AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Aner ikke om jeg egentlig poster dette på riktig plass, men trenger uansett bare litt input fra vanlige mennesker så 🙈 Her vi bor ligger vi 5 hus i klynge, ganske tett. Vi har i utgangspunktet veldig gode naboer, det er mulig å drive med sitt uten å bli sett ned på, vi har mellom oss funnet ut at det er greit om naboen tørker undertøyet ute på søndager eller stabler ved i pinsehelga... Sånn sett bare bra! Men... I ett av husene så bor det ett yngre par, blide, koselige, vil alle vel, men de har diagnoser begge 2 som gir dem litt avvik sosialt sett. Overhodet ikke noe skremmende galt, men de fungerer bl.a sånn at vi aldri kan gå ut å være ute før de kommer ut å fotfølger oss i alt vi gjør 🙈 Både vi voksne og barna kan gå ut å pusle og sysle, å hvis naboen er hjemme så går det ca 2-3 minutt så har vi egen skygge resten av utreise 😅 Praten går lett fra deres side, men det er ikke alltid vi hverken skjønner hva de mener eller vet hvem de snakker om.. De kjenner heller ikke besøkstiden sin iforhold til å gå hjem, de skal liksom ikke bare sjekke hva vi driver med, men helst gå hjem etter vi har gått inn.. Å de kommer om vi har besøk å sitter ute også, tilogmed når vi feiret bursdag ute på sommeren 😅 Jeg har flere ganger nevnt for de rundt meg at jeg ønsker å ta opp dette med dem å ta en prat rundt det at vi ikke nødvendigvis ønsker å være sammen med noen hver gang vi er ute, men de rundt meg sier at sålenge de har diagnosene de har så må jeg bare la dem drive for de kan ikke noe for det. Begge jobber jo, i tilrettelagte jobber, å de har hobbyer hvor de sosialiserer seg, å sånn sett er de høytfungerende.. Å jeg tenker at de helt sikkert har opplevd en eller annen form for samtale om grensesetting eller personlig avstand, iløpet av livet, å jeg har tro på at det går an å kommunisere dette på en skånsom måte. Men som sagt mener de fleste rundt meg at man ikke kan finne på å si noe negativt til dem å bare la dem drive.. Hva bør jeg egentlig gjøre? ♥️ Anonymkode: a0a9e...e76 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Høres ut som et par med en type diagnose som gjør at de ikke kan ta hint som andre mennesker. Du må nok bare snakke med de og si klart og tydelig at dere ikke er så interessert i å være sammen med andre hver gang dere er ute Anonymkode: 32da1...92f 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Kan du ikke bare be dem gå hjem? Anonymkode: 05020...ba0 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du ikke bare be dem gå hjem? Anonymkode: 05020...ba0 Innerst inne er jeg helt klart typen som kunne gjort dét 😅 Men så har jeg liksom prøvd å bite meg litt i tunga heller, sålenge alle rundt meg er så negativ til å si ifra.. TS Anonymkode: a0a9e...e76 1
hufsaaaaa Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): De naboene hadde vært morsomt og hatt 🙈 🙈 Jeg synes det høres ut som et mareritt 😅 8 3
Kratt_ Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Innerst inne er jeg helt klart typen som kunne gjort dét 😅 Men så har jeg liksom prøvd å bite meg litt i tunga heller, sålenge alle rundt meg er så negativ til å si ifra.. TS Anonymkode: a0a9e...e76 Drit i hva de andre mener, er ikke de som blir plaga av naboene 😊 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Det er viktig å sette grenser. De med diagnoser trenger nok grenser mer enn andre. Så si i fra. Avtal besøk. Jeg jobber med mennesker med utviklingshemminger og der må nok noen ha tydlig tale for å ikke flytte inn i naboens hage/hus. Greit å være koselig, men si at de må bli bedt over før det er greit de kommer. Anonymkode: aa2d8...62e 5
Gjest Refreng Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 Nedsatt intelligens, eller hva man kaller det i disse dager? Det finnes enkelte som kan bli sånn, ja. Da må du rett og slett være direkte. "Hei. Idag har vi selskap så det passer ikke at du kommer på besøk". Eller "Det var hyggelig å prate, men nå skal vi gå videre alene. Vi snakkes en annen dag". Evt "Jeg har ikke tid å prate idag". Så må du vise tydelig med kroppspråk at du ikke lenger har tenkt å prate med dem. Du trenger ikke bli frekk. Å være nøytral og si det med bestemt stemme uten å smile er nok. Tenk på det som en forelder som sier til barna at nå må de gå hjem. Det er en sånn type tone du må ha med dem. For de er på en måte som barn på enkelte områder. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Innerst inne er jeg helt klart typen som kunne gjort dét 😅 Men så har jeg liksom prøvd å bite meg litt i tunga heller, sålenge alle rundt meg er så negativ til å si ifra.. TS Anonymkode: a0a9e...e76 At andre har andre grenser enn deg får så være. Om du føler at du må ha fred til å gå tur med barna dine eller ha selskap, så er det din rett. Det er helt ok å si fra til andre mennesker at du ikke har tid å prate med dem en dag.
Maskinfører Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 hufsaaaaa skrev (3 timer siden): Jeg synes det høres ut som et mareritt 😅 Ja kan sikkert være det 🙂
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Jeg hadde flyttet, jeg hater å ikke ha ro og privatliv. Litt skravling med nabo er koselig men det der hørtes invaderende ut 😂 Anonymkode: 1aff8...05f 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Tror de du har snakket med ville håndtert det annerledes dersom de hadde slike naboer... Neste gang dere treffer på de, (gjerne begge så dere kan støtte hverandre) så si: "Det er hyggelig å ha dere som naboer, men når vi er ute i egen hage/terrasse/eiendom, så vil vi være i fred. Dere må derfor slutte å følge etter oss på vår eiendom, og når vi har besøk, så kan dere ikke komme". Drit i om de blir fornærmet. Det er mye bedre å ta det opp nå, enn at en av dere glefser en annen gang når dere er lei. Dere kan også sende en melding hvis det blir vanskelig å ta opp direkte. Da kan dere neste gang de går inn i deres hage, fortelle at de må huske meldingen de fikk fra dere. Da står det svart på hvitt hvis de er glemsom. Anonymkode: b339d...189 3
*Ariel* Skrevet 8. mai 2023 #15 Skrevet 8. mai 2023 Høres ut som vi har samme naboer. Jeg har ikke helt funnet løsningen heller 🙈 Jeg kan sette meg ut på altanen for å lese en bok, eller vi sitter og griller, da stiller de seg opp, gjerne begge to og ser på. Plutselig skyter de inn innspill til samtalen rundt bordet også. Jeg blir gal! så beklager, ingen tips, men sympati i bøtter herfra
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #16 Skrevet 8. mai 2023 Når mennesker ikke er så gode på sosiale koder, trenger de klar tale og ikke hinting. Enten må du si at de ikke kan komme bort uten innbydelse. Eller, om det er greit at de kommer bort en tur og går igjen, så snakker du litt med dem når de kommer, også etter litt snakk sier du: Takk for besøket, nå må dere gå hjem. Så kan du eventuelt følge dem ut av hagen og si ha det bra. Men antagelig må du gjøre dette hver gang, da. Anonymkode: 2c8b7...429 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #17 Skrevet 8. mai 2023 Tusen takk for alle innspill! Jeg skal absolutt ta en prat med de sålenge jeg nå får se at allmennheten stemmer for 🙈😅 Jeg har som sagt vært såpass i tvil siden de rundt meg har sagt som de har gjort, men jeg har hele tiden følt på at noe må gjøres.. Nå som våren endelig kom å vi fikk mer utetid så har vi allerede begynt å merke større pågang 😬 TS Anonymkode: a0a9e...e76
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #18 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for alle innspill! Jeg skal absolutt ta en prat med de sålenge jeg nå får se at allmennheten stemmer for 🙈😅 Jeg har som sagt vært såpass i tvil siden de rundt meg har sagt som de har gjort, men jeg har hele tiden følt på at noe må gjøres.. Nå som våren endelig kom å vi fikk mer utetid så har vi allerede begynt å merke større pågang 😬 TS Anonymkode: a0a9e...e76 Finner det merkelig at de rundt deg aksepterer å ha naboene hengende over seg uinvitert i blant annet bursdag. Høres ut som spesielle folk. Anonymkode: 3c48e...22c 1
Andro Skrevet 8. mai 2023 #19 Skrevet 8. mai 2023 Det er mye omsorg i å kommunisere klart og informativt. Å unnlate å ta opp ting med folk "som har diagnoser" er veldig respektløst, og det vi kaller å forstå folk ihjel. Det er bra bra for dem å få vite at de er hyggelige folk, men at andre har behov for privatliv - også i hagen. Å heller invitere på en kaffe når det passer deg, er en bedre strategi enn å la være å si fra om at: "Nå har vi faktisk bursdagsselskap her, og det er bare inviterte gjester. I dag må du være for deg selv." 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #20 Skrevet 8. mai 2023 Jeg bor i et hus siden av en bolig med folk med boproblemer. Og de har ikke sosiale antenner. Så fikk råd fra hun vi kjøpte huset av, at det var lurt å ikke hilse så mye. Vi hilste litt, holdt de ved porten, ved litt prat, holdt det litt kort og sa vi måte fortsette med noe. Skal du jobbe I hagen kan du feks si, at hyggelig å prate med dere, men jeg må bli ferdig her, også hører jeg på en spennende lydbok, mens jeg jobber. Om jeg bare må høre ferdig. Liker de å skravle mye. Så liker de sikkert ikke høre på så mye. Så bable selv i vei, på kjedelige ting om hva du skal gjøre i hagen feks, og ikke slipp de til. Da kan det hende de blir litt lei deg istedenfor. Men det er lov å si at du ikke har tid til å skravle nå, men vi kan ta en kaffe når jeg er ferdig. Feks. Ta litt styringa , så kommer det nye vaner ut av det etterhvert. Beholder du en hyggelig tone, på alt, så beholder du også et hyggelig nabolag. Men med litt mindre forstyrrelser. Har du gjester, kan du si. At, du det passer litt dårlig nå. Kan ikke du komme en tur hit i morgen. Anonymkode: c47bd...f60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå