Gå til innhold

Hvordan tar man kjønnssykdomstest?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en gutt som skal til en jente neste helg, regner med det da blir sex. Jeg har ikke hatt sex på et par mnd etter det ble slutt med den eneste eksen jeg har hatt, vet man bør ta kjønnssykdomstest ved bytte av partner, hvordan gjøres dette enklest mulig?

Anonymkode: 5474c...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med legen din. 

AnonymBruker
Skrevet

Hæ, har du aldri gjort det før? Og du har vært seksuelt aktiv?! Skjerpings!!! 

Å teste seg for kjønnssykdommer skal man gjøre når man har hatt ubeskyttet samleie med ny partner. Så om du og din eks pleide å ha sex uten kondom så skal du ta test etter henne og FØR neste partner. Selvom det bare var henne du lå med så kan man aldri være garantert om hun hadde vært smittet av den hun lå med før deg og smittet deg (hvis hun ikke testet seg mellom dere) eller at hun kan ha vært utro. 

Alltid test for kjønnssykdommer mellom nye partnere + etter samleie uten kondom selvom det er samme partner. Hvis ikke risikerer du å gå rundt med uoppdaget kjønnssykdom. 

Hvis du er under 20 år så kan du gå på helsestasjon for ungdom for seksuelt overførbare sykdommer. Er du over 20 år kan du gå på helsestasjon for voksne, for eksempel i Oslo finnes Olafiaklinikken som er for seksuelt overførbare sykdommer. Bor du i en annen by kan du google "hvor teste for seksuelt overførbare sykdomdommer *byen din*" 

Ikke kjøpt nett test som det vil dukke opp reklame for! De tester bare én type sykdom og man må testes for mange forskjellige. 

Du kan også ta fullsjekk hos fastlegen din. Da sier du bare "jeg vil ha en fullsjekk for kjønnssykdommer". Det er ikke flaut men ansvarsfullt og vanlig! 

Du kan ikke ha ubeskyttet sex med en ny jente uten at du har testet seg først og fått beskjed om at du er clean. Det tar ca to uker å få svar på prøvene. Så om du planlegger sex nå til helgen så må du bruke kondom! Hun kan smitte deg eller du kan smitte henne. Generelt er en viktig huskeregel å alltid bruke kondom med mindre man har avtalt at man kun ligger med hverandre og er i et forhold, og før man slutter med kondomet da så må begge to teste seg så den ene ikke smitter ogaå bare fortsetter man å smitte hverandre frem og tilbake. 

Etter du har ligget med ny partner bør du teste deg igjen, men man må vente tre uker etter samleiet ellers kan man være smittet uten at det vises på prøve. Å bruke kondom er best, da slipper du å teste deg like ofte. Kondom er også det som beskytter mest mot graviditet 

Anonymkode: 837e8...1e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...