AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Del Skrevet 7. mai 2023 Og på hvaslags tøy/stoff? Vet om Vanish, sitronsåpe, gallesåpe, omo flekkfjerner. Mye ikke tar flekker på ull for eksempel. Anonymkode: 5e30d...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mai 2023 #2 Del Skrevet 7. mai 2023 Er det Vanish den heter, den knallrosa? Den kan i alle fall jeg anbefale. Jeg har den på sprayflaske, den knallrosa, og den har hittil i alle fall tatt alle flekker jeg har prøvd den på. Selv inntørkede tomatsausflekker eller blodflekker på ting. Jeg forbehandler flekken ved å spraye den god og våt, lar så tekstilen ligge på gulvet foran maskinen og godgjøre seg i 20-30 minutter, før jeg så vasker det i maskin. Fungert hver gang hittil. Hadde for eksempel blødd på leggen etter å ha klødd på et sår i søvne, så det hvite lakenet fikk en blodflekk på seg. Den var helt inntørket før jeg oppdaget det. Men jeg sprayet blodflekken bare med Vanish, lot det ligge og godgjøre seg på gulvet i tjue minutter, før jeg så hev det i vaskemaskinen på kald vask (alltid kaldt vann for å fjerne blod!) og så vanlig varmvask på 60 grader etterpå. Blodflekken ble helt borte, ikke et spor å se på det hvite lakenet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Del Skrevet 7. mai 2023 Million skrev (1 time siden): Er det Vanish den heter, den knallrosa? Den kan i alle fall jeg anbefale. Jeg har den på sprayflaske, den knallrosa, og den har hittil i alle fall tatt alle flekker jeg har prøvd den på. Selv inntørkede tomatsausflekker eller blodflekker på ting. Jeg forbehandler flekken ved å spraye den god og våt, lar så tekstilen ligge på gulvet foran maskinen og godgjøre seg i 20-30 minutter, før jeg så vasker det i maskin. Fungert hver gang hittil. Hadde for eksempel blødd på leggen etter å ha klødd på et sår i søvne, så det hvite lakenet fikk en blodflekk på seg. Den var helt inntørket før jeg oppdaget det. Men jeg sprayet blodflekken bare med Vanish, lot det ligge og godgjøre seg på gulvet i tjue minutter, før jeg så hev det i vaskemaskinen på kald vask (alltid kaldt vann for å fjerne blod!) og så vanlig varmvask på 60 grader etterpå. Blodflekken ble helt borte, ikke et spor å se på det hvite lakenet. Takk for svar, vet du om Vanish bleker tekstiler eller hvis det brukes på ull? Mener å ha hørt det. Anonymkode: 5e30d...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. mai 2023 #4 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar, vet du om Vanish bleker tekstiler eller hvis det brukes på ull? Mener å ha hørt det. Anonymkode: 5e30d...664 Jeg kan ikke si jeg har merket noe til det. Men nå har jeg ikke prøvd den på svarte tekstiler for eksempel da. Flekker synes jo som regel på helt lyse tekstiler. Har ikke prøvd det på ull, som jeg kan huske i farten. Kun bomull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. mai 2023 #5 Del Skrevet 7. mai 2023 Stiff 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Del Skrevet 8. mai 2023 Million skrev (15 timer siden): Er det Vanish den heter, den knallrosa? Den kan i alle fall jeg anbefale. Jeg har den på sprayflaske, den knallrosa, og den har hittil i alle fall tatt alle flekker jeg har prøvd den på. Selv inntørkede tomatsausflekker eller blodflekker på ting. Jeg forbehandler flekken ved å spraye den god og våt, lar så tekstilen ligge på gulvet foran maskinen og godgjøre seg i 20-30 minutter, før jeg så vasker det i maskin. Fungert hver gang hittil. Hadde for eksempel blødd på leggen etter å ha klødd på et sår i søvne, så det hvite lakenet fikk en blodflekk på seg. Den var helt inntørket før jeg oppdaget det. Men jeg sprayet blodflekken bare med Vanish, lot det ligge og godgjøre seg på gulvet i tjue minutter, før jeg så hev det i vaskemaskinen på kald vask (alltid kaldt vann for å fjerne blod!) og så vanlig varmvask på 60 grader etterpå. Blodflekken ble helt borte, ikke et spor å se på det hvite lakenet. Jeg har menset ut utallige lakener og har aldri trengt flekkfjerner, ei heller kaldt vann. Blod går lett vekk på 60 grader. Kaldt vann og flekkfjerner kan dog være nyttig på klær som ikke tåler så røff behandling. Anonymkode: e3925...c99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. mai 2023 #7 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har menset ut utallige lakener og har aldri trengt flekkfjerner, ei heller kaldt vann. Blod går lett vekk på 60 grader. Kaldt vann og flekkfjerner kan dog være nyttig på klær som ikke tåler så røff behandling. Anonymkode: e3925...c99 Jeg fastholder mitt råd. Tilfeldig utvalg fra nettet, så du ikke bare tror det er noe jeg påstår... For best resultat, skyll flekken med kaldt vann umiddelbart og unngå vann som er varmere enn 40 grader. Bruk ikke varmere vann, da det kan sette blodet og gjøre det vanskeligere å fjerne flekken. La oss gå rett på sak – er du her fordi du raskt trenger å fjerne blodflekker, har vi ingen tid å miste. For friskt blod kan fjernes relativt enkelt. Slik gjør du det: Start med å skylle blodflekken i kaldt vann Sett gjerne plagget tett på springen i vasken, med flekken vendt utover Ikke skyll i varmt vann – da risikerer du at blodflekken fester seg enda bedre i plagget og blir vanskeligere å fjerne. I varmt vann vil blodet koagulere og bli klumpete. Er du hjemme og har vaskemiddel tilgjengelig, kan du helle et par dråper med OMO Flytende rett på flekken, gni blodflekken og la det virke i inntil ½ time Om ikke flekken er helt borte, er den nå i hvert fall redusert Vask plagget som vanlig i vaskemaskinen – på maks 40 grader Fjerne gamle blodflekker Har du en blodflekk som har tørket inn i tøyet? Da bør du bløtlegge plagget med et flytende enzymholdig vaskemiddel, som OMO Flytende. Husk – ikke over 40 grader i vannet! La det virke i en halvtime – eller et par timer om flekken er ekstra vanskelig å fjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaledonia Skrevet 8. mai 2023 #8 Del Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og på hvaslags tøy/stoff? Vet om Vanish, sitronsåpe, gallesåpe, omo flekkfjerner. Mye ikke tar flekker på ull for eksempel. Anonymkode: 5e30d...664 Hva slags flekker på ull ? Fett eller blod ? Blodflekker fjernes med gallesåpe og kaldt vann, likevel fettflekker med gallesåpe og varmt vann før ordentlig vask i maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Del Skrevet 8. mai 2023 Sitronsåpe tar flekker på ull. Men det nytter ikke å bare ta på såpen og vaske i vaskemaskinen. Du må skrubbe den vekk før vask. Noen ganger har jeg tenkt jeg like gjerne kunne hpndvasket ullklærne fra barnehagen.. Vaskemaskins ullprogram er for skånsom Anonymkode: 41bd3...4c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå