AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Det er jo vanlig å slite med søvnen når man har ADHD. Da jeg fikk utskrevet medisiner (først Ritalin, nå Aduvanz), slet jeg veldig med å få sove. Jeg hadde den gode effekten - i alle fall av Aduvanz - hele dagen; rolig, konsentrert og følelsen av å ikke få panikk hvis noen ba meg om noe... Flott! Men så fort kvelden kom kunne jeg være så trøtt som bare dét, jeg fikk likevel ikke sove. Kunne være helt fysisk og psykisk utmattet av lange og krevende dager, eller jeg kunne ha bare ligget på sofaen og sett Netlix en hel dag, det spilte ingen rolle. På DPS sa de bare det samme igjen og igjen, at jeg måtte passe på å ta medisinene til samme tidspunkt hver dag, og helst tidlig. Jeg gjorde jo dét! Jeg tok dem klokka sju hver morgen, og da tvang jeg meg samtidig opp. Med medisinene gikk det jo greit den første halvdelen av dagen, og da de gikk ut ble jeg en potetsekk i sofaen... Som ikke fikk sove. Helt krise. Men, så fant jeg en metode som har funket over all forventning: Sett på alarm klokka 7. Da er du trøtt, ikke sant, kanskje du tilogmed akkurat har sovnet! Ta medisinen din... Og gå og legg deg igjen. Ikke bare sover jeg BEDRE i to-tre timer en jeg har sovet hele natta før dette... Jeg sovner også helt fint om kvelden! Jeg har ikke peiling på hvorfor dette funker, men det funker for meg. Jeg innser også at jeg er "heldig" som, grunnet masse dritt inkludert ADHD, er sykmeldt og kan ta meg lange morgener slik. Vet også at alle er forskjellige og at dette sikkert ikke funker for alle - men om du sliter med søvn og medisiner, prøv! Dagens tips fra meg Anonymkode: 1f374...a4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå