Hedda-78 Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Dette var jo avklarende... not https://www.nrk.no/nordland/full-forvirring-rundt-rad-om-vasking-av-bunadsskjorta-1.15972654 Hvordan vasker du din? I fjor vasket jeg den i maskin, på 40 grader finvask, med Blenda flytende vaskemiddel (dvs uten optiske blekemiddel). Det gikk bra den gangen, men er redd for å ødelegge den hvis jeg gjør det hver gang..?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Jeg vasker den med milo ullvask på ullprogram 30 grader og lav sentrifuge i maskin. Linskjorte. Har vasket den sånn de siste 10årene, vasker den etter hver bruk. Jeg bruker alltid hvit utringet T-skjorte under for å beskytte den mot deodorant under armene (utringet for at den ikke skal synes). Før dette vasket jeg den for hånd (pga råd av moren min), men maskin går like fint. Anonymkode: d0d21...dac 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Vasker den for hånd i kaldt vann. Anonymkode: 26c0c...590
Topsi Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Vasket på finprogram 30 grader. Fikk beskjed av den lokale Husfliden om å bruke sitronsåpe, jeg overdoserte den så det sang etter og måtte vaske den om igjen uten såpe.... Men det var sitronsåpe og finvaskprogram de anbefalte, pluss at man kan smøre inn flekker med sitronsåpe på forhånd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Har skjorta mange broderier, bør den vaskes for hånd, siden broderiene tåler mindre enn selve skjorta og vil slites før. Om skjorta er ganske enkel og av lin eller bomull tåler den vaskemaskin. Jeg vil ikke anbefale Milo eller annen ullvask. De er fine til animalske fibre, som ull og silke, men kan slite andre fibre tidligere enn nødvendig. Såpespon eller sitronsåpe er det beste. Anonymkode: 22bb5...ee7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #6 Skrevet 8. mai 2023 Omo flytende på ullprogram (ullvugge) uten sentrifugering. Alltid blitt veldig fin, ca 30 år gammel linskjorte med en del broderier (graffer). Anonymkode: 76709...6c2 1
skruf Skrevet 8. mai 2023 #7 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har linskjorte, farmor sydde den til konfirmasjonen min, og har vært år vasket den på 40g finvask-program i vaskemaskinen med ullvaskemiddel. Jeg er 45 nå og skjorta er like fin Men en ting jeg har lært er viktig er å alltid vaske den rett etter bruk, ikke bare henge den opp til neste gang hvis du feks skal i konfirmasjon ei uke etter 17 mai og skjorta er ren og ikke lukter, pga ei linskjorte som er strøket vil gulne da. Har alltid fulgt det rådet (selv om å stryke linskjorte er noe herk) og skjorta er like hvit og fin Etter at den er vasket og tørket så bruker jeg å rulle den sammen og oppbevarer den inni et hvitt putevar i klesskapet. Man får kjøpt egne oppbevaringsposer til bunadskjorte, men et gammelt putevar fungerer like bra 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå