AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #21 Del Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan klarte du å få så mye penger på ulike sparekontoer i banken med den lønna der og du er kun litt over 30 år gammel? Anonymkode: b097c...5b1 Sparing og mer sparing. Tipaa skrev (2 timer siden): Hvorfor er du skeptisk til fond? Hvis du skal spare langsiktig da. globale indeksfond er jo bra. Sett de på flere ulike typer så er man jo sikret. å ha de på vanlig sparekonto, da taper du egentlig penger. Renter kontra indeksregulering. Av de grunnene en annen over her nevner: fondmarkedet såpass ustabilt og usikkert nå pga inflasjon, høye renter, økende arbeidsledighet, konkurser. Selv om det har gått bra i fortiden så kan man ikke vite fremtiden.. Føler likevel man taper av å ha det i banken, blir feil for meg uansett hva jeg velger. Anonymkode: 5d53e...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 7. mai 2023 #22 Del Skrevet 7. mai 2023 Ja hvis man sparer kortsiktig i fond ja. Mitt ene fond, Handelsbanken usa indeks, har hatt 18% økning siste 10 år. selvføgelig er det mer risiko enn å ha pengene på sparekonto. Men det er jo et valg du må ta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 7. mai 2023 #23 Del Skrevet 7. mai 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Sparing og mer sparing. Av de grunnene en annen over her nevner: fondmarkedet såpass ustabilt og usikkert nå pga inflasjon, høye renter, økende arbeidsledighet, konkurser. Selv om det har gått bra i fortiden så kan man ikke vite fremtiden.. Føler likevel man taper av å ha det i banken, blir feil for meg uansett hva jeg velger. Anonymkode: 5d53e...65b Jeg tror du misforstår noe vesentlig. Høyere avkastning betyr at du må ta høyere risiko. Avkastning er jo belønningen for risikoen du tar. Uten risiko ingen avkastning. Men hva betyr risiko? Risiko betyr at du må tåle at det svinger og at det kan være lite likvide. Ekstrem risiko kan bety tap. Din sparekonto har lav risiko. Verdien svinger ikke og du kan ta de pengene ut når som helst. Du får lite avkastning. Bruk sparekontoen til kortsiktig sparing. Det vil si en buffer og penger du må ha tilgjengelig de neste 6 årene. Du velger bort avkastning og foretrekker sikkerhet og tilgjengelighet for disse pengene. Fondsparing dvs. aksjer har mer risiko. Det kan være vanskelig å selge med avkastning når markedet har gått ned. Da må du har tid til å kunne sitte stille i båten. Men tar du den risikoen, så blir du belønt med en bedre avkastning enn sparekontoen. Risikoen (men også avkastningen) kan igjen reduseres ved å diversifisere dvs. at du investerer i mange aksjer. En global indeksfond sprer pengene på mer enn 1.000 bedrifter på tvers av kontinenter og bransjer. Det er lite sannsynlig at hele verden går konk samtidig og hvis det skjer, så har du uansett andre problemer enn penger. Bruk fondsparingen din til langsiktige sparemål. Det vil si pensjonsparing og annen langsiktig sparing som du ikke trenger tilgjengelig i 6år eller mer. 15år pluss pluss er best for da begynner rentes-rente effekten å slå skikkelig inn. Kunsten er å vekte risikofri del og risiko del korrekt. Du er 31 år. Du har dermed fremdeles 30 år til pensjon. Du kan ha pengene i fond lenge og din tidshorisont er større enn en 75 åring. Du kan derfor ha et mer offensivt portefølje enn 75 åringen. Det vil si at du bør vekte din risiko del høyere for å sikre mer avkastning over tid. Inflasjon skjer. Kriser skjer. Markedet er alltid urolig uansett. Perfekt timing er umulig. Tidligere kriser betyr mer avkastning mens en sen krise betyr mer tap. Derfor bør en etter hvert også tenke på en uttaksstrategi enn å bare selge hele fondet med en gang. Men det har du fremdeles 30 år til p finne ut av. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå