de er annerledes. 

Jeg vet ikke hva jeg tenkte jeg skulle si her nå, men ikke tenk at du ikke er bra nok ihvertfall. Men du må prøve å date, uten å tenke at det blir HENNE hver gang du snakker med noen. Gi det tid og se slapp av, ikke legg for mye følelser i det, og ikke bli for forelska i ideen heller. Hun må også like deg, og det er ikke noe feil med deg om hun ikke gjør det. Det er bare smak og behag, litt som når du ikke synes at den dame er pen. Noen andre vil jo like henne, men ikke akkurat du. Det er ok. Du må være Laid back og vær storhjertet mot deg selv og andre for det er ikke bare bare med dating når det ikke blir match. Det er sårtbart for alle. Men prøv appene, og dra på dates bare for å øve deg på det sosiale og for å le og kose deg. Ikke for å finne en match. Men for å ha det gøy. Og når du treffer noen som synes DU også er topp, for det vil du gjøre etterhvert, så blir det match. Men det vil ta tid, og sånn er det for alle.

Anonymkode: 18b79...007

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har jobba i spillbransjen og film og sånne kreative yrker

Anonymkode: 18b79...007

Kult. Jeg er selv en videospill designer (indie) :D 
Takk for kommentaren din. Veldig utdypende

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok litt for tidlig å si at tiden bare renner ut når du bare er 29 år. Har en fetter og flere mannlige bekjente som ikke ble gifte før de var i 40 og 50 årene.  De som har fillippiner damer har fått familie og flere barn. De ble rekruttert av andre fillippiner jente som er flinke til å anbefale sine single søstre og venninner..De foholdene går bra og kan derfor anbefales.

Anonymkode: 838c1...4c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg var mann så ville jeg datet jenter fra Øst Europa eller Asia. Fordi det er så mange vakre mennesker der og fordi du får mer stabile og varige forhold enn med jenter fra Norge, (som ofte venter til det er for sent med å få barn eller som må få barn alene som 40 åring..). Av alle de jeg kjenner som er gifte med fillippiner jenter så har ingen hatt skillsmisser, brudd eller eller utroskap. De har veldig veldig stabile og sunne forhold med disse jentene som i tillegg er kristne. De har katolsk bakgrunn.

Anonymkode: 838c1...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også autist, men jeg føler ikke at jeg er noen taper. Jeg har både venner, familie og er i et forhold. Og selv om jeg ikke klarer å jobbe lenger, så har jeg lang utdannelse og mange interesser.

Jeg ble egentlig ikke voksen før jeg var over 30 år gammel, da, og det er nok ganske vanlig for folk med autisme. Tiden jobber derfor med deg, Ts. Du vil fungere bedre etterhvert som du blir eldre. Jeg skjønte heller ingenting av flørting da jeg var i tyveårene, mens nå, noen tiår senere, har jeg ingen problemer med det. 

Jeg skulle ønske jeg traff en autistisk mann. Det hadde gjort alt mye enklere for meg, tror jeg. 

Anonymkode: 626ce...7b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 21.10):

Prat vanlig. 

Neologismer fremmedord og ualminnelig bruk av ord er vanlig for folk med autisme. Det er ikke nødvendig å kritisere sånt. Jeg anser det for å være kreativ ordbruk. Rett og slett et skapende forhold til språket, og det er en del av det positive ved autisme: kreativiteten og nye perspektiver på ting, inkludert ord.

Hilsen autist.

Anonymkode: 626ce...7b6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mange autister modnes sent og at mange ikke blir modne for forhold før de er nærmere 30, så det du føler på som 29-åring stemmer. Du er mer moden og mer klar for et forhold nå. Jeg følte det samme da jeg begynte å nærme meg 30.

Om du ønsker å møte noen å dele livet med så må du møte noen som du passer sammen med og har god kjemi med. Noen som blir din beste venn og kjæreste. 

Da må du oppsøke situasjoner hvor du kan møte andre. Dere trenger ikke ha de samme interessene, men det er viktig at dere har samme verdier og samme ønsker for livet. 

Selv er jeg kvinne på 42 med autisme, fikk diagnosen da jeg var 40 og får endelig hjelp med tilleggsvanskene mine som har forstyrret livet mitt. Har hatt et stort ønske om å møte noen siden jeg var 30, men det var vanskelig pga alle forstyrrelsene jeg hadde i livet. Drømmer om mann og barn og eget hjem. 

Anonymkode: 70e0e...b89

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...