Gå til innhold

Hvordan få barn til å spise fisk og skalldyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

fisketaco, fisk i lasagne/moussaka med tomatsaus, harddtekt torsk med saus av chili og hvitløk… Masse krydder er veien å gå. Jeg synes potet er fryktelig til fisk, og kokt fisk lukter ekstremt sterkt, så noe med ris til, og altså krydder/urter/tonatbaserte sauser, hjelper ofte. 

Anonymkode: cb905...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen fortalte meg en gang at for å få barna sine til å spise grønnsaker de ikke liker, så behandlet de grønnsaker som dessert. De sa ting som «bare ta tre brokkoli, vi vil ikke spise for mye godt vil vi det?» og «okei da, dere kan få ta to brokkoli til. Vi kan jo skeie ut litt». Og tydeligvis fungerte det. Barna sa alltid «men mamma/pappa, kan jeg ikke bare få én til?» og «jeg vil ha mer, vær så snill. Vi kan jo skeie ut». Barna lærte at grønnsaker var spesielt, og at de var heldige som fikk det hver dag. Så i stedet for å spise masse godteri, valgte barna grønnsaker på eget initiativ (men de spiste jo sukker av og til også da). Når jeg hørte dette, tenkte jeg at dette var jo manipulasjon, men det fungerer tydeligvis. Men det skal være sagt at foreldrene begynte i tidlig alder å omtale grønnsaker på denne måten. Barna spiste alltid opp grønnsakene sine, og spurte alltid etter mer. Om det fungerer på alle barn vet jeg ikke, men det er jo verdt et forsøk.

Anonymkode: e2869...7a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Åja - og vi har gjerne både rød fisk og hvit fisk i pakkene. Siden de fleste er litt mer komfortabel med laks, og mer skeptisk til sei/hvit fisk.

Anonymkode: 05afe...51f

Å trodde det var omvendt hos folk flest som ikke er særlig begeistret for fisk. Torsk og sei smaker jo ikke så mye og lett å lure inn i matvarer. Kan til og med minne om kylling kjøtt med rette tilberedelsen og sausene. Laks smaker jo masse og samme gjør feks makrell. E sans å få i barna disse fiskesortene her.

Anonymkode: 08d50...3b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det førstemann Jeg likte ikke fisk o skalldyr selv i hele oppveksten og ble stor og sterk uten mangler likevel☺️ Fisk begynte meg å like som voksen, men vi har det ikke mer enn et par ganger i måneden. Vi er alle sunne og friske for det.

Skalldyr har jeg aldri likt, heller ikke som voksen. Verken krabbe, reker eller østers går ned. Litt trist i skallldyr fester o.l, men det er det eneste. Det går an å ha et fint, sunt og godt liv uten skalldyr. Og er det egentlig sååå sunt? Hvilke proppfulle næringsstoffer finnes i reker feks?

Anonymkode: 08d50...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du torsk?

Så passer det veldig godt sammen med tomatbasert smaker og krydder, som unger ofte er mer vant med.

Google torsk + tomat, så finner du flere varianter av gryter og ovnsretter i form.

Anonymkode: 05afe...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min 8-åring er også ganske kresen, fisk går greit dersom det er i form av suppe, fiskekaker, grateng eller "kimbab" (kim/nori ark med ris og fisk inni.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sikre at det er benfritt og server når de er skikkelig sultne.

Anonymkode: 9d89a...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er lurt, spesielt nå i starten, at du tilbereder det slik du liker det, med litt ulikt og godt tilbehør slik at barna kan plukke det de selv vil på tallerkenen. Sprø baguette, frukt og grønt, et par dipper etc. Gjør måltidet festlig med små grep som f.eks levende lys, masse isbiter, sugerør og en skive sitron i vannglasset og såklart god stemning rundt bordet. Ikke ha fokus på hva barna spiser, men la de plukke det de selv vil på tallerkenen. Kos deg med maten og vær et godt forbilde, er mitt råd nummer en. Etterhvert vil de kanskje prøve mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fisk og skalldyr med pasta og ris med litt spicy sauce eller dip, ble foretrukket av mine barn da de var i kresenalderen. Laget lasagne/fiskegratenger med pastaretter, -skruer eller -rør. Spagetti med røkelaks eller reker. Ris og friterte fiskebiter. Middagssalater og baguetter var òg en slager.

Vårruller og sommerruller ble en morsom måte å få i seg både det ene og det andre som kunne være vanskelig ellers. Grønnsaker som spinatblader, bønner og fisk/skalldyr var både lettere og smakte bedre som én rull med en god dipsauce.

Ellers har dampete blåskjell utrolig nok vært en stor slager i barnehagen jeg jobber, servert med spagetti rørt i smør og hakket ruccola. Mat som har eget hus er visst kjempegøy.

Anonymkode: 8489c...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...