Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, under min fødsel i februar så fikk jeg symfyseruptur som målte 26mm. Er det noen flere som har opplevd å pådra seg symfyseruptur under fødsel? 

Sykehuset jeg fødte ved hadde ikke særlig kompetanse, så den dag i dag sliter jeg enda med å gå og smerter. Står nå i kø for MR i hjembyen min da jeg har totalt gitt opp helsevesenet her jeg bor nå. 

Har fått beskjed at dette ble håndtert helt feil av sykehuset og at det er en sjanse at jeg blir delvis ufør.

Om du har opplevd symfyseruptur, kan du vær så snill å fortelle hvordan du ble oppfulgt, hva gjorde sykehuset? Hvor lang tid tok det å bli frisk? 

Anonymkode: 3b981...0f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så forferdelig. Har aldri hørt om symfyseruptur. Ville forhørt meg med en fysioterapeut som er spesialisert på bekken og kvinnehelse.

Jeg hadde kraftig symfyseløsning før fødsel. Ble fortalt at det ville gå over etter fødselen, men jeg ble værre. 

Jeg hadde en tøff fødsel hvor barnets hode stanget kraftig i skambeinet på vei ut. (Ble forløst med vakuum.) Ble fortalt at jeg kanskje fikk en liten fødselskade, men det var ikke noe å gjøre med det. Jeg kunne nesten ikke gå på 6 måneder. Måtte ha krykker. Etter 2 år er jeg blitt bedre, men kan ikke gå veldig lange turer før jeg blir sengeliggende dagen etter. 

Jeg har kun fått behandlig og øvelser hos fysioterapeut. Det har hjuplet noe. Fikk sterke smertestillende av fastlegen, som sa de ikke kunne gjøre noe mer for meg.

Anonymkode: c980b...95c

Skrevet (endret)

Kvinnen i denne avisartikkelen fikk symfyseruptur og havnet i rullestol i lang tid. Men på slutten av artikkelen står det at det finnes en operasjon hun fikk og som man kan ta for å holde bekkenet sammen og forhindre smertene. Det kan jo redde deg fra å bli uføretrygdet?

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Bør slutte å føde barn.. koster samfunnet dyrt med livslange skader.

Anonymkode: 041cc...5c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bør slutte å føde barn.. koster samfunnet dyrt med livslange skader.

Anonymkode: 041cc...5c1

Ja, man burde sett grundigere på regnestykket for vaginal fødsel vs. keisersnitt. Og tatt med alle risikofaktorer og langtidsplager og -effekter.

Anonymkode: 93077...dac

Skrevet (endret)

.

Endret av Jordbærtoppen
Feil
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg fikk symfyseruptur for over fem år siden og snakker gjerne med deg. Jeg lagde profil her nå for å kunne svare deg, men usikker på om du får det opp når du er anonym og det er lenge siden du skrev. 
Til info klarer jeg fortsatt ikke å jobbe 100%, jeg får vondt av å gå i bakker, trapper osv., jeg kan ikke løfte tungt, jogge, løpe, hoppe. Symfyseruptur er noe dritt og det er så lite kunnskap om det der ute, veldig trist for de som får det (som også er folk som krasjer på motorsykkel).

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...