AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #1 Skrevet 7. mai 2023 Alle er strålende fornøyd med årets oppgjør - endelig reallønnsvekst. Personlig takker jeg selvfølgelig ja til høyere lønn, det er ikke det. Men, jeg skulle heller hatt 0kr i årets forhandlinger for å bidra til å holde inflasjonen og renteøkninger litt tilbake. Det historisk gode oppgjøret kommer til å bidra til at ingen får reallønnsvekst til syvende og sist. Vi må alle bidra i dette for å stoppe den spiralen vi er inne i som bare går fortere og fortere. Hvis man ikke gjør grep snart ender det med at masse folk må gå fra sine hjem fordi de rett og slett ikke har råd til å betale for det lengre. Anonymkode: e44e9...028 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #2 Skrevet 7. mai 2023 Ettersom inflasjonen er importert hadde dette gjort fint liten forskjell. Anonymkode: 9c021...ef4 1 1
Kokeplate Skrevet 7. mai 2023 #3 Skrevet 7. mai 2023 Inflasjonen skyldes i all hovedsak økte råvarepriser, ikke økt etterspørsel. Det vil si at det å begrense pengemengden for å få bukt med Inflasjonen i liten grad vil fungere.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #4 Skrevet 7. mai 2023 Det hadde ikke hjulpet på inflasjonen. Å holde lønn nede hadde bidratt til enda lavere kjøpekraft og mulighet til å betale lån. Siden Norges bank er i ferd med å kjøre kronen i grøfta bli de nødt til å øke renter mye mer. Uten lønnsøkning måtte mange ha solgt. Dårlig spiral. Anonymkode: 3079a...529 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #5 Skrevet 7. mai 2023 Så arbeidere som deg har mindre å rutte med, ts. Da vil dere også handle mindre, og færre bedrifter klarer å overleve og må si opp ansatte. De ansatte som nå er arbeidsledig har da ikke penger til å betale for hus og hjem. Vi får mange flere arbeidsledige, og det blir en ond sirkel der enda færre har råd å handle og flere bedrifter går i minus. Hvem er det som skulle reddes, sa du? Dere blir lyvd til når det gjelder viktigheten av å gjøre nordmenn fattigere. Anonymkode: 76bb5...24d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #6 Skrevet 7. mai 2023 Andre skatter og avgifter vil vel øke, og stønader faller bort(?) mm. Det er nok ikke sånn at arbeiderne får nyte godt av lønnsvekst; det blir bare hentet inn på andre subtile steder😏 Anonymkode: 0c44b...d1e
000VF000 Skrevet 7. mai 2023 #7 Skrevet 7. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Alle er strålende fornøyd med årets oppgjør - endelig reallønnsvekst. Personlig takker jeg selvfølgelig ja til høyere lønn, det er ikke det. Men, jeg skulle heller hatt 0kr i årets forhandlinger for å bidra til å holde inflasjonen og renteøkninger litt tilbake. Det historisk gode oppgjøret kommer til å bidra til at ingen får reallønnsvekst til syvende og sist. Vi må alle bidra i dette for å stoppe den spiralen vi er inne i som bare går fortere og fortere. Hvis man ikke gjør grep snart ender det med at masse folk må gå fra sine hjem fordi de rett og slett ikke har råd til å betale for det lengre. Anonymkode: e44e9...028 Dette er det værste forsvaret for økte forskjeller jeg har lest.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #8 Skrevet 7. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det hadde ikke hjulpet på inflasjonen. Å holde lønn nede hadde bidratt til enda lavere kjøpekraft og mulighet til å betale lån. Siden Norges bank er i ferd med å kjøre kronen i grøfta bli de nødt til å øke renter mye mer. Uten lønnsøkning måtte mange ha solgt. Dårlig spiral. Anonymkode: 3079a...529 Jepp. Det viktigste nå er å forsøke å holde krona på rett kjøl. Forøvrig blir det neppe reallønnsvekst med 5,2% heller. Anonymkode: a6973...d5a 1
Schmuhu Skrevet 7. mai 2023 #9 Skrevet 7. mai 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Men, jeg skulle heller hatt 0kr i årets forhandlinger for å bidra til å holde inflasjonen og renteøkninger litt tilbake. Det kommer jo helt an på hva du gjør med de pengene. Om du personlig ønsker å bidra, så er det jo bare å spare de pengene fremfor å bruke de på konsum. 3 hours ago, AnonymBruker said: Det hadde ikke hjulpet på inflasjonen. Å holde lønn nede hadde bidratt til enda lavere kjøpekraft og mulighet til å betale lån. Siden Norges bank er i ferd med å kjøre kronen i grøfta bli de nødt til å øke renter mye mer. Uten lønnsøkning måtte mange ha solgt. Dårlig spiral. Nei. Om mange er nødt til selge så bryter du faktisk den dårlige lønns-pris spiralen vi har i dag. 3 hours ago, AnonymBruker said: Så arbeidere som deg har mindre å rutte med, ts. Da vil dere også handle mindre, og færre bedrifter klarer å overleve og må si opp ansatte. De ansatte som nå er arbeidsledig har da ikke penger til å betale for hus og hjem. Vi får mange flere arbeidsledige, og det blir en ond sirkel der enda færre har råd å handle og flere bedrifter går i minus. Hvem er det som skulle reddes, sa du? Dere blir lyvd til når det gjelder viktigheten av å gjøre nordmenn fattigere. Det er poenget å bli mer fattig, øke forskjeller og få mer arbeidsledighet. Jeg synes at de gjør en dårlig jobb med å oppnå det. Kapitalisme fungerer kun når du fordeler oppover, konsentrerer formue, øker gjeld og dermed produserer renter. Politikken kan velge å omfordele men da forsinker du bare prosessen. Det vi virkelig trenger er en politikk som stopper opp og lurer på hva vi faktisk trenger for et lykkeligere og mer rettferdig liv. Penger eller vekst eller kapitalisme ikke viktig i det hele tatt. Schmuhu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå