AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Jeg er i ferd med å flytte sammen med kjæresten min i min bolig, men så kjenner jeg at jeg har begynt å få litt kalde føtter sånn med tanke på økonomi. Min økonomi er bedre enn hans, jeg tjener et par hundre tusen mer enn han i året, og jeg er også villig til å jobbe litt ekstra for å ha litt å gå på nå som det er vanskelige økonomiske tider. Vi har snakka endel om hvordan vi skal dele økonomi når vi bor sammen, jeg kjenner at jeg har forventninger om at vi skal ha både mat- og hyggekonto som vi setter inn et likt beløp på hver måned siden jeg ikke er interessert I å subsidiere ham økonomisk, og i tillegg betaler jeg alt av lån og husutgifter. Jeg opplever han som litt negativ til begge disse tingene, eller han gjør det bare ikke. Dette påvirker meg negativt, jeg har ikke lyst til å verken krangle om penger eller oppføre meg som mora hans. Egentlig klarer vi ikke å snakke særlig godt om økonomi, og det blir et stort irritasjonsmoment for meg. Han er nok litt fattig, men jammen både litt gjerrig og uansvarlig/egoistisk også når det kommer til penger. Jrg tror han tenker jeg har råd til å betale det meste siden jrg både tjener mer og jobber litt ekstra, men det har jeg jo ikke, har mssse lån og masse ting jeg har lyst til å gjøre i livet.. Lure ting man kan gjøre for å bedre situasjonen? Anonymkode: d77f3...07f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Skal du betale alt av lån og husutgifter? 😳 Anonymkode: 25610...db2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal du betale alt av lån og husutgifter? 😳 Anonymkode: 25610...db2 Nei, jeg betaler lån + renter, og så deler vi på andre boutgifter. Jeg vil gjerne fungerende ha mat- og kosekonto også, og så synes jrg kanskje han burde betalt litt av renter og litt til vedlikeholdskostnader. Anonymkode: d77f3...07f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Skal han leie hos deg? Leie sammen? Kjøpe sammen? Har noen barn? Anonymkode: fc073...06f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Og hvem eier boligen, hvis du betaler lånet? Anonymkode: fe88f...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Siden du betalt lånet i helhet, så antar jeg at han ikke har noen eieandel i boligen. Anonymkode: fd2fc...577 1
Juniper Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 Trekk i bremsen! Om det økonomiske ikke fungerer så vil forholdet ikke fungere! Særlig når han er gjerrig og har snyltetendenser! 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, jeg betaler lån + renter, og så deler vi på andre boutgifter. Jeg vil gjerne fungerende ha mat- og kosekonto også, og så synes jrg kanskje han burde betalt litt av renter og litt til vedlikeholdskostnader. Anonymkode: d77f3...07f Målet er vel kanskje at han skal kjøpe seg inn etter hvert, evt kjøpe en utleieleilighet eller noe, mrn hsn trenger å spare litt mer. Anonymkode: d77f3...07f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal han leie hos deg? Leie sammen? Kjøpe sammen? Har noen barn? Anonymkode: fc073...06f Hver våre store/voksne barn. Jeg eier et hus med masse gjeld, men har ok inntekt. Anonymkode: d77f3...07f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #10 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden du betalt lånet i helhet, så antar jeg at han ikke har noen eieandel i boligen. Anonymkode: fd2fc...577 Han kan kjøpe seg inn etter et par pr hvis han kan økonomisk og vil det. Anonymkode: d77f3...07f
c_buk Skrevet 7. mai 2023 #11 Skrevet 7. mai 2023 Ville tatt en runde med meg selv om jeg var deg, og virkelig vurdert om jeg hadde tro på endring eller ikke. Folk endrer seg sjeldent på såpass fundamentale ting. Inntektene deres har dere valgt selv, og da skal ikke du lide for han valg. Har dere felles matkontoer osv så skal begge bidra der. Når det gjelder bolig, synes jeg du er altfor generøs om du ikke krever leie fra han. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #12 Skrevet 7. mai 2023 Juniper skrev (2 minutter siden): Trekk i bremsen! Om det økonomiske ikke fungerer så vil forholdet ikke fungere! Særlig når han er gjerrig og har snyltetendenser! Det er litt det jeg tenker også. Vi må klare å snakke ordentlig om økonomi, samt ha faste kontoer vi setter inn penger til mat og opplevelser på. Kjenner jeg ikke liker situasjonen som den er nå, og at det dessverre påvirker kjærligheten jrg føler. Anonymkode: d77f3...07f
Juniper Skrevet 7. mai 2023 #13 Skrevet 7. mai 2023 Alle må betale for å bo! Det at du eier leiligheten betyr ikke at han skal få flytte inn gratis! Han bør betale en husleie som ligger på et stykke under halvparten av det det ville kostet å leie leiligheten din, eventuelt rabatt om den er mye dyrere enn han ville sett for seg å bo i. Og jeg sier det samme til damer som flytter inn hos menn. Han må vise vilje til å snakke om økonomi, og vise at han tar ansvar for egen økonomi. De tendensene du beskriver går jo i motsatt rettning! Så enten må han jobbe med seg selv eller du går videre, for dette forholdet er ikke noe å bygge videre på. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #14 Skrevet 7. mai 2023 c_buk skrev (1 minutt siden): Ville tatt en runde med meg selv om jeg var deg, og virkelig vurdert om jeg hadde tro på endring eller ikke. Folk endrer seg sjeldent på såpass fundamentale ting. Inntektene deres har dere valgt selv, og da skal ikke du lide for han valg. Har dere felles matkontoer osv så skal begge bidra der. Når det gjelder bolig, synes jeg du er altfor generøs om du ikke krever leie fra han. Takk. Jeg synes det jeg også, egentlig. Og så orker jeg ikke at økonomi skal være et tabuområde. Anonymkode: d77f3...07f
Jadaomatte Skrevet 7. mai 2023 #15 Skrevet 7. mai 2023 La han betale halvparten av hva det koster å leie der dere bor og halvparten av strømmen. Og halvparten av maten. Skriv en leieavtale
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #16 Skrevet 7. mai 2023 Uten å ha erfaring med en slik boform, så ville jeg inngått en form for avklaringsperiode på et år eller to, der dere virkelig fikk sett om dette kom til å funke. Avklar en husleie fra han denne perioden. Du betaler lån og avdrag. Om det funker bra etter den avtalte perioden kan han kjøpe seg inn og få godskrevet noe av innbetalt beløp. Ellers bør dere ha en felles konto med hvert sitt kort til mat og andre fellesutgifter som begge ville hatt om dere bodde alene. kanskje ikke så romantisk, men kanskje ryddig. Anonymkode: fc073...06f
L@dy Skrevet 7. mai 2023 #17 Skrevet 7. mai 2023 Han burde betale en husleie til deg, rett og slett for å bo. I tillegg må han selvsagt være med og betale for mat og eventuelle felles ting dere gjør. Min x bodde hos meg en stund når det var slutt. Han betalte leie til meg i den perioden. Dere MÅ være enig om det før dere flytter sammen. Hadde ikke forventet at han skal betale vedlikehold. 1
Miss91 Skrevet 7. mai 2023 #18 Skrevet 7. mai 2023 Han hadde jeg ikke flyttet sammen med. Jeg har i alle år sagt at jeg og snart xsamboer må ha en felles matkonto siden han bare handler Grandiosa, snus og energidrikke, men jeg handler maten. Han har hele tiden nektet, og han sender meg vippskrav når han må handle taco fordi det er så dyrt. Never again! 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #19 Skrevet 7. mai 2023 Juniper skrev (1 minutt siden): Alle må betale for å bo! Det at du eier leiligheten betyr ikke at han skal få flytte inn gratis! Han bør betale en husleie som ligger på et stykke under halvparten av det det ville kostet å leie leiligheten din, eventuelt rabatt om den er mye dyrere enn han ville sett for seg å bo i. Og jeg sier det samme til damer som flytter inn hos menn. Han må vise vilje til å snakke om økonomi, og vise at han tar ansvar for egen økonomi. De tendensene du beskriver går jo i motsatt rettning! Så enten må han jobbe med seg selv eller du går videre, for dette forholdet er ikke noe å bygge videre på. Takk. Det er egentlig det jeg føler også, at hsn er uansvarlig økonomisk og at jeg blir pressa til å bære for mye ansvar. Han betaler ca 20 % av samla bokostnader, men ikke lån eller renter, de betaler jeg. Anonymkode: d77f3...07f
Apekatten Skrevet 7. mai 2023 #20 Skrevet 7. mai 2023 Samboeren min flyttet inn hos meg i min bolig, med en avtale om at han skal kjøpe seg inn etter hvert. Fram til da betaler han leie. Dere må bli enige om hvor mye han skal betale for å bo hos deg. jeg støtter deg også i å opprette en felles matkonto. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå