AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Har de siste to månedene vært utrolig sliten i kroppen, hatt hodepine flere ganger i uken og muskelverk i legger, lår, rygg og nakke. Selv med en god natt søvn våkner jeg med verk, spesielt i beina. Er egentlig en dame med mye energi, var sjeldent sliten før. Sitter sjeldent i ro, da jeg som regel ikke liker det, elsker å trene, gå turer osv. Klarer ikke sette meg ned å se serie eller film som jeg er tvunget til nå. Har begynt på vitaminer, men har ikke hjulpet så langt. Noen som har opplevd det samme? Grunn til å kontakte lege for dette? Anonymkode: 069ec...379
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Hva slags vitaminer tar du da, multivitaminer? Hvis det er relatert til vitaminer så vil ikke multivitaminer gi særlig nytte. Det er hovedsakelig d-vitamin, kalsium, og magnesium (og forsåvidt k2) som er viktig her, og disse må taes for seg og i riktig dose. Dosene i multitilskudd er svært lave og nærmest nyttesløse ved mangel. Når vitaminer er årsaken til smerter og utmattelse, så har man en vesentlig mangel, og da må dosene være deretter. Du bør ta deg en tur til legen og sjekke hva d vitamin nivået ditt ligger på først og fremst, og sjekk om du er i nedre grensen av hva legen anser som normalt. Nedre grense kan også gi symptomer. Og med for lave verdier av d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium i tarmen. Så d vitaminnivået må opp, så ta tilskudd. Magnesium er viktig for nyttiggjøring av d vitamin, så alle disse henger særlig sammen. Husk å ta d vitamin med mat og litt fett for best opptak. Anonymkode: 20395...87e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Alltid lurt å gå til legen når en ikke helt kjenner kroppen sin igjen, og det varer over tid. Kan være helt ufarlig, men også endel lumske ting begynner som mer vage symptomer. Hatt covid? Eller forkjølelse? For langtidsvirkninger etter covid høres f.eks ofte slik ut. Anonymkode: 428a2...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Ja, du har hatt det slik i 2 måneder, da kan du trygt kontakte lege. Anonymkode: 82b76...521
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Jeg blir sånn av pollen og det er jo høysesongen for det nå. Anonymkode: a2165...93d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Jeg tenker også vitaminmangel. Spesielt magnesium, B vitaminene og sink. Og som en over her nevnte , når du har slike symptomer så er du i mangel . Da nytter det ikke å ta multi eller 1 tab av hver, man må høyne dosen for å dekke inn manglen og det tar noen uker, minst. Anonymkode: 935d0...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 Jernmangel kan også være aktuelt her. Anonymkode: 1dc66...fce
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 Om symptomene har klar oppstart for 2 måneder siden, så er det ikke vitaminmangel. Sånt utvikler seg veldig gradvis og langsomt. Gå til legen. Ikke hal ut tiden mer på å prøve selvbehandling. Du har symptomer som bør vurderes av lege. Prøver på vitaminnivå er en av standardtingene legen vil teste uansett. Anonymkode: 428a2...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #9 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Om symptomene har klar oppstart for 2 måneder siden, så er det ikke vitaminmangel. Sånt utvikler seg veldig gradvis og langsomt. Gå til legen. Ikke hal ut tiden mer på å prøve selvbehandling. Du har symptomer som bør vurderes av lege. Prøver på vitaminnivå er en av standardtingene legen vil teste uansett. Anonymkode: 428a2...6bb Hos meg kom faktisk muskelsymptomer relativt akutt, ble trigget av en infeksjon. Smertene ble aldri bedre. Viste seg at jeg hadde alvorlig d-vitaminmangel. Anonymkode: 20395...87e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #10 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 7.5.2023 den 10.55): Har de siste to månedene vært utrolig sliten i kroppen, hatt hodepine flere ganger i uken og muskelverk i legger, lår, rygg og nakke. Selv med en god natt søvn våkner jeg med verk, spesielt i beina. Er egentlig en dame med mye energi, var sjeldent sliten før. Sitter sjeldent i ro, da jeg som regel ikke liker det, elsker å trene, gå turer osv. Klarer ikke sette meg ned å se serie eller film som jeg er tvunget til nå. Har begynt på vitaminer, men har ikke hjulpet så langt. Noen som har opplevd det samme? Grunn til å kontakte lege for dette? Anonymkode: 069ec...379 For meg er det typisk ved pollenallergi Anonymkode: a51ac...4e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå