Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Detter er en mann jeg dater som er veldig snill, forståelsesfull og svært empatisk. Problemet er at han har vært i forhold med en narsissist. Han sier han har greid å kommet seg fra grepet hennes, men tydeligvis ikke. Jeg og han har datet i 4 måneder. Han har i en måned sagt at han må introdusere meg til exen. Det er mye styr mellom de og diverse instanser. De har et felles barn. Han tørr ikke si det til henne, da han er redd for hva hun kan si/gjøre for å vri på historien.
Jeg har også et barn, hvor disse to barna er jevnaldrende. Vi har ikke møttes på over en måned, da han er redd for at barnet hans skal bli forvirret/knytte seg til enda en plass/ny kvinne. Han mener han må skåne barnet sitt, grunnet mye styr rundt familien. Barnet nevner mitt barns navn daglig, og har tydeligvis et stort ønske om å møte mitt barn igjen.

Jeg skjønner ikke problematikken, å sier at jeg ikke forstår hvorfor det skal være så vanskelig å si det, det er bare å si det. Skal du aldri møte noen andre fordi du er redd for hva exen din kan si eller gjøre mot deg? Hvordan kan hun straffe deg for å gå videre med ditt liv? Jeg hadde jo skjønt det hadde jeg hatt ett rulleblad eller vært shady, men det er jo stikk motsatt av meg.  Vi har begge barn på samme alder, vi liker hverandre kjempegodt. Vi har møttes flere ganger, så det er veldig viktig at du sier det til mor. Da kan vi jo møte hverandre oftere. 

Han grubler å skal overanalysere den minste ting. Snakker med meg om at han må diskutere dette (at han skal introdusere meg) først til instanser for å høre hva de har å si om det, før han skal si det til exen. Dette har han sagt i en måned. Synes det blir dumt hele greia egentlig. Jeg sier «det er bare å skrive det til henne!» da svarer han «jeg orker ikke å lese reaksjonen hennes» da svarer jeg «du trenger ikke lese!» da svarer han «så du mener jeg skal sende det og ignorere henne??» jeg «JA!» 

Virker som han glemmer oss oppi det, at han bare tenker på sitt barn. Mitt barn blir også påvirket, han har møtt denne mannen, men på grunn av hans usikkerhet, så setter han forholdet på prøve. Dette går også ut over mitt barn. Han har knyttet seg til denne mannen og også barnet hans. 

Jeg sa til han at han ikke kan forvente at jeg venter på at han skal fortelle det til sin ex, å at jeg synes det er dårlig gjort av han, da han setter forholdet på prøve. Han vil ikke besøke meg i frykt for at hans barn hans skal si mitt barns navn sin mor. Da sier jeg «hadde du bare sagt det, så hadde det ikke vært noe problem om barnet ditt sier mitt sønns navn! Du gjør bare dette til noe verre av at du ikke sier noe, og du ødelegger forholdet av at du ikke vil møte meg på grunn av at du ikke sier noe om oss til henne/instanser. 

Han overanalysere alt, og gjør det fryktelig stort å si «jeg har møtt noen andre» til henne. 
han trygger meg dog ved å si at han ikke er redd for å si det til henne, men for hva hun og familien kan gjøre imot han for å ha møtt meg. 

Anonymkode: 5355a...719

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er for tidlig å la deg møte barna og ser heller ikke poenget med å introdusere deg for eksen på nåværende tidspunkt når det bare blir drama ut av det. 

Virker som at du vil kun pga å markere terretorie men du må tenke over om det faktisk er nødvendig og kommer noe godt ut av det 

Anonymkode: 61519...0a1

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor være narsissist når livet har så mye godt og by på 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begriper ikke hvorfor verken barn eller ekser skal involveres I deres dating. 4 måneder er jo ikke noe tid for å bli ordentlig kjent. At dette sliter på barnet ditt er helt og holdent din feil og ditt ansvar som introduserer det for en ny partner så tidlig. 

Jeg tror du bør lese deg opp på narsissime. Det høres ut som mannen har en veldig fornuftig tilnærming til å informere om nytt forhold ved først å spørre fagfolk om råd. 

Hvorfor har du det så travelt? Ingen av de andre har det, og jeg syns det virker som du forkaster deg og dermed stresser den nye relasjonen.

Anonymkode: e35ee...f57

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For et mas

Anonymkode: 67e11...0d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun og familien er troendes til å gjøre noe galt, så ville jeg backet ut av dette forholdet for din egen og barnet ditt sin sikkerhet. Typen din virker redd henne. Enten har han grunn til det (og da bør du holde deg unna!), eller så er han ødelagt og bør oppsøke psykiatrisk hjelp. Han har gjerne fått C-PTSD.

Anonymkode: 934cd...702

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (44 minutter siden):

Det er ikke en lidelse man bestemmer seg for å ha eller kan velge vekk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke en lidelse man bestemmer seg for å ha eller kan velge vekk. 

Å trodde man kunne velge det selv jeg 

AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

Mange av de som er narsissister har vokst opp med omsorgssvikt. Ingen barn velger dette selv. Dette har traumatisert dem og gjort at de ikke kan samhandle med andre på en sunn og ikke-skadelig måte.

Vi er mange som har hatt en fin barndom som har gitt oss et fint grunnlag for å oppleve verdenen som kjekk og bra. Men vi må også ha forståelse for at ikke alle er like heldige.

Dessverre så er ikke løsningen å forstå oss på de, og trøste dem og prøve å gjøre dem lykkelig. De er skadelige for oss. Hvis vi ser en løve i en dyrepark som har skadet seg, så er det synd på løven. Men det er fortsatt farlig å gå inn i buret for å gi løven en klem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (2 timer siden):

Trolig pga barndom eller medfødt. 

Anonymkode: 62e79...060

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trolig pga barndom eller medfødt. 

Såpass ja lærer noe nytt hver dag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange av de som er narsissister har vokst opp med omsorgssvikt. Ingen barn velger dette selv. Dette har traumatisert dem og gjort at de ikke kan samhandle med andre på en sunn og ikke-skadelig måte.

Vi er mange som har hatt en fin barndom som har gitt oss et fint grunnlag for å oppleve verdenen som kjekk og bra. Men vi må også ha forståelse for at ikke alle er like heldige.

Dessverre så er ikke løsningen å forstå oss på de, og trøste dem og prøve å gjøre dem lykkelig. De er skadelige for oss. Hvis vi ser en løve i en dyrepark som har skadet seg, så er det synd på løven. Men det er fortsatt farlig å gå inn i buret for å gi løven en klem.

Jeg kjenner til narsisister som har blitt dette I yrket sitt og du kritiserer Dem går de fullstendig I lås Hun ene er nå utdannet psykolog alle andre har feil aldri henne 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du burde ventet et år før du drar unger inn i forholdet.

Anonymkode: a44c6...c97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (48 minutter siden):

Jeg kjenner til narsisister som har blitt dette I yrket sitt og du kritiserer Dem går de fullstendig I lås Hun ene er nå utdannet psykolog alle andre har feil aldri henne 

Man kan bli fagidiot og spesiell av yrket sitt, men man får ikke plutselig en personlighetsforstyrrelse. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis eksen er narsissist og han er så redd/ubesluttsom/preget, så skal du tenke deg godt om.

Han er nok en god mann, men han kommer med baggasje. Da tenker jeg ikke på barnet, men eksen. Du har ikke fantasi til å forestille deg  hva et menneske uten skrupler kan ødelegge. Han har grunn til å være redd hva som skjer når han går inn i et forhold med deg (eller andre).

Ta det fra en som ligger seks år foran deg i løypa - med verdens fineste mann, men non-stop drama, ødelagte barn og relasjoner.

Anonymkode: 12277...63f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du møte eksen hans, egentlig? Det vil bare gjøre at hun lettere kan manipulere også deg.

Skrevet

Jeg må og si at jeg tenkte hvorfor du så gjerne vil møte xen nå?

Tror jeg bare ville latt tiden gå, la barna få nevne og snakke uten at du trenger å føle på noe ansvar om at mammaene må møtes. Hm.

Når han sier at det ikke er så viktig å si det til mor, hvorfor synes så du det? For hennes del, tror jeg neppe du mener? Hvorfor er det viktig for din del?

Gjest Refreng
Skrevet

Dette en mann som er traumatisert av sitt forrige forhold. Han sliter også med å finne tilbake til selvstendigheten sin og sette grenser. Han har lært at å sette grenser for seg selv fører til en ekstrem konflikt med henne og evt familien. Han har sannsynligvis blitt straffet de gangene han har forsøkt å sette grenser eller si sin mening. Se for deg at du fikk elektrisk støt hver gang du sa noe partneren din ikke likte. Til slutt ville du slutte si det partneren din kanskje ikke liker, fordi du er redd for støt. Mannen din er redd for støt.

Så må du innse at det finnes mennesker som er veldig annerledes enn deg selv. Du ville syntes det var bra om eksen din fant en bra partner. Dette er ikke det samme for alle. Noen mennesker ønsker å ha kontroll på sine ekser og vil ikke at de skal få lykkelige liv eller finne andre partnere. De er egoistiske og får glede ut av å se at andre er avhengig av dem. De får glede ut av å ha kontroll på andre mennesker og handlingene deres. De føler bittrhet, hat, sjalusi mot alle som gjør at eksen klarer rive seg løs fra dem. Du risikerer altså møte en kvinne som vil deg vondt og som vil jobbe for at livet ditt skal bli dritt på alle måter hun kan. Om det er å lage konflikt ut av ingenting, om det er å være passiv aggressiv, om det er å gjøre samvær med barna vanskelig, om det er å avlyse avtaler slik at ting blir vansklig for dere.

Jeg tenker dere sammen burde gå sammen og lage en plan for hvordan dere skal forholde dere til henne. Det er ikke så enkelt at du bare sier hei og så er alt greit. Mennesker som dette finner alltid måter å plage deg på, måter du ikke ante eksisterte. La mannen din fortelle deg om henne. Tidligere episoder, hvordan hun reagerer på konflikt osv. Diskuter hva dere kan gjøre om eksen gjør x eller sier y. Hva kan dere gjøre om hun og familien gjør noe mot han? Osv

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Tror jeg bare ville latt tiden gå, la barna få nevne og snakke uten at du trenger å føle på noe ansvar om at mammaene må møtes. Hm.

Når han sier at det ikke er så viktig å si det til mor, hvorfor synes så du det? For hennes del, tror jeg neppe du mener? Hvorfor er det viktig for din del?

Er ikke å møte henne, men at han skal fortelle henne det. 

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Det er ikke jeg som har maset om det, men han har nevnt det til meg i lang tid at han vil fortelle det til henne. Dette har han ikke gjort. Siden han ikke gjør dette så hindrer det oss i å møtes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...