Gå til innhold

medisinere angsten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! har i lang tid slitt med angst. men er først dette halvåret hvor jeg nesten ikke har kommet meg ut og har daglige panikkanfall. jeg skal denne uken til legen for første gang, noe jeg gruer meg ekstremt til ettersom jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare hva jeg føler. hun setter meg kanskje på venteliste til psykolog, men det er vel en kjent sak at de køene er fryktelig lange. når jeg leser litt rundt omkring virker det som at man nesten må gå i samtaleterapi først for å så få tilbud om medisiner i tillegg. men jeg klarer ikke se for meg at jeg klarer å leve et slikt liv jeg lever nå frem til jeg eventuelt får psykolog, og vet ikke engang om jeg klarer møte hos psykolog hvis jeg får tilbud. så jeg lurer på om det faktisk er muligheter for å få angstdempende, eller antidepressiva typ Cipralex bare ved å dra til legen?

Anonymkode: d7f2b...603

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legen kan gi ut begge deler.

Anonymkode: fc832...597

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen kan gi ut begge deler.

Anonymkode: fc832...597

skjønner det er ulikt utifra legen. men kan det være så enkelt som at jeg bare kan spørre om å få det på den første timen jeg har nå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

skjønner det er ulikt utifra legen. men kan det være så enkelt som at jeg bare kan spørre om å få det på den første timen jeg har nå?

Ja de er ikke restriktive på antidepressiva. Hvis du spør etter benzodiasepiner så får du nok nei. Ikke forvent at antidepressiva skal få vekk angsten.

Anonymkode: c775c...9c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja de er ikke restriktive på antidepressiva. Hvis du spør etter benzodiasepiner så får du nok nei. Ikke forvent at antidepressiva skal få vekk angsten.

Min og flere andres erfaringer er at angst med og uten Cipralex er to helt forskjellige ting. Det krever jobbing i tillegg, men det er en enorm hjelp. 

Anonymkode: 46084...db2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

hei! har i lang tid slitt med angst. men er først dette halvåret hvor jeg nesten ikke har kommet meg ut og har daglige panikkanfall. jeg skal denne uken til legen for første gang, noe jeg gruer meg ekstremt til ettersom jeg ikke vet hvordan jeg skal forklare hva jeg føler. hun setter meg kanskje på venteliste til psykolog, men det er vel en kjent sak at de køene er fryktelig lange. når jeg leser litt rundt omkring virker det som at man nesten må gå i samtaleterapi først for å så få tilbud om medisiner i tillegg. men jeg klarer ikke se for meg at jeg klarer å leve et slikt liv jeg lever nå frem til jeg eventuelt får psykolog, og vet ikke engang om jeg klarer møte hos psykolog hvis jeg får tilbud. så jeg lurer på om det faktisk er muligheter for å få angstdempende, eller antidepressiva typ Cipralex bare ved å dra til legen?

Joda, antidepressiva  blir kastet etter en. 

Anonymkode: 4eb48...abf

AnonymBruker
Skrevet

Trygdekontorer har en kjempebra podcast om angst. Anbefaler den 🙂

Anonymkode: c49a1...57c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trygdekontorer har en kjempebra podcast om angst. Anbefaler den 🙂

Anonymkode: c49a1...57c

jeg har hørt, sett og lest absolutt alt om angst i løpet av 3 år. har vært bastant på at jeg bare trenger selvhjelp og har prøvd alt mulig jeg selv kan gjøre. fin podcast absolutt, men selvom jeg er fult klar over hva som skjer i kroppen får jeg fremdeles angst

AnonymBruker
Skrevet

Du kan helt fint begynne med for eksempel Cipralex ja :)

Jeg har stått på det en liten stund for en helt annen fysisk sykdom.

I maaaaange år har jeg av og på slitt med angst. Og en lengre periode slik som du beskriver.

Men jeg var «medisinnekter» på alt psykisk og skulle fikse alt selv.

Når jeg nå da har brukt dette en stund ser jeg jo at det virkelig kunne hjulpet meg så mye med økt livskvalitet i de kjipeste periodene. Så jeg angrer jo bare på at jeg aldri forsøkte når det var slik du beskriver: panikkanfall og angst hver dag. 

Jeg trengte ikke høy dose for god effekt heller. 

Anonymkode: 221ea...f10

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, men be også om henvisning til psykolog. 

Anonymkode: 221ea...f10

AnonymBruker
Skrevet

Ikke spør legen om bestemte medisintyper, bare si det du skriver her. At hvis det blir ventetid på behandling så vet du ikke hvordan du skal greie å ha det slik så lenge. Hvis legen ikke foreslår medisiner så kan du heller spørre om det finnes noe som kan hjelpe.

Du kan skrive et brev på forhånd og ta med deg hvor du forklarer hvordan du har det for tiden og hvor lenge du har hatt det sånn, så kan legen lese det når du kommer til timen.

Anonymkode: 511c7...c4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg slet mye med angst og panikkangst. Startet på cipralex, og angsten ble helt fraværende. Så jo, denne medisinen funker veldig bra! 
hvordan kan du uttale deg om hva legen hennes kommer til å si? 
klart man får sobril til å hjelpe seg når en har daglige panikkanfall. Så tullete av deg å svare bastant utifra ditt innsnevrede syn 

Anonymkode: 5b93c...eb7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bedre av Zoloft 😊

Anonymkode: 4afa5...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Vær forsiktig med den type medikamenter. De kan gi bivirkninger for enkelte som er ganske fæle. I verste fall demper de følelsene dine, noe som også demper angsten. Men det kan føre til at du slutter å like være sosial fordi du ikke føler noe særlig. Du er ikke like interessert i filmer og tv serier lenger. Du syntes det er slitsomt å trene. Osv. Selv om du skulle bli angstfri, så mister du evnen til å nyte livet, noe som kan gi kronisk depresjon. Depresjon som er fysisk fordi medisinene ødela evnen din til å føle

Anonymkode: 3b713...5c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...