Gå til innhold

Huset mitt er veldig lytt, hjelper å skifte vinduer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset mitt er fra 1975 og vinduene er aldri skiftet. Jeg flyttet inn for et par måneder siden. Huset er veldig lytt, jeg hører vinden som blåser utenfor huset selv når alle vinduer er lukket og folk som går i grusen. Vil det bli mindre lytt om jeg skifter vinduer? Eller er det lufteventilene på vinduene som gjør det? 

Huset har såkalt naturlig ventilasjon, dvs ventiler i vinduene, og ingen annen ventilasjon utenom det (unntatt baderomsvifte og kjøkkenvifte). 

Anonymkode: 0795a...c0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg det vil. 

Anonymkode: e29c5...5af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nye trelags vindu med ett lite tillegg for lydisolasjon vil gjøre underverker.
Skanva har vinduer med god lydisolasjon.
https://skanva.no/inspirasjon/tips-til-hjemmet/glasstyper

Anonymkode: 9bc52...f5b

Takk, men vil ikke lydventil i vindu ødelegge hele lyddempingen? Bør jeg kanskje få satt inn en støtdempende ventil i veggen istedenfor ventiler i vinduene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, men vil ikke lydventil i vindu ødelegge hele lyddempingen? Bør jeg kanskje få satt inn en støtdempende ventil i veggen istedenfor ventiler i vinduene?

Ja, det bør gjøres. Om du monterer en varmepumpe i samme slengen, får du bedre sirkulasjon i luften samt lavere energitap.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det bør gjøres. Om du monterer en varmepumpe i samme slengen, får du bedre sirkulasjon i luften samt lavere energitap.

Ok, ja, det hadde jeg faktisk tenkt. Men varmepumpe er på stue og vinduene som skal skiftes er på soverom, da har det vel ikke så mye å si?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, ja, det hadde jeg faktisk tenkt. Men varmepumpe er på stue og vinduene som skal skiftes er på soverom, da har det vel ikke så mye å si?

Om du har åpne løsninger mot gang eller bruker å ha dørene åpne, hjelper varmepumpen. Jeg bruker stort sett en varmepumpe til å varme opp hele huset i sommerhalvåret. Monterte pvc 3lags vindu fra skanva i stuen, er veldig lydtett.

Skrevet

3 lags vinduer har også hatt sine utfordringer, så hadde jeg vært deg ville jeg fått fagfolk til å ta en titt på hvordan huset ditt er bygget. Svar du får på KG må man ta med en klype salt når det er flere faktorer som spiller inn. 

AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (1 time siden):

3 lags vinduer har også hatt sine utfordringer, så hadde jeg vært deg ville jeg fått fagfolk til å ta en titt på hvordan huset ditt er bygget. Svar du får på KG må man ta med en klype salt når det er flere faktorer som spiller inn. 

Ja, forstår at fagfolk er best når det gjelder valg av glass osv, men kg funker kjempefint til å svare på om det vil hjelpe å bytte gamle vinduer for å få det mindre lytt. 

Skrevet

Her er alle vinduene byttet i rekkehuset. Men jeg hører jo ennå trafikken ute, så helt lydtett blir det neppe. Men du vil uansett merke en stor forskjell på vinduer fra 75 og nyere vinduer.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil absolutt hjelpe, men hvor god isolasjon som finnes i vegg og på loft/tak vil også ha innvirkning på lyder utenfra. 

Anonymkode: 2f36a...614

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det vil absolutt hjelpe, men hvor god isolasjon som finnes i vegg og på loft/tak vil også ha innvirkning på lyder utenfra. 

Anonymkode: 2f36a...614

Ja, og den er nok sannsynligvis ganske dårlig… men får ta en ting av gangen. 

AnonymBruker
Skrevet
sommermor skrev (7 timer siden):

Her er alle vinduene byttet i rekkehuset. Men jeg hører jo ennå trafikken ute, så helt lydtett blir det neppe. Men du vil uansett merke en stor forskjell på vinduer fra 75 og nyere vinduer.

Trafikk, men hører du også vinden? Og folk som snakker sammen, ordene de sier? Når naboen er i hagen sin ved siden av hører jeg alt hun sier, selV med alle vinduer og dører lukket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...