Gå til innhold

Er det vanlig med konfirmasjons nachtspiel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på fb at noen foreldre har arrangert konfirmasjons nachtspiel om kvelden etter konfirmasjonen, der konfirmanten og venner sitter å drikker alkohol.

Er konfirmert på bygda på 80 tallet og da kunne vi gå på fest på "lokalet" der vi bodde, men det var jo ikke snakk om å drikke alkohol men bare "være på fest" og se på hva alle de som var eldre gjorde der.

Hva synes dere om konfirmasjons nachtspiel?

Anonymkode: 276d2...949

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om "fenomenet"

Anonymkode: c9ee9...e13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene arrangerer et nachspiel for 15 åringer, med alkohol? Litt rart i min oppfatning

Anonymkode: 86fcf...1d7

• Liker 7
Skrevet

Aldri hørt om og heldigvis aldri opplevd. Hva i all verden slags foreldre er dette?

• Liker 2
Skrevet

Konfirmanten og hans/hennes venner er da alt for unge til å drikke alkohol. Det er faktisk et lovbrudd å servere de alkohol. det har jeg aldri hørt om, og håper virkelig det ikke er et utbredt fenomen. For jeg sier det igjen alkohol og barn under 18 hører ikke sammen !

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*konfirmasjonsnachspiel

Nei, jeg har aldri hørt om noe hverken vorspiel eller nachspiel i forbindelse med konfirmasjon av en ungdom.
Klart det kan jo forekomme, men jeg tror ikke det er vanlig.

Anonymkode: e64fd...f4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om. 

Anonymkode: 5861e...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. 15 åringer er for unge til å drikke alkohol. Jeg hadde anmeldt foreldrene, om de hadde stilt i stand et sånt lag, hvor mitt barn var involvert. Greit å la ungdommene finne sin egen vei, uten at vi foreldre skal dekke bordet for dem.

Anonymkode: 60273...bde

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke vanlig at foreldre serverer alkohol til 14-15-åringer. Heldigvis.

• Liker 1
Skrevet

Ehm, nei. Det er godt mulig at disse 14-15-åringene har kommet inn i "voksenes rekker" nå, men de er fortsatt barn. Og barn skal ikke få servert alkohol. Det bør drøyes lengst mulig, spør du meg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har jeg aldri hørt om nei. Takk og lov. 

Det eneste er at kanskje man inviterer på resteselskap, typisk at mor inviterer venninnene sine for å spise opp kaker og mat, gjerne dagen etter. Barnet kan også gjøre dette, men da er det brus, og ikke alkohol....

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ingenting på

Anonymkode: 00c23...1f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tror jeg ingenting på

Anonymkode: 00c23...1f5

Skulle gjerne tatt skjermbilder og lagt ut her for at du skal tro meg, men det kan jeg ikke gjøre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg zoomer inn på bildet ser jeg noen drikke øl, noen med vinglass i hånden og mange som drikker noe som ser ut som en punsj.

Det ser ut som litt forskjellige aldre på ungdommene og noen har kanskje fylt 18, men siden jeg ikke kjenner alle på bildet blir det bare spekulasjoner.

Synes uansett det er merkelig å arrangere "fest" der konfirmantens eldre venner/slektninger skal drikke alkohol mens de yngre skal sitte å se på og drikke alkoholfritt.

ts

Skrevet

Aldri hørt om. 

AnonymBruker
Skrevet

I min tid ble de som var konfirmert invitert på fest, da ble de regnet som gamle nok. Fenomenet hadde et navn, men det var ikke nachspiel, og festen var for hele bygda, ikke spesielt arrangert av foreldre.

Anonymkode: 5cadd...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Og hadde aldri orket det etter alle forberedelser og høfligpraten. Nei da vil jeg bare få av bunaden og legge meg på sofaen med beina høyt😂

Anonymkode: 02d71...211

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...