Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på annen tråd her hvor det skrives at for å være ressurssterk må man ha god økonomi, hva menes med god økonomi? 

Anonymkode: 0888a...94e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I mine øyne er god økonomi å ha nok til å betale regninger, kunne kjøpe det en trenger OG ønsker i rimelighets grad. Kunne ta seg en ferietur dersom en ønsker det uten å velte hele økonomien. Det er også å ha god økonomi å ha reserver, dvs buffer enten i fond eller sparekonto. 

Jeg synes vi har god økonomi. Samlet så har mannen og jeg litt over gjennomsnittet i inntekt men vi har alltid vært gode med økonomien og lever veldig godt med det vi har. Så jeg vil si at det ikke er alltid inntekt det kommer an på, det finnes millionærer som sliter med å betale regninger fordi de ikke har god økonomistyring.

Anonymkode: 36f8c...e49

Skrevet

God økonomi betyr at man har kontroll på økonomien. Ingen spille- eller forbruksgjeld, solid buffer, lite sløsing etc.

Man trenger ikke tjene mye for å ha god økonomi.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

6. mnd oppsparte midler netto
Ingen gjeld
Lite sløsing

Som Portia Catonis nevner så trenger man ikke og ha god inntekt for å ha god økonomi.
Mange som har bedre råd enn de som tjener godt fordi de sløser bort så mye.

Ifølge Mr. Money Mustache kan man være innenfor F.I.R.E iløpet av 11 år dersom man har en spare-ratio på 64%!
"Uavhengig" av inntekten!

Imens mange som tjener millioner av kroner kommer fortsatt til å jobbe til man er over 70 år og som kommer alltid til å slite, og som ikke har råd til å pensjonere seg.

Endret av Intervence
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (4 minutter siden):

Ifølge Mr. Money Mustache kan man være innenfor F.I.R.E iløpet av 11 år dersom man har en spare-ratio på 64%!
"Uavhengig" av inntekten

Kan du forklare hva F.I.R.E er? Og spare-ratio på 64%? 🙈

Vennlig hilsen ei som har lyst å få superkontroll på egen økonomi 🤓

Anonymkode: af5b9...f18

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du forklare hva F.I.R.E er? Og spare-ratio på 64%? 🙈

Vennlig hilsen ei som har lyst å få superkontroll på egen økonomi 🤓

Anonymkode: af5b9...f18

Står for Financial Independence, Retire Early som er blitt populært i USA.

Spare-ratio på 64% vil være samme som man sparer 6,400 kroner dersom man tjener 10,000,- i mnd. (det er jo naturligvis umulig), men det er et eksempel. Dersom man derimot har en inntekt på 45,000,- netto i mnd. så bør man spare 28,800 kroner og har da 16,200,- å bruke per måned. Da har man iløpet av 11 års periode ca. 3,8 millioner kroner (det kunne man ihvertfall tidligere leve av på avkastningen).

Dersom man investerer i aksjer og utbytteaksjer så vil naturligvis avkastningen være betydelig høyere. Noe man bør gjøre er jo begynne tidlig. Jobbe mye (imens man har energien til det) slik at man evt. jobber 150% i noen år, for deretter å ta det med ro resten av livet.

Endret av Intervence
AnonymBruker
Skrevet

God økonomi ser jeg på som å ha flere titalls millioner tilgjengelig for bruk. Jeg er langt vekk fra å ha en god økonomi slik jeg ser det, samtidig som jeg ikke ser på meg selv som fattig, men det som blir nevnt over her kvalifiserer ikke for å ha en 'god økonomi' i mine øyne. Etter min mening er det en stor forskjell på å ha 'så en klarer seg greit' og det å ha en 'god økonomi'... men det det ender jo opp i et definisjonsspørsmål: Hva er 'god økonomi'? I forhold til hva og hvem? Snakker vi utelukkende i forhold til norske forhold? 

Anonymkode: 86eb8...f58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

God økonomi ser jeg på som å ha flere titalls millioner tilgjengelig for bruk. Jeg er langt vekk fra å ha en god økonomi slik jeg ser det, samtidig som jeg ikke ser på meg selv som fattig, men det som blir nevnt over her kvalifiserer ikke for å ha en 'god økonomi' i mine øyne. Etter min mening er det en stor forskjell på å ha 'så en klarer seg greit' og det å ha en 'god økonomi'... men det det ender jo opp i et definisjonsspørsmål: Hva er 'god økonomi'? I forhold til hva og hvem? Snakker vi utelukkende i forhold til norske forhold? 

Anonymkode: 86eb8...f58

Det du snakker om er jo ekstremt god økonomi, ikke vanlig god økonomi.

Som en bank sier det: "En god og sunn økonomi handler ikke om å ha mye penger, men det å ha et bevisst forhold til penger, og hva pengene blir brukt på."

Anonymkode: 7bdfb...ae5

• Liker 1
Skrevet (endret)

God økonomi betyr for meg at du har kontroll på følgende punkter.

1) Du har oversikt over dine inntekter og utgifter i et budsjett. Budsjettet ditt er positiv dvs. at inntekten er større enn utgiftene.

2) Du har budsjettert kortsiktig sparing i budsjettet ditt. Slik går som oftes til forbruk sånn som reiser, sjeldne kostnader, gaver osv.

3) Du har budsjettert langsiktig sparing. Dette kan være bolig og / eller fond. Dette her handler om å bygge seg et formue som skaper trygghet. Dette punktet handler ikke bare om å spare men også hvilken uttaksstrategi en eventuell ser for seg. 

4) Du har budsjettert for å videreutvikle på ditt humankapital, samt at du vet hva humankapitalet ditt er verdt.

5) Du kjenner din egen økonomiske risikoevne og risikovilje. Du justerer budsjettet deretter. 

6) Du klarer å gjennomføre ditt budsjett i praksis og du har ingen eller kun få avvik.

Schnuhu

Edit: Mange påstår at god økonomi betyr rikdom og ingen gjeld. Jeg er uenig. Pengekvantitet spiller en liten rolle. Også lån / gjeld er kun et verktøy som kan benyttes. Det sier ingen ting om du har god økonomi. Om du åpenbart misbruker verktøyet (mer gjeld en du kan takle) så er det klart at budsjettet blir for trang og at du da mister din gode økonomi. 

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...