AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Jeg er en jente som opplever at mat noen ganger smaker så ekkelt at jeg fysisk ikke klarer å svelge den. Jeg er ikke så kresen, så det skjer SJELDEN. Men noen ganger er maten så ekkel at jeg ikke klarer å svelge, eller at jeg evt svelger halvvegs men hoster det opp igjen. Dette skjer blant annet når jeg spiser tomat, får det i munnen, begynner å brekke meg og klarer fysisk ikke svelge. Det kan godt være jeg høres helt "bortskjemt" og "uoppdratt" ut, men dette er et reelt problem. Jeg prøver så godt jeg kan å få maten ned så jeg ikke skal virke frekk ellernoe, men jeg fysisk får det ikke til. Er dette normalt? Og evt. hva kan jeg gjøre for å fikse det? Anonymkode: 43f04...707
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Det er ikke maten som er ekkel. Problemet sitter i hodet. Anonymkode: 0c7a4...be2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Tja, merker samme effekten med torsketunger, så det er godt mulig. Anonymkode: bc272...df4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke maten som er ekkel. Problemet sitter i hodet. Anonymkode: 0c7a4...be2 Ja, jeg beklager. Mente om maten kan "oppleves" som så ekkel at man ikke klarer å svelge:) TS Anonymkode: 43f04...707
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Jeg vet ikke hvor mange som har det slik, men ja - vi finnes. Jeg har det slik med én spesifikk type mat. Den vokser i munnen på meg, og jeg får ikke svelget den. Hadde noen tvunget meg til å svelge den maten, ville jeg spydd den opp igjen på flekken. Jeg er over 50, og har opp gjennom årene av og til prøvd å få til å spise denne maten, men den vil aldri ned. Anonymkode: 1ec9a...6f0 2
Brunhilde Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 Jeg tror nok det er ganske vanlig for noen, og for andre er det et ikke-problem. Jeg sliter med mat med klumper, som for eksempel cottage cheese, jeg klarer ikke å få det ned. Jeg lever godt med det, og hva andre mener om det bryr meg lite. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Kokt torsk og østers klarer jeg ikke og brekker meg. Anonymkode: bbba7...475
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Jeg har opplevd det en gang. Smakt noen hvitløksmarinerte reker i Spania, de var så fæle at det var fysisk umulig å både tygge og svelge,og spytte ut! Måtte ta svære slurker med øl for å skylle det ned, klarte søren meg ikke å krølle tunga rundt de for å spytte i servietten engang.😅 Anonymkode: c3c4c...fcd
Million Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Jeg hadde ikke greid å svelge skjell som blåskjell og østers. Slimete, salt snørraktige greier. Ikke sånne asiatiske greier som apehjerner etc heller. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Ja, jeg brekker meg og kaster opp hvis jeg må spise mye av visse matvarer, som rømme og mye ost. Anonymkode: de4c7...931
smurfebuss Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 Ja. Jeg har prøvd flere ganger, men får ikke ned rakfisk. Ikke engang med masse godt tilbehør. Det er helt fysisk umulig å svelge det. Og jeg spiser fisk i andre former, både sushi, laks og torsk i tillegg til lutefisk. 2
Kittykat Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 Det finnes faktisk en tilstand som heter Avoidant Restrictive Food Intake Disorder (ARFID), hvor man unngår enkelte typer mat. Det kan være flere årsaker til spisevansken. Det kan være at man er sensitiv i forhold til lukt, smak og følsomhet og maten utløser ubehag. Andre har en skremmende opplevelse som utløsende årsak, for eksempel satt noe i halsen og fått en følelse av å bli kvalt. Jeg f eks takler ikke å spise fisk. Den eneste fisken jeg spiser er ørret og til nøds laks. Resten av fiskene og annen sjømat jeg har prøvd sliter jeg med å svelge og jeg blir rett og slett kvalm. En annen ting jeg også sliter med er lever. Datteren min har også et par matvarer hun sliter med. Det er mulig det kun "sitter i hodet" men man kan jo ikke bare trykke på en knapp og så liker man all mat. Jeg har masse annen mat som jeg liker så jeg ser ikke på det som et tap at jeg ikke takler den ene eller den andre type mat 😉 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 Hvis det bare er noen få ting så kan du jo - som andre sier - bare leve med det. Men hvis du ønsker å jobbe med det så kan du jo gjøre det gradvis. F.eks tomater som du nevner. Hva om du kutter en bit tomat i en særdeles liten bit. Mikrobit som du kan svelge uten å tygge. Ha noen skikkelig god drikke til som du drikker etterpå. Kanskje til og med noe mat eller snacks du elsker som du spiser en del av etterpå. Så tar du en mikrobit til, bare bittelitt større. Få den unna og kjør på med masse god drikke og masse god snacks. Gjør tomatbiten gradvis større, men så gradvis at du knapt merker det. Alltid etterfulgt av drikke og snacks du liker veldig godt. Anonymkode: 0cbc4...ff7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå