Gå til innhold

Hva hindrer en i å ta opp gjeld og ikke betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig er helt sykt at namsmann har en sats på over 9000 utenom leie for tvangsordninger på gjeld. Det er dritmye penger, og f.eks studenter får jo mindre enn det hver måned OG skal dekke leiekostnader. Samtidig har vi mennesker som lever langt under den satsen og faktisk ikke kan noe for situasjonen sin (tenker da på uføretrygdede).

Jeg har ikke peiling på de egentlige lovene og reglene, utover det overordnede så jeg lurer egentlig på: Hva hadde stoppet meg fra å:

- Ta opp høyt lån og bare kjøpe masse og leve livet 

-Flytte til en leilighet som hadde hadde kostet nok til at summen av leie + minstesatsen hadde vært høyere enn lønnen

Og bare ikke betale gjelden?

Utenom at det hadde vært å misbruke systemet og tilliten, og er ganske forkastelig.

Det jeg egentlig mener her er at man burde stramme inn, og jeg lurer på hva som egentlig stopper en fra å gjøre ^

Anonymkode: d6e6b...9e4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo aldri kunne eie noe eller bedre økonomien da? Ellers er det jo ingenting som hindrer deg . 

Anonymkode: e36de...72a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg synes egentlig er helt sykt at namsmann har en sats på over 9000 utenom leie for tvangsordninger på gjeld. Det er dritmye penger, og f.eks studenter får jo mindre enn det hver måned OG skal dekke leiekostnader. Samtidig har vi mennesker som lever langt under den satsen og faktisk ikke kan noe for situasjonen sin (tenker da på uføretrygdede).

Jeg har ikke peiling på de egentlige lovene og reglene, utover det overordnede så jeg lurer egentlig på: Hva hadde stoppet meg fra å:

-Flytte til en leilighet som hadde hadde kostet nok til at summen av leie + minstesatsen hadde vært høyere enn lønnen

Utenom at det hadde vært å misbruke systemet og tilliten, og er ganske forkastelig.

Det jeg egentlig mener her er at man burde stramme inn, og jeg lurer på hva som egentlig stopper en fra å gjøre ^

Her er det åpnebart mye du kan ingenting eller lite om. 

Så for det første, det du snakker om å gjøre er regulert av straffeloven og da følgelig straffbart. 

For det andre, det er ingen som FÅR kr 9758. Det er fra deres egen lønn/trygd, det er ikke sånn at jeg som namsfullmektig hiver ut kr 9758 til alle med gjeldsproblemer. De aller fleste må også klare seg på statens boligsatser 6450( enslig ). 

Det er klart hvis du har en god jobb/lønn så er det ikke spesielt lukrativt. La oss si du har 50 000 brutto, alt utenom kr 6450 og kr 9758 tar namsfogden og skatteetaten. Hyggelig liv. 

For de med trygd, så er det ofte ikke noe mindler å hente og typisk er det så fall mellom 500-1000 kr som går til en gjeld de aldri kommer til å få nedbetalt. 

Og er det kr 0 å hente så forsvinner ikke gjelden, det blir en ny foreldelsesfrist på 10 år og sånn kan man holde på i så mange år kreditor orker. Med det som hører med av renter, utenrettslig, salær, gebyer og annet som løper. For å si det sånn det absolutt mest lukrative er og få gjort opp gjelden sin asap. 

Sist men ikke minst, hadde du mot formodning eid noe av verdier. Bil/hus/annet ja så kan du anse det som statens nå. Ja også vil du ikke kunne få et mobilabonnementet, forsikringer, diverse bestilbare tjenester ettersom du nå ikke er kredittverdig. Ja også de ukentlige brevene fra politiet, kreditorer osv. Eier du noe vil du også få litt torpedo besøk fra diverse instanser. 

Jeg tipper de som sitter i mølja stor koser seg gitt. 

Anonymkode: 7bfca...565

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er det åpnebart mye du kan ingenting eller lite om. 

Så for det første, det du snakker om å gjøre er regulert av straffeloven og da følgelig straffbart. 

For det andre, det er ingen som FÅR kr 9758. Det er fra deres egen lønn/trygd, det er ikke sånn at jeg som namsfullmektig hiver ut kr 9758 til alle med gjeldsproblemer. De aller fleste må også klare seg på statens boligsatser 6450( enslig ). 

Det er klart hvis du har en god jobb/lønn så er det ikke spesielt lukrativt. La oss si du har 50 000 brutto, alt utenom kr 6450 og kr 9758 tar namsfogden og skatteetaten. Hyggelig liv. 

For de med trygd, så er det ofte ikke noe mindler å hente og typisk er det så fall mellom 500-1000 kr som går til en gjeld de aldri kommer til å få nedbetalt. 

Og er det kr 0 å hente så forsvinner ikke gjelden, det blir en ny foreldelsesfrist på 10 år og sånn kan man holde på i så mange år kreditor orker. Med det som hører med av renter, utenrettslig, salær, gebyer og annet som løper. For å si det sånn det absolutt mest lukrative er og få gjort opp gjelden sin asap. 

Sist men ikke minst, hadde du mot formodning eid noe av verdier. Bil/hus/annet ja så kan du anse det som statens nå. Ja også vil du ikke kunne få et mobilabonnementet, forsikringer, diverse bestilbare tjenester ettersom du nå ikke er kredittverdig. Ja også de ukentlige brevene fra politiet, kreditorer osv. Eier du noe vil du også få litt torpedo besøk fra diverse instanser. 

Jeg tipper de som sitter i mølja stor koser seg gitt. 

Anonymkode: 7bfca...565

Skrev selv innledene at jeg ikke kan så mye, men det har for meg fremstått som at mange av reglene danner ett litt for sikkert nett. Takk for opplysning nå kan jeg litt mer. Var ikke klar over at en baserte seg på en fastsatt boligsats, da et det selvfølgelig annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva hindrer meg om leve et luksusliv i noen uker og ta opp masse gjeld? La oss si at jeg ikke eier mye og at jeg også slutter i jobben min. Blir ikke det da gjeldsordning og stryk av gjelden?

Hva hindrer meg om å gjøre det samme på nytt igjen etter det?

Anonymkode: f40ef...04c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men hva hindrer meg om leve et luksusliv i noen uker og ta opp masse gjeld? La oss si at jeg ikke eier mye og at jeg også slutter i jobben min. Blir ikke det da gjeldsordning og stryk av gjelden?

Ingenting hindrer deg.

Anonymkode: 71727...dd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Får normalt bare gjeldsordning en gang . Du må være i jobb eller ha utnyttet ditt inntektspotensial, samt slitt med gjelden over tid. 

Banken skal liksom hindre deg i å ta opp mer lån enn du kan håndtere, spes hvis du ikke har jobb 

Anonymkode: 893bf...82e

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Husk at før du eventuelt får gjeldsordning, som man ikke er garantert å få, så er det flere år med purringer, inkasso, betalingsanmerkninger, trekk i lønn fra namsmannen.

Det tar mange år fra du lar være å betale en regning, til en gjeldsordning kan være i drift.

Så da får du selv avgjøre om noen uker med luksusliv er verdt dette 😄

Anonymkode: 92e3a...c07

AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt gjøre det, men det vil ikke ta lang tid før Namsmannen kaster deg ut av boligen og legger den ut for tvangssalg og tar pengene, eller om du leier selger andre eiendeler du har og forfølger deg med lønnstrekk til gjeld med høye renter resten av livet så du ikke har råd til å leie noe nytt sted og havner på gata eller ekstremfattigdom

Anonymkode: e6dbf...fb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min jobb har jeg møtt mange som har gjort omtrent som det ts beskriver. Folk som har mista fotfestet av årsaker som rus eller alvorlig psykisk sykdom, og levd i nuet. Det medfører ingen lykke, det kan jeg slå fast med sikkerhet.
Det leder gjerne til hele livsløp uten styring over egne midler, med tvangstrekk på alle ytelser, og i de dårligste tilfellene også med tvungen disponering av de midlene man har til livsopphold. I verste fall med utbetaling dag for dag, og innlosjering på en stusslig hybel.

Anonymkode: 2dbc9...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan skal du gjøre det samme på nytt igjen, uten jobb og med stor gjeld. Hva mener du med ikke eier mye? Eier du noe som helst av verdi? 

Anonymkode: e36de...72a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sunn fornuft og kontroll på økonomien selv om inntekten ikke er den største, kjøper aldri noe på kreditt og mener at det eneste man bør låne penger til er bolig.

Anonymkode: 617ef...840

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som får gjeldsordning:

Vilkårene for å få gjeldsordning

• Først må du som regel selv prøve å gjøre en avtale med kreditorene.
  • Du må være varig ute av stand til  å gjøre opp gjelden. Namsmannen vurderer om du kan betale ned gjelden. Namsmannen vurderer også hvor lang tid du vil bruke på det. Hvis du må bruke lang tid, kan du være det vi kaller "varig ute av stand" til å betale ned gjelden. Du oppfyller ikke vilkårene for å få gjeldsordning hvis du har midlertidige betalingsproblemer.
  • Det skal ikke virke støtende for andre at du får gjeldsordning. Namsmannen vurderer dette. Gjeldens alder spiller inn her. Har du mye ny gjeld, kan det gjøre at du ikke får gjeldsordning. Da bør du vente med å søke til gjelden har blitt noe eldre. Har du straffegjeld eller store skatte- og avgiftskrav? Namsmannen tar dette med i vurderingen av om gjeldsordningen kan virke støtende for andre.

Anonymkode: 8504d...145

AnonymBruker
Skrevet

Satsen til livsopphold er ikke noe man får. En må tjene mer enn det og så er dette hva man får beholde. Det hjelper vanligvis ikke å jobbe overtid mv. Da må det avtales med kreditorene om man skal sitte igjen med noe. 

Normalt tar det 5 år, noen ganger 7. Det ryker om man tas i å jobbe svart eller at man tar opp mer gjeld. Gjeldsordning får man også bare normalt en gang i livet. 

Ordningen er fin for de som virkelig har rota det til, men ikke en løsning for raske penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Betalingsanmerkningene vil stå frem til gjeldsordningen er gjennomført. Det begrenser veldig hva man kan kjøpe. Mobilabonnement? Strøm? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husk at før du eventuelt får gjeldsordning, som man ikke er garantert å få, så er det flere år med purringer, inkasso, betalingsanmerkninger, trekk i lønn fra namsmannen.

Det tar mange år fra du lar være å betale en regning, til en gjeldsordning kan være i drift.

Så da får du selv avgjøre om noen uker med luksusliv er verdt dette 😄

Anonymkode: 92e3a...c07

Du kan ha gjeldsordning uten å ha fått betalingsanmerkning eller lønnstrekk. varig endring i økonomien og kreditorene ikke vil fire eller forhandle på noenting, og svarer med goddagmann økseskaft svar kvalifiserer ganske greit til gjeldsordning. 

Nordmen er ikke akkurat kjent for å handle så det tar gjerne noen år med lønnstrekk før man ønsker å gjøre noe, men det er selvvalgt. 

Under gjeldsordning har man  anmerkning. 

Anonymkode: 893bf...82e

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet at det som hadde stoppet meg, er at jeg ville gått ned flere titusen i lønn.

Og uansett, bekymringene/tankekjøret, mye "arbeid" ovenfor kreditorer og namsfogd, samvittighet og flere år med betalingsanmerkninger og de følger det får.

Og dette er nok bare toppen av isfjellet, det finnes nok mange flere grunner.

Anonymkode: 00611...328

Gjest Frankenstein1
Skrevet

Samvittighet, konsekvensene, hater å ha ting uoppgjort, det blir liggende i bakhodet og stresse meg. 

Tok opp en del forbrukslån en gang da jeg var yngre og deprimert og gav faen og ville reise og kjøpe masse ting. Aldri igjen, sier jeg bare 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er/var psykisk syk og ville ikke leve mer. Tjente bra før jeg sa opp jobben og eier leilighet med lån. Fikk derfor masse forbrukslån. Gamblet, reiste og koste meg for å oppleve alt for å få litt glede før jeg skulle ta livet av meg. Prøvde ta livet av meg tre ganger (så nærme død om ingen hadde funnet meg, sykehusopphold osv). Jeg fikk hjelp og nå må jeg betale.... Fra 10 -24% rente. Vil fortsatt ikke leve ofte, men prøver så godt jeg kan.

Anonymkode: d9057...f5d

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/7/2023 at 6:10 PM, AnonymBruker said:

Hva er det du egentlig spør om her?

Anonymkode: 3d47d...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...