AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Hei. Jeg har en søster med et års mellomrom fra meg. Vi har hatt et opp og ned forhold hele livet fordi vi har vokst opp med en alkoholisert mor som har prøvd å sette oss opp mot hverandre, men i senere tid har vi hatt det bedre siden mor er ute av bildet.(mor har flyttet til en annen landsdel) Problemet er at hun bare ringer når hun trenger hjelp eller har noe hun kan vinne på samtalen, men aldri ellers. Jeg prøver å ringe henne stadig , men får aldri svar med mindre hun veit at hun trenger hjelp til noe som jeg kan hjelpe til med. Hun er på telefonen sin 24/7, men å svare meg på telefonen eller spørre hvorfor jeg ringte tar hun seg ikke tid til. Jeg har spurt hvorfor, men hun sier at hun sliter med ditt og datt med helsa (det gjør jeg også). Men fortsatt kan hun feste i helgene og være med kjæresten sin hele tiden, men 2 min på å svare meg er vanskelig. kjenner at dette bare sårer meg mer og mer, og jeg ønsker faktisk nå og kutte henne ut. Er dette slemt, eller hadde du gjort det samme? Anonymkode: 534b4...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Det beste er å akseptere situasjonen. Mange har ikke behov for å kontakte søsken uten spesifikk grunn. Jeg ringer ikke broren min, han ringer ikke meg; unntatt når det er nødvendig. Vi er begge fornøyd med situasjonen, ingen konflikt, snakker godt sammen, ses vel en gang i året. Hvorfor kutte henne ut? Anonymkode: 1d9e9...cda 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det beste er å akseptere situasjonen. Mange har ikke behov for å kontakte søsken uten spesifikk grunn. Jeg ringer ikke broren min, han ringer ikke meg; unntatt når det er nødvendig. Vi er begge fornøyd med situasjonen, ingen konflikt, snakker godt sammen, ses vel en gang i året. Hvorfor kutte henne ut? Anonymkode: 1d9e9...cda Det er greit nok det. Men hun kontakter meg jo rett som det er fordi hun vil ha noe (økonomisk gevinst) eller trenger hjelp til noe, men da burde man jo forvente at hun tar telefonen når jeg også vil noe? (Jeg har ingen intensjon om å ville noe utenom å snakke og kanskje finne på noe en gang i blant). vil bare ha et godt forhold med dem rundt meg, men jeg blir bare avvist, men det forventes at jeg stiller opp andre veien hele tiden. Anonymkode: 534b4...4b8 2
Andro Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Det er ikke slik at dere enten må svare på alt, eller kutte hverandre ut. Hun er mindre interessert i sosiale kontakt enn det du er, så det beste er nok at du demper forventningene dine. Ikke ta så mange initiativ. Du skal ikke gi henne penger og hjelp, om hun ikke stiller opp tilsvarende for deg. Ta deg en pause fra henne, uten at du tenker at du kutter henne ut. Bare la henne være. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er greit nok det. Men hun kontakter meg jo rett som det er fordi hun vil ha noe (økonomisk gevinst) eller trenger hjelp til noe, men da burde man jo forvente at hun tar telefonen når jeg også vil noe? (Jeg har ingen intensjon om å ville noe utenom å snakke og kanskje finne på noe en gang i blant). vil bare ha et godt forhold med dem rundt meg, men jeg blir bare avvist, men det forventes at jeg stiller opp andre veien hele tiden. Anonymkode: 534b4...4b8 Her trur eg du kan få det betre ved å setje nokre grenser for deg sjølv. 1. Ikkje kontakt søstera di meir enn 1 gong i veka (dersom ho ikkje tar telefonen, vent 1 veke med å kontakte igjen. Dersom ho ikkje tar telefonen då heller; vent 1 veke til osv) 2. Ikkje gi økonomisk hjelp. Anna hjelp kan du gi, men berre annankvar gong. Start med å seie nei, for neste gong å seie ja. Kun når det har gått 6 månadar kan du seie ja til å gi økonomisk hjelp. Vent så 6 månadar igjen før du seier ja. 3. Når ho spør etter hjelp eller pengar og du skal seie nei, seier du "Nei, dessverre. Det har eg ikkje mulighet til". Utan å diskutere kvifor. Ditt ord er ditt ord. På denne måten så lærer ho seg at du er der, som menneske og søster, men ikkje som hennar sparebøsse eller personlige søppelbøtte. Folk respekterer lettare menneske som respekterer seg sjølv. ❤️ Anonymkode: c1a25...664 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Andro skrev (7 minutter siden): Det er ikke slik at dere enten må svare på alt, eller kutte hverandre ut. Hun er mindre interessert i sosiale kontakt enn det du er, så det beste er nok at du demper forventningene dine. Ikke ta så mange initiativ. Du skal ikke gi henne penger og hjelp, om hun ikke stiller opp tilsvarende for deg. Ta deg en pause fra henne, uten at du tenker at du kutter henne ut. Bare la henne være. Jeg tror det er det beste. Takk for svar. Men det gjør vondt å bli avvist av egen familie på den måten og aldri føle seg god nok med mindre man har noe gevinst å tilføre den andre parten. Anonymkode: 534b4...4b8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her trur eg du kan få det betre ved å setje nokre grenser for deg sjølv. 1. Ikkje kontakt søstera di meir enn 1 gong i veka (dersom ho ikkje tar telefonen, vent 1 veke med å kontakte igjen. Dersom ho ikkje tar telefonen då heller; vent 1 veke til osv) 2. Ikkje gi økonomisk hjelp. Anna hjelp kan du gi, men berre annankvar gong. Start med å seie nei, for neste gong å seie ja. Kun når det har gått 6 månadar kan du seie ja til å gi økonomisk hjelp. Vent så 6 månadar igjen før du seier ja. 3. Når ho spør etter hjelp eller pengar og du skal seie nei, seier du "Nei, dessverre. Det har eg ikkje mulighet til". Utan å diskutere kvifor. Ditt ord er ditt ord. På denne måten så lærer ho seg at du er der, som menneske og søster, men ikkje som hennar sparebøsse eller personlige søppelbøtte. Folk respekterer lettare menneske som respekterer seg sjølv. ❤️ Anonymkode: c1a25...664 Takk for svar. Det handler ikke om at jeg gir henne penger, men hjelp til å anskaffe seg billige alternativer. Mine kontakter og min familie skaffer billige tjenester av typen tjenester hun benytter seg av for å spare penger og dette er hun alltid meget interessert i. jeg hadde ikke hatt noe imot å hjelpe henne med dette og hele verden, eller stille opp når som helst, men det gjør vondt å aldri få svar når man ringer når man er såppass oppofrende tilbake. Jeg forventer ikke hjelp eller noe gevinst, jeg vil bare snakke med søsteren min iblant😞 Anonymkode: 534b4...4b8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her trur eg du kan få det betre ved å setje nokre grenser for deg sjølv. 1. Ikkje kontakt søstera di meir enn 1 gong i veka (dersom ho ikkje tar telefonen, vent 1 veke med å kontakte igjen. Dersom ho ikkje tar telefonen då heller; vent 1 veke til osv) 2. Ikkje gi økonomisk hjelp. Anna hjelp kan du gi, men berre annankvar gong. Start med å seie nei, for neste gong å seie ja. Kun når det har gått 6 månadar kan du seie ja til å gi økonomisk hjelp. Vent så 6 månadar igjen før du seier ja. 3. Når ho spør etter hjelp eller pengar og du skal seie nei, seier du "Nei, dessverre. Det har eg ikkje mulighet til". Utan å diskutere kvifor. Ditt ord er ditt ord. På denne måten så lærer ho seg at du er der, som menneske og søster, men ikkje som hennar sparebøsse eller personlige søppelbøtte. Folk respekterer lettare menneske som respekterer seg sjølv. ❤️ Anonymkode: c1a25...664 Gode råd❤️ Anonymkode: 989b5...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Du må begynne å si nei til henne, rett og slett. Anonymkode: 977ba...119
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå