Gå til innhold

Kan en vernepleier jobbe på sykehus og hva er dens rolle?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt på sykepleien som 1. valg og vernepleien som mitt 2. valg. Uansett hvor mye jeg leser om vernepleien, forstår jeg ikke helt dens rolle. På en måte.

Det utlyses stillinger hvor det står: sykepleier/ vernepleier søkes. Dersom dette er ett sykehus, vanlig med. avd - kan da vernepleier jobbe som sykepleier? For i studiene står det at begge yrkene har lik medisinsk kompetanse innen medikament håndtering og prosedyrer. Vil det da si at en vernepleier kan delene ut medisiner, legge inn pvk osv...?

Jo, jeg forstår at vernepleier fokuserer på miljøarbeid og psykiatri. På mennesker med ulike funksjonshemninger. 

Men, dersom jeg ikke kommer inn på sykepleien- kan det være lurt å takke ja til vernepleien? Vil jeg kunne jobbe siden på sykehus og ha samme ansvar som en sykepleier?

Jeg forstår ikke.

Har du vernepleiere på jobben din, hvor jobber du og hva gjør de?

Takk for tålmodigheten :)

Anonymkode: 674a4...e39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig ingen som har noen erfaringer.... 🧡

AnonymBruker
Skrevet

På psykiatriske avdelinger på sykehus har sykepleiere og vernepleiere ganske like roller (kommunikasjon med pasienter og pårørende, miljøterapi og dosering av medisiner etc). Men du kan ikke jobbe som vernepleier på somatiske sengeposter (legge inn PVK, rense og bytte på sår og gjøre andre prosedyrer).

Skal du jobbe som vernepleier på somatisk sengepost, er det rådgiving/veileding stillinger for pasienter og pårørende som er mest relevant - men som oftest er det sosionomer som jobber med det. Da de kjenner bedre til systemet og regelverket.

Vernepleier skal verne om mennesker (veilede og tilrettelegge), men sykepleiere skal pleie dem (forebygge og behandle).

Anonymkode: a3ce0...8a0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

På psykiatriske avdelinger på sykehus har sykepleiere og vernepleiere ganske like roller (kommunikasjon med pasienter og pårørende, miljøterapi og dosering av medisiner etc). Men du kan ikke jobbe som vernepleier på somatiske sengeposter (legge inn PVK, rense og bytte på sår og gjøre andre prosedyrer).

Skal du jobbe som vernepleier på somatisk sengepost, er det rådgiving/veileding stillinger for pasienter og pårørende som er mest relevant - men som oftest er det sosionomer som jobber med det. Da de kjenner bedre til systemet og regelverket.

Vernepleier skal verne om mennesker (veilede og tilrettelegge), men sykepleiere skal pleie dem (forebygge og behandle).

Anonymkode: a3ce0...8a0

Tusen takk for svaret 🧡

Likevel forstår jeg ikke. Fordi på studie beskrivelse av vernepleier utdanning står det følgende:

-----------------------------------------------

Det er riktig at vernepleier og sykepleier kan utføre samme oppgaver knyttet til håndtering og administrering av medikamenter, prosedyrer og behandling, sier Marit...

Hun forklarer at vernepleiere og sykepleiere kan ta blodprøver, urinprøver og delta i ulike undersøkelser. 

Det må jo bety at vernepleiere har samme kompetanse og autorisasjon som sykepleiere til div. prosedyrer og behandling. Rent lovmessig kan de gjøre disse oppgavene på ett sykehus. Eller?

Sykehuset her jeg bor søker nå vernepleiere til to år som trainer stilling. Man får prøve seg i ulike avd. 

Synes dette er litt vanskelig å forstå.

Jeg kan forstå at en vernepleier ikke går legevisitten på sykehuset og ikke kan ta de samme videre utdanningene som sykepleiere.

På en annen side - har vernepleiere mange fler mulighet. Man kan altså utføre de samme oppgaver klinisk som sykepleiere, samtidig som man kan jobbe på skoler, nav, m.m.

Skrevet

Vernepleiere og sykepleiere har likestilt medisinkompetanse i kommunehelsetjenesten og psykiatrisk sykehus. Vil du jobbe på somatisk sykehus bør du ikke ta vernepleien. Jeg er selv vernepleier. Har jobbet likestilt sykepleier på sykehjem, bolig for utviklingshemmede, avlastningsbolig for barn og psykiatrisk sykehus. N jobber jeg på skole, en sykepleier kunne ikke hatt min jobb. Jeg kunne ikke jobbet på sykehus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Gidavmeg said:

Vernepleiere og sykepleiere har likestilt medisinkompetanse i kommunehelsetjenesten og psykiatrisk sykehus. Vil du jobbe på somatisk sykehus bør du ikke ta vernepleien. Jeg er selv vernepleier. Har jobbet likestilt sykepleier på sykehjem, bolig for utviklingshemmede, avlastningsbolig for barn og psykiatrisk sykehus. N jobber jeg på skole, en sykepleier kunne ikke hatt min jobb. Jeg kunne ikke jobbet på sykehus.

Hva jobber du som/med på skolen forresten?

Anonymkode: 6f415...847

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva jobber du som/med på skolen forresten?

Anonymkode: 6f415...847

Miljøterapeut 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Gidavmeg said:

Tusen takk for godt svar 🧡

Da ser jeg forskjell. Det vil si at dette gjelder kun kommunehelsetjenesten 🙂  Det gir jo mening.

Hvordan jobber vernepleiere på psykiatrisk sykehus? Er det mange utageringer eller hvordan er det egentlig på psykiatrisk avd?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for godt svar 🧡

Da ser jeg forskjell. Det vil si at dette gjelder kun kommunehelsetjenesten 🙂  Det gir jo mening.

Hvordan jobber vernepleiere på psykiatrisk sykehus? Er det mange utageringer eller hvordan er det egentlig på psykiatrisk avd?

Det er jo en del utagering, men mye av jobben går på å hindre at det skjer. Da jeg jobbet på psykiatrisk var sykepleiere og vernepleiere likestilt og hadde samme arbeidsoppgaver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...