Gå til innhold

Hvordan få barn til å spise fisk og skalldyr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ekstremt glad i sjømat og har nå fryseren full av delikatesser som kveite, breiflabb,  torsk, sei og kamskjell etter ferie i Nordnorge. Jeg er kjempelei av kjøtt i ulike former hver dag, og vil ha fisk/sjømat hvertfall 2-3dager i uken (som mål). 

Men barna mine nekter å spise sjømat, og jeg orker ikke å lage flere retter pr måltid. Jeg ønsker at de skal kunne spise sjømat, da det er kjempesunt. 

Hvordan går jeg frem for å få dem glad i sjømat? 

Anonymkode: 13d63...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gamle er de? Har en knert på litt over 2 og har gitt ham krabbe, reker og fisk helt uten å påpeke hva det er eller hvor det kommer fra, på lik linje som annen mat, kjøtt o.l. men så er han -2-, på et eller annet tidspunkt blir det jo noe helt annet og barna dine høres ut som de er større og har funnet ut at de "ikke liker" fisk etc?

Jeg ville (i min uerfarenhet enn så lenge) laget fiskegratenger, krabbekaker, puttet reker i salater/andre retter (pasta, terteskjell, potetsalat o.l.) og ikke presentert det som en greie "i dag skal vi ha FISK", bare lagt det frem som digg middag:) Fiskesuppe kan hete grønnsakssuppe f.eks. Her serverer vi kveite med potetmos, brunet smør, ertestuing og baconbiter og jeg kaller det "hvit biff" hehe, og det blir slukt!

Samme med tunfisksalat, krabbekaker og scampi i tagliatelle/spaghetti. 

Anonymkode: a5df3...b9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er de? Har en knert på litt over 2 og har gitt ham krabbe, reker og fisk helt uten å påpeke hva det er eller hvor det kommer fra, på lik linje som annen mat, kjøtt o.l. men så er han -2-, på et eller annet tidspunkt blir det jo noe helt annet og barna dine høres ut som de er større og har funnet ut at de "ikke liker" fisk etc?

Jeg ville (i min uerfarenhet enn så lenge) laget fiskegratenger, krabbekaker, puttet reker i salater/andre retter (pasta, terteskjell, potetsalat o.l.) og ikke presentert det som en greie "i dag skal vi ha FISK", bare lagt det frem som digg middag:) Fiskesuppe kan hete grønnsakssuppe f.eks. Her serverer vi kveite med potetmos, brunet smør, ertestuing og baconbiter og jeg kaller det "hvit biff" hehe, og det blir slukt!

Samme med tunfisksalat, krabbekaker og scampi i tagliatelle/spaghetti. 

Anonymkode: a5df3...b9f

Ja barna mine er 8 og 10 år. Vi har ikke spist særlig fisk og sjømat før pga at barnas far -min eksmann - ga forbud mot å ha dette i huset, da han ikke klarte lukten.. vanskelig å "lure" det i dem slik som med småbarn.. 

Anonymkode: 13d63...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er at stekt fisk sklir lettere ned enn kokt og fiskegrateng, fiskekaker ol enda lettere. Når du lager alt fra bunnen har du oversikt over hva de får i seg.

Anonymkode: 6da7f...d58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da blir nok dette vanskelig, om du lurer den eller tvinger dem blir det dårlig stemning. Jeg ble også tvunget til å spise fisk når jeg var liten, spiser ikke fisk den dag i dag. Lykke til sier jeg, barna kommer til få negative imntrykk

Anonymkode: e87c7...c51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

La dem være med å tilberede maten, velge tilbehør. Erfaringsmessig er det også stas å få tilberede rett etter fisketur.

Barn liker ofte smaken av torsk når den er riktig tilberedt, men det serveres mye dårlig tilberedt fisk i norske hjem.

Anonymkode: fdec2...f0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Torsk er jo gørrkjedelig og smakløst hvis det bare serveres poteter til, for eksempel. 

Anonymkode: 3f524...17e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriver under på at stekt fisk oftest går ned på høykant.

Stekt sei eller stekt kveite. Kveite især har jo en mer kjøttaktig konsistens. Rømme, remulade å dyppe i.

Fiskepakker har vi erfaring med at selv barn som hardnakket ikke liker fisk spiser med god appetitt. Men - de må tilberede dem selv.

Kravet vårt pleier å være at de i minste fall må lage seg en pakke, men de må ikke spise den.

Vi gjør det ofte i fjæra første gangen, så ungene har vært ute og er skrubbsultne.

Aluminiumsfolie, smøres med litt smør. Så har vi oppskåret fisk, ulike grønnsaker, potet (skivet tynt), purreløk i skåler de plukker fra selv. Litt salt og pepper, en rømmeklatt.

Så steker vi dem enten på bål eller grill.

Blir nyyydelig mat! Og den duften som slår imot deg når du åpner pakken, nam. Da glemmer ungene at de ikke liker fisk ;)

Kan også lages i stekovnen.

Men trikset er sultne unger - så etter en lengre søndagstur eller noe?

Anonymkode: 05afe...51f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn begynte å spise mer fisk når de fikk være med å tilberede maten😊 De er 4 og 9 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åja - og vi har gjerne både rød fisk og hvit fisk i pakkene. Siden de fleste er litt mer komfortabel med laks, og mer skeptisk til sei/hvit fisk.

Anonymkode: 05afe...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hvis man krydrer fisken eller retten godt og blander det med smaker de allerede liker, så spiser de det. Feks fisketaco, laksewraps, fiskeburger, fiskesuppe, torskecarbonara osv. Mine er på alder med dine, og de liker fisk hvis de får servert det «riktig». Får de kun servert norsk husmannskost som torsk, potet og gulrotstuing så rører de det ikke. Iallfall ikke han minste på 8 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da mine barn var små hadde vi alltid dessert etter fiskemiddag. Som en slags belønning for å spise noe de ikke var så glad i. Sikkert mange som mener det er feil metode,men det virket! I dag er de  tenåringer og spiser like så godt fisk som andre middager. (Selv uten dessert😉)

Anonymkode: 86ce4...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spørs hvor gamle de er og om de allerede har lært seg hva all fisk er. Men et triks jeg lærte av en barnekokk var å kalle det for voksenmat og late som at barna ikke fikk ha. For da ville de hvertfall ha!!! Også lære at fisk er ikke fisk, men sei, torsk, laks etc. Alt smaker forskjellig så veldig viktig at de ikke tror at all fisk bare er "fisk". Omtale det som hva slags fisk og ikke "fisk" 

Anonymkode: c020a...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gjem fisk i mat. La barna vite at det er fisk de spiser!

Sushi! La barna være med å lage. Råd kveite eller kamskjell. Eventuelt kan du steke kveite og kamskjell først. 

Plukkfisk. Enkelt og godt. Du kan starte med mest potet og litt fisk, gradvis øke. Samme med fiskegrateng. 

Fisk i folie i ovn. Hver sin pakke. Barna velger tilbehør og saus. 

Lag fiskepinner, fiskekaker, fish & chips, fiskepudding, fiskeboller. Kan serveres med potet, potetmos, søtpotet og gulrøtter, brokkoli, revet gulrot eller det barna liker. Kan også ha i wraps med salat. 

Suppe med biter av fisk. Gjerne ulik type fisk. Om de ikke liker Fiskesuppe, så kan dere ha fisk som garnityr i blomkålsuppe, gulrotsuppe, søtpotetsuppe. 

Grillspyd med fisk og annet barna liker. 

Server stekte kamskjell i skjellet. Morsomt for barna. Kan ha ertestuing under kamskjellene og bacon på toppen. 

Anonymkode: 72d7c...7f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke man skal gjøre så mye ut av middag egentlig, og det er faktisk ikke så viktig at middag smaker fantastisk hver dag. Derfor lager vi den middagen vi mener er riktig ut ifra økonomisk eller næringsmessig perspektiv, den dagen. Gjerne ut ifra hva vi har tilgjengelig. 

Vi lager aldri ekstra middag, gjør ingen spesielle tilpasninger, og barn og voksne blir som oftest oppfordret til å smake på det som er på tallerken selv om de ikke liker/tenker at de ikke liker. Uten at det blir mas eller dårlig stemning rundt det. Det varierer hvor mye middag både barn og voksne spiser hver dag.

Hadde jeg vært deg, ville jeg planlagt middagene ut ifra hva du tenker er riktig ernæringsmessig og hva du har tilgjengelig. Hva som er favorittmiddag eller smaker veldig godt kommer i annen rekke, mener jeg. De blir ikke tvunget til å spise, men dere kan jo snakke om alle de gode næringsstoffene i fisken, og de oppfordres til å smake litt hver gang. Og om de spiser mest tilbehør, så gjør jo ikke det noe. 

Anonymkode: 5f6e0...dc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal gjøre så mye ut av middag egentlig, og det er faktisk ikke så viktig at middag smaker fantastisk hver dag. Derfor lager vi den middagen vi mener er riktig ut ifra økonomisk eller næringsmessig perspektiv, den dagen. Gjerne ut ifra hva vi har tilgjengelig. 

Vi lager aldri ekstra middag, gjør ingen spesielle tilpasninger, og barn og voksne blir som oftest oppfordret til å smake på det som er på tallerken selv om de ikke liker/tenker at de ikke liker. Uten at det blir mas eller dårlig stemning rundt det. Det varierer hvor mye middag både barn og voksne spiser hver dag.

Hadde jeg vært deg, ville jeg planlagt middagene ut ifra hva du tenker er riktig ernæringsmessig og hva du har tilgjengelig. Hva som er favorittmiddag eller smaker veldig godt kommer i annen rekke, mener jeg. De blir ikke tvunget til å spise, men dere kan jo snakke om alle de gode næringsstoffene i fisken, og de oppfordres til å smake litt hver gang. Og om de spiser mest tilbehør, så gjør jo ikke det noe. 

For en tragisk holdning til mat? Kulinariske opplevelser er jo en av de største gledene i livet. 

Anonymkode: 14ef4...afb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med pokebowl eller servert i små skåler noe typ taco opplegg? 

Seksåringen her elsker sushi selvom hun vet det er rå fisk.. 

Tenker du kan prøve å tilberede det på en litt spennende og smaksrik måte. Hva med i teriyaki saus på pinne, fritert med dipp eller noe spicy marinade? 

Vi pleier å ha hvitløksmarinert scampi. Veldig spennende når vi spiser det med spisepinner 😊

Anonymkode: 8f3a9...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke server det som en ting i alle fall. Jeg elsker nesten all fisk, men takler ikke krabbe og reker, og liker ikke kveite (kan spise det, men velger det aldri).

Hvis ungene er små ville jeg bare servert i forskjellige varianter uten å lage noen sak av det. Om de smaker og synes det er fælt ville jeg prøvd noe annet. Jeg har en som brekker seg av kokt fisk, hun får hjemmelagde stekte fiskeboller i stedet (også kjent som fiskekaker, men det liker hun ikke, så det må være fiskeBOLLER 🤣). Favorittene til mine er blant annet  kokt hvit fisk, stekt i stekepanne panert med frø, fiskesuppe, fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller i hvit saus (jeg lager begge med samme oppskrift, bare former de litt annerledes) og ovnsbakt med fløte og grønnsaker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For en tragisk holdning til mat? Kulinariske opplevelser er jo en av de største gledene i livet. 

Anonymkode: 14ef4...afb

De to tingene utelukker ikke hverandre. Hver dag er ikke en fest, og hvert måltid trenger ikke være kulinarisk. Mat er også næring. 

Jeg mener det er sunt å lære opp barn til å tåle at ting ikke er 10/10 hele tiden jeg da, rett og slett gi dem litt kondis i å tåle at ting både er kjedelig og litt vondt, men at det ikke er noe big deal. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...